به گزارش اکوایران، روز سه‌شنبه، ارتش ایالات متحده اعلام کرد که در حمله پهپادی ائتلاف آمریکایی در شمال غرب سوریه، یکی از اعضای ارشد گروه داعش که مسئول طراحی عملیات‌های تروریستی در اروپا بود، کشته شد.

به نوشته پایگاه خبری آسوشیتدپرس، طبق بیانیه ارتش آمریکا، فرد مورد نظر خالد عید احمد الجبوری نام داشت. این بیانیه افزود که مرگ او موقتاً توانایی داعش برای طراحی حملات خارجی را مختل خواهد کرد.

روز دوشنبه، آخرین حمله ارتش آمریکا برای کشتن یک مقام ارشد این گروه افراطی بود که زمانی بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را تحت اعلام «خلافت»، کنترل می‌کرد. در این مناطق، اسلام‌گرایان افراطی حملات تروریستی مرگباری را در اروپا برنامه‌ریزی کردند که منجر به کشته‌شدن تعداد زیادی از مردم شد. پس از اینکه گروهک داعش آخرین پایگاه خود را در مارس ۲۰۱۹ از دست داد، چنین حملاتی نیز کاهش یافت.

عناصر افراطی همچنان حملات مرگباری را در سوریه و عراق انجام می‌دهند.

اپوزیسیون شمال غرب سوریه گفتند که مرد کشته‌شده حدود ۱۰ روز پیش در این منطقه ظاهر شد و ادعا کرد که یک فرد آواره از استان دیرالزور شرق سوریه است. الجبوری یکی از بزرگ‌ترین قبایل عراقی است که در شرق و شمال سوریه نیز حضور دارند. ممکن است این مرد گفته باشد که اهل دیرالزور بوده تا هویت عراقی خود را پنهان کند؛ زیرا ساکنان شرق سوریه به لهجه مشابه عراقی‌ها صحبت می‌کنند.

روز دوشنبه دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفت که یک نفر در حمله هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی روستای «کفتین» تحت کنترل شورشیان کشته شد. رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه مرد کشته‌شده را شهروند عراقی دانست که هنگام مکالمه با تلفن همراه خود در خارج خانه‌ای اجاره‌ای، تحت اصابت موشک قرار گرفت.

دفاع مدنی مخالفان سوریه که به کلاه‌سفیدها نیز معروف است، گفت که این مرد را از صحنه حمله خارج کرده که بعداً بر اثر جراحات جان داد.

این عملیات آخرین حمله از مجموعه حملاتی بود که طی سال‌های گذشته شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده و اعضای ارشد گروه داعش در شمال غرب سوریه را هدف قرار داده‌اند.

اکثر کشته‌شدگان سال‌های گذشته در استان ادلب و تحت کنترل شورشیان و اعضای گروهک حراس الدین، شاخه‌ای از القاعده بودند. این گروهک شامل افرادی از اعضای تندروی القاعده است که از هیئت تحریرالشام، قوی‌ترین گروه استان ادلب جدا شده بودند.

در فوریه، یک حمله هواپیمای بدون سرنشین دو مرد را کشتند که فعالان محلی در ابتدا آن‌ها را عضو حراس الدین دانسته بود. دیدبان حقوق بشر گفت که یکی از آن دو، عضو ارشد گروه داعش است که در مارس ۲۰۱۹ که در سوریه شکست خورده بود.

در سال ۲۰۱۹، ابوبکر البغدادی، بنیان‌گذار گروه داعش توسط آمریکایی‌ها در عملیاتی در ادلب شکار شد. جانشین او، ابوابراهیم الهاشمی القریشی نیز در حمله نیروهای آمریکایی در فوریه ۲۰۲۲ کشته شد.

در ماه اکتبر، شورشیان سوری، ابوالحسن الهاشمی القریشی، رهبر این گروه را کشتند و از آن زمان توسط ابوالحسین الحسینی القریشی جانشین وی شده است.

هیچ یک از این قریشی‌ها نسبتی با هم ندارند. القریشی نام واقعی آنها نبوده، بلکه از نام قبیله‌ای که پیامبر اسلام به آن تعلق داشت برگرفته شده است. داعش ادعا دارد که نسب رهبرانش به این قبیله رسیده و عنوان «القریشی» بخشی از شهرت رهبران داعش است.