به گزارش اکوایران، واشنگتن به اسرائیل اعلام کرده که در حال بررسی توافق هسته‌ای محدود با ایران است.

میدل‌ایست مانیتور به نقل از پایگاه خبری والا گزارش داده، آمریکا به اطلاع اسرائیل رسانده  که در حال بررسی پیشبرد «توافق محدود» با ایران است که بر اساس آن در ازای مسدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور برخی تحریم‌ها لغو خواهد شد. 

به گفته این منابع، دولت جو بایدن این مسئله را به آگاهی قدرت های اروپایی امضاکننده توافق هسته ای برنامه جامع اقدام مشترک 2015 - آلمان، فرانسه و بریتانیا - و همچنین اسرائیل رسانده است.

اکنون صحبت‌هایی درباره پیشنهاد توافقی محدود وجود دارد که شامل منجمد کردن غنی سازی اورانیوم تا سطح 60 درصد در ازای کاهش تحریم ها علیه ایران، مانند رفع انسداد 7 میلیارد دلار مسدود شده در حساب‌های بانکی در کره جنوبی است.

یک مقام اسرائیلی و یک دیپلمات غربی به والانیوز گفته‌اند که آمریکایی‌ها این پیشنهاد را از طریق واسطه به ایرانی‌ها ارائه کرده‌اند. اگرچه در این مرحله تهران این پیشنهاد را رد کرده و به صراحت اعلام کرده که خواهان بازگشت کامل به توافق 2015 (موسوم به برجام) است.

دو کارشناس آمریکایی در امور ایران گفتند با توجه به این واقعیت که بازگشت کامل به توافق «به دلیل [ادعای] کمک‌های نظامی ایران به روسیه و اعتراضات داخلی در ایران» دیگر امکان‌پذیر نیست، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اقدام برای پیشبرد توافق محدود با تهران رهبری می‌کند.

والا پیشنهاد کاخ سفید درباره توافق محدود با ایران را «رویکرد جدید» دولت در قبال بحران پیرامون برنامه هسته‌ای ایران توصیف کرده و خاطر نشان کرد: «این نشان می‌دهد که ایالات متحده چقدر نگران پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته است.»

والانیوز با سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز تماس گرفته، اما او از پاسخ دادن به آنچه «شایعات عمدتاً نادرست» خواند، امتناع کرد. با این حال، او گفت: «پرزیدنت بایدن کاملا متعهد است که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است». [این در حالی است که ایران هر گونه تلاشی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را بارها تکذیب کرده است]

در اواخر فوریه، گزارشی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد، ادعا کرد که بازرسان این نهاد ذرات اورانیوم غنی‌شده تا 83.7 درصد را در کارخانه زیرزمینی غنی‌سازی فردو شناسایی کرده‌اند. در آن زمان ایران غنی‌سازی بیش از 60 درصدی اورانیوم را رد کرد.

دیپلمات‌های ایران، آمریکا و پنج کشور دیگر ماه‌ها در وین، پایتخت اتریش، درباره توافقی برای اعمال محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای تهران در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دوباره اعمال کرد، مذاکره کردند. با این همه با ایجاد بن‌بست در گفت‌وگوها، مذاکرات از ماه سپتامبر متوقف مانده است.