به گزارش اکوایران، «حرکت ناوهواپیمابر چین به سوی تایوان»، «افزایش تنش ها در مسجد الاقصی»، «حمله لفظی پوتین به غرب»، «بسته شدن حریم هوایی ترکیه بر روی سلیمانیه»، «انکار نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح توسط کرملین»، «پشت پرده سفر شمخانی به مسکو» و « واکنش کنعانی به درخواست آمریکا از تهران» بخشی ز مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

حرکت ناوهواپیمابر چین به سوی تایوان

 سفر تسای اینگ ون، رهبر تایوان به آمریکا و احتمال دیدار او با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور خشم پکن را برانگیخته است.در همین راستا آنگونه که خبرگزاری رویترز نوشته، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد همزمان با برنامه دیدار تسای با مک کارتی در لس آنجلس آمریکا، چین اقدام به ارسال ناوگروه دریایی خود شامل ناو هواپیمابرش به آب‌های جنوب شرقی جزیره تایوان کرده است.پکن پیش‌تر نیز در ماه اوت سال میلادی گذشته و پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اقدام به برگزاری رزمایش‌های نظامی گسترده در اطراف این جزیره کرده بود.وزارت دفاع تایوان اعلام کرد کشتی‌های جنگی چینی به رهبری ناو هواپیمابر این کشور به نام شاندونگ از کانال باشی که جزیره تایوان را از فیلیپین جدا می‌کند عبور کرده و اکنون وارد آب‌های جنوب شرقی تایوان شده اند.این وزارتخانه از انجام مانور نظامی کشتی‌های چینی در غرب اقیانوس آرام خبر داد. نیرو‌های دریایی، زمینی و هوایی تایوان هم اکنون در حال آماده باش کامل قرار دارند و در حال رصد راداری اقدامات نظامی چین هستند.

دیدار پرحاشیه به رغم هشدار پکن

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان در کالیفرنیا دیدار کرد. این دیدار علی‌رغم هشدارهای پکن برگزار شد. پکن معتقد است روابط نزدیک بین آمریکا و تایوان احتمال «رویارویی شدید» چین با آمریکا را افزایش می‌دهد.

پیش از این سفر، چین اعلام کرده بود که روز چهارشنبه یک «گشت و بازرسی» نظامی از آب‌های اطراف تایوان انجام خواهد داد. ارتش چین صبح روز چهارشنبه تمرینات نظامی خود را در تنگه تایوان آغاز کرد. وزارت دفاع ملی تایوان اعلام کرد تمرینات نظامی چین را زیر نظر دارد. یک دیپلمات ارشد از سفارت چین در واشنگتن هفته گذشته هشدار داده بود که این سفر «می‌تواند منجر به یک رویارویی جدی بین آمریکا و چین شود» این دیپلمات افزود: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، با آتش از بین خواهند رفت.»

افزایش تنش ها در مسجد الاقصی؛ حماس فراخوان داد

با افزایش درگیری ها در مسجد الاقصی،  نگرانی‌ها در مورد تشدید تنش‌ها رو به افزایش است بالاخص آن که از نوار غزه چند موشک‌ به سوی سرزمین های اشغالی پرتاب شد و ارتش اسرائیل دست به حملات متقابل زد. حماس فلسطینی‌ها را به مقاومت فراخواند.آنگونه که خبرگزاری رویترز نوشته، پلیس اسرائیل فیلمی از داخل مسجد الاقصی منتشر کرد که نشان می‌دهد ترقه‌هایی منفجر می‌شوند، صدای جیغ به گوش می‌رسد، افسران پلیس با اونیفورم سیاه و کلاه ایمنی و سپرهای محافظ وارد مسجد می‌شوند.گفته می شود در جریان درگیری ها 500 نفر بازداشت شدند. همزمان خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد، در زمان درگیری‌ها مومنان پرشماری در مسجد حضور داشتند. شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای پلیس از نارنجک‌های دودزا و باتوم استفاده کردند. در پی این درگیری‌ها، سازمان فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، از یک جنایت بی‌سابقه سخن گفت و از فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری خواست تا به طور دسته‌جمعی راهی مسجد الاقصی شوند و از آن دفاع کنند.گفته می شود در پی این درگیری، حداقل ۹ راکت از غزه به سوی شهرک سدیروت و عسقلان شلیک شده است که دست کم یکی از آنها از سامانه گنبد آهنین گذشته و به سدیروت اصابت کرده است.

حمله لفظی پوتین به غرب

پوتین در مراسم رسمی دریافت استوارنامه لین تریسی سفیر جدید آمریکا در مسکو، بار دیگر مدعی شد که واشنگتن مسئول درگیری‌ها در اوکراین است.به نوشته خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری روسیه گفت: روابط روسیه و آمریکا که امنیت و ثبات جهان به آن وابسته است، متأسفانه در حال عبور از یک بحران عمیق است. او اعتراضات سال ۲۰۱۴ اوکراین را که منجر به سرنگونی دولت طرفدار مسکو در کی‌یف شد، «کودتا» خواند و افزود: نمی‌توانم نگویم که حمایت آمریکا از کودتای کیف در سال ۲۰۱۴ در نهایت منجر به بحران کنونی اوکراین شد.پوتین همچنین در دیدار با سفیر جدید اتحادیه اروپا با اشاره به این‌که روابط مسکو با این اتحادیه در سال های اخیر به شدت بدتر شده است، بروکسل را متهم کرد که منشا یک رویارویی ژئوپلیتیکی با روسیه بوده است.این اظهارات در حالی رسانه ای شد که  که جنگ اوکراین موجب شده که روابط مسکو و غرب در بدترین وضعیت خود پس از پایان جنگ سرد قرار گیرد، اظهارات پوتین نشان‌دهنده تداوم این بحران دیپلماتیک است.

بسته شدن حریم هوایی ترکیه بر روی سلیمانیه

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که این کشور حریم هوایی خود را به روی پروازه‌های مقصد سلیمانیه در کردستان عراق بسته است. به نوشته یورونیوز، این وزارت‌خانه مدعی شده است این تصمیم در چارچوب تشدید فعالیت‌های گروه پ‌.‌ک.‌ک در سلیمانیه و نفوذ این گروه در فرودگاه و تهدید امنیت هوایی اتخاذ شده است.به گفته این وزارتخانه، بسته شدن حریم هوایی ترکیه قرار است تا ۳ ژوئیه ادامه داشته باشد، اما «با توجه به رویدادهایی» که تا آن تاریخ رخ خواهند داد، ممکن است این تصمیم مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.هوال ابوبکر، استاندار استان سلیمانیه، در واکنش به این خبر گفته است: «شهر سلیمانیه و فرودگاه آن امن است».

انکار نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح توسط کرملین

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که کرملین هنوز چشم اندازی برای مذاکرات درباره اوکراین نمی‌بیند.به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف،سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی کرملین از احتمال از سرگیری مذاکرات با کی‌یف در میان گزارش‌ها مبنی بر ورود ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به لهستان در یک سفر رسمی به منظور گفتگو درباره چگونگی بازگشت به مذاکرات با روسیه با آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان و همچنین اظهارات وزارت خارجه چین مبنی بر اینکه چین آماده است با اتحادیه اروپا درباره سازماندهی سیاسی درگیری در اوکراین گفتگو کند، گفت: ما هنوز هیچ چشم اندازی برای این موضوع نمی‌بینیم، بنابراین چیزی برای اضافه کردن در اینجا وجود ندارد.

واکنش کنعانی به درخواست آمریکا از ایران

ایسنا:سخنگوی وزارت خارجه به درخواست آمریکا از ایران برای حمایت از روند صلح در یمن واکنش نشان داد.ناصر کنعانی در توییتی نوشت:خبرگزاری‌ها: نماینده ویژه آمریکا در امور یمن از ایران خواست تا با حمایت از روند صلح به پایان جنگ در یمن کمک کند. جای خرسندی است که نماینده دولت آمریکا از روند صلح در یمن صحبت می‌کند، روندی که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز جنگ یمن بر آن تأکید داشته و برای آن تلاش کرده است.

پشت پرده سفر شمخانی به مسکو

العربی الجدید مدعی شد علی شمخانی در سفر بهمن ماه گذشته به روسیه دیدار خصوصی با ولادیمیر پوتین داشته است. این در حالی است که ملاقات شمخانی و پوتین رسانه‌ای نشد؛ اما گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد گفت‌وگو میان آن‌ها، بررسی روش‌های خنثی‌سازی تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران و مسکو بوده است. 

حذف دلار از معاملات تجاری و متعادل‌سازی منابع ارزی غیردلاری دو کشور شامل یوان، درهم، روبل، ریال و روپیه در تجارت فی‌مابین و همچنین معاملاتی که با سایر کشورهای منطقه انجام می‌دهند از جمله توافقات میان شمخانی و پوتین بوده است. گفته شده سفرهای سریالی شمخانی به امارات عربی متحده و عراق پس از بازگشت از چین که رئیس کل بانک مرکزی و برخی مقامات اقتصادی ایران نیز وی را همراهی کردند با هدف جلب مشارکت این کشورها که از بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی ایران در منطقه به شمار می‌آیند، در زمینه اجرای سیاست حذف دلار از مبادلات تجاری بوده است.