به گزارش اکوایران - روز چهارشنبه، کوین مک‌کارتی که سومین مقام عالی‌رتبه آمریکایی است، همراه با سایر قانون‌گذاران جمهوریخواه و دموکرات با تسای در کالیفرنیا ملاقات کردند.

این دیدار در شرایطی انجام گرفت که روابط آمریکا و چین در شرایط مساعدی قرار نداشته و پکن نیز تهدید به تلافی‌جویی کرده است. چین تایوان را که حکومتی دموکراتیک دارد را مال خود دانسته استفاده و هیچ‌وقت احتمال استفاده از زور برای تصاحب آن را رد نکرده است.

چیو کو چِنگ، وزیر دفاع تایوان به خبرنگاران در پارلمان تایپه گفت: ناو چینی شاندونگ در روز چهارشنبه مشاهده شد و در حال حاضر ۳۷۰ کیلومتری ساحل شرقی تایوان قرار دارد.

چیو گفت: این کشتی در حال انجام رزمایش است؛ اما در زمان حساسی انجام می‌گیرد. ما هنوز در حال بررسی هدفش هستیم.

او بعداً به قانون‌گذاران گفت که این کشتی در شرق منتهی‌الیه جنوبی تایوان بوده و کشتی‌های جنگی تایوانی در فاصله پنج تا شش مایل دریایی، آن را زیر نظر داشتند.

چین پیش از این و در مواقع حساس مشابهی، ناوهای هواپیمابر خود را نزدیک تایوان به حرکت درآورده بود.

در ماه مارس سال گذشته، چند ساعت قبل از گفتگوی رؤسای جمهور چین و ایالات متحده، کشتی شاندونگ از تنگه تایوان عبور کرد.

چیو گفت که ناو هواپیمابر ایالات متحده یواس‌اس نیمیتز نیز در ۴۰۰ مایل دریایی شرق تایوان قرار دارد.

چین در آگوست سال گذشته و پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس وقت کنگره آمریکا از تایپه، تمرینات نظامی در اطراف جزیره برگزار کرد.

آخرین هیئت قانون‌گذاران آمریکایی به رهبری مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره نیز روز پنجشنبه وارد تایپه شد.

تسای قرار است روز جمعه به تایپه بازگردد.

وزارت دفاع چین با محکوم‌کردن دیدار مک‌کارتی، تهدیدی به اقدام خاصی نکرد.

در بیانیه این وزارت آمده است: ارتش آزادی‌بخش خلق چین به وظایف و مأموریت‌های خود پایبند است. در همه حال هوشیاری خود را حفظ کرده و قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور دفاع می‌کند و همچنین قاطعانه صلح و ثبات در تنگه تایوان را حفظ خواهد کرد.

روز پنجشنبه، کو چِنگ‌هِنگ، معاون دفتر امنیت ملی تایوان به قانون‌گذاران گفت که آنها انتظار چنین واکنش شدیدی را از سوی چین به سفر پلوسی نداشتند.

وی گفت: چیزی که کمونیست‌های چینی بیشتر به آن اهمیت می‌دهند این است که آیا مک‌کارتی از تایوان بازدید خواهد کرد یا خیر.

کو گفت که چین در تلاش است تا چهره دیپلماتیک‌تری را به جهان نشان دهد. او به حضور امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اورسولا وان‌دِر لایِن، رئیس کمیسیون اروپا در پکن اشاره کرد.

تایوان همچنین نگران اعلام روز چهارشنبه چین مبنی بر بازرسی کشتی‌ها در تنگه تایوان است.

تایوان به اپراتورهای کشتیرانی گفته است که اگر با چنین درخواست‌هایی از سوی چین مواجه شدند، باید آنها را رد کرده و فوراً به گارد ساحلی تایوان برای درخواست کمک اطلاع دهند.

چیو گفت اگر کشتی‌های گشت‌زنی چینی از خط میانی تنگه تایوان که معمولاً به عنوان مانعی غیررسمی بین دو طرف عمل می‌کند، عبور کنند، با واکنش تایوان روبرو خواهند شد.

چین مدعی مالکیت تمام تنگه تایوان است.

چیو گفت: چین به طور یک‌جانبه کنترل بر این حوزه آبی را اعلام کرد و ما با این موضوع موافق نیستیم.

با این حال، وی اذعان کرد که در حال حاضر، کشتی بازرسی چینی در آب‌های نزدیک به سواحل چین مستقر است.