به گزارش اکوایران، سال گذشته پس از هم صدایی عربستان با اوپک پلاس جهت کاهش تولید نفت، اقدامی که به اقتصاد روسیه کمک می کند، دولت جو بایدن تهدید کرد که پادشاهی را تحت فشار قرار خواهد داد. اما چند ماه پس از آن بازه زمانی، نه تنها تغییری ایجاد نشد بلکه ویلیام برنز، رئیس سیا در جریان سفری اعلام نشده به ریاض رفت تا بر روابط اطلاعاتی نزدیک عربستان و آمریکا تاکید کند.

به گفته چندین مقام آمریکایی دلیل انفعال ایالات متحده در برابر سیاست های پادشاهی آن است که دولت این کشور هرگز به شکلی رسمی وقایع را بررسی نکرده است. در جریان فرایندعادی سیاست گذاری، بحث‌های بین سازمانی و گفتگوهای حساس دیپلماتیک متعددی جریان داشته اما برای ارزیابی دوباره روابط دو بازیگر نه شروع مشخصی وجود داشت و نه پایانی ترسیم شده بود. پس شاهد رایزنی هایی مداوم و در عین حال بی شکل بودیم.

به نوشته پالتیکو این تحلیل به چرایی این مقوله که چرا جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی دائما می گوید که دولت سندی را برای نشان دادن نتایج بازبینی ارائه نمی کند، کمک می کند، چرا که سندی وجود ندارد.

در این میان تمایلی برای پیش نمایش توبیخ‌ها و تنبیه‌هایی که بایدن برای ریاض لحاظ کرده، وجود ندارد. بهای بنزین در تابستان گذشته حدود 1.50 دلار کاهش یافته است. آتش‌بس در یمن برقرار شد. ریاض 37 میلیارد دلار برای هواپیماهای بوئینگ پرداخت خواهد کرد و قرار است 400 میلیون دلار کمک بشردوستانه برای هزینه در اوکراین پرداخت کند. حال چرا زمانی که عربستان در راستای منافع و امنیت ملی آمریکا گام برمی دارد، باید مجازات شود؟

یکی از دستیاران کنگره حزب جمهوری‌خواه در این باره گفت این به اصطلاح بازبینی روابط عربستان و آمریکا دور از هیاهوها انجام شد، چرا که یک فرایند سیاسی بود. با این حال برخی از مقام‌ها می‌گویند که تصمیم ریاض پیامدهایی را به دنبال داشته است. این گروه به رویکرد سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا اشاره می کنند؛ همانی که مخالفتش را با فروش سلاح بیشتر به عربستان اعلام کرد و خواهان پایان همکاری امنیتی دو کشور شد.

ناظران می گویند شاید پادشاهی به واسطه همین رویکرد تند قرار است میلیون ها دلار کمک بشردوستانه ارائه دهند. با این همه هییچ‌کدام از این گزاره‌ها منتقدان روابط عربستان و آمریکا را قانع نمی‌کنند؛ همان هایی که به تصمیم اوپک پلاس، قتل خاشقجی و نزدیکی ریاض به چین اشاره دارند.

سناتور کریس مورفی که رهبری پانل خاورمیانه کمیته روابط خارجه را بر عهده داشته و از منتقدان سرسخت پادشاهی است، در این باره گفته که اگر این‌ها پیام‌هایی است که آنها( پادشاهی) برای ما ارسال می کنند، پس باید به دقت بدان ها گوش کنیم. این قانونگذار در ادامه تاکید کرد که اجماع در واشنگتن تسلیم نخواهد شد، ایالات متحده باید بدون توجه به کنش های ریاض و تضعیف الزام های ایالات متحده در  خاورمیانه، برای مشارکت در منطقه فعال باشد.