به گزارش اکوایران، اسناد اطلاعاتی افشا شده آمریکا ادعا می‌کند که سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، مخفیانه اسرائیلی‌ها را تشویق می‌کرده تا به تظاهرات علیه اصلاحات قضایی پیشنهادی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، بپیوندند. این اسناد که به «اوایل تا اواسط فوریه» بازمی‌گردد، بیان می‌کند که رهبری موساد «از مقامات موساد و شهروندان اسرائیلی برای اعتراض به اصلاحات قضایی پیشنهادی کابینه جدید اسرائیل حمایت کرده بود، از جمله چندین فراخوان صریح که نتانیاهو و کابینه‌اش را محکوم می‌کرد».

بنابر گزارش میدل‌ایست آی، این یادداشت اطلاعاتی بیان نمی‌کند که چه کسی دستور تشویق کارمندان و غیرنظامیان موساد را برای پیوستن به اعتراضات صادر کرده است، اما خاطرنشان می‌کند که این اطلاعات با استفاده از داده‌های سیگنالی به دست آمده است - به این معنی که ایالات متحده از نزدیک‌ترین متحد خود در منطقه جاسوسی کرده است.

این آخرین افشای اطلاعات بخشی از مجموعه‌ای از اسناد اطلاعاتی آمریکا است که به صورت آنلاین منتشر شده و در اختیار واشنگتن‌پست و روزنامه‌های دیگر قرار گرفته است. اف‌بی‌آی در حال بررسی این موضوع است که چه کسی پشت این افشاگری است. تصور می‌شود که اصالت اسناد به طور کلی معتبر است، اگرچه اطلاعاتی که در آنها وجود دارد لزوماً واقعی نیستند.

دفتر نخست وزیری اسرائیل روز یک‌شنبه این گزارش را از طرف موساد محکوم و آن را «غیر واقعی و بدون هیچ پایه و اساس» توصیف کرد. در این بیانیه آمده است: «موساد و مقامات ارشد آن کارکنان آژانس را تشویق به پیوستن به تظاهرات علیه نخست‌وزیر، تظاهرات سیاسی یا هرگونه فعالیت سیاسی نکرده‌ و نمی‌کنند».

افشای این اسناد پس از آن صورت می‌گیرد که اسرائیلی‌های طرفدار کابینه نتانیاهو، آمریکا را به سازماندهی مخفیانه تظاهرات علیه اصلاحات قضایی و حمایت از اعتراضات متهم کردند. یائیر، پسر نتانیاهو ماه گذشته مدعی شد که وزارت امور خارجه آمریکا «پشت تظاهرات در اسرائیل است، با هدف سرنگونی نتانیاهو ظاهراً برای رسیدن توافقی با ایرانی‌ها». واشنگتن این ادعاها را رد کرد و گفت که هرگونه گزارشی مبنی بر «تشویق یا حمایت از این اعتراضات... کاملاً و آشکارا نادرست است.»

اسرائیل از ماه ژانویه درگیر تظاهرات و اعتصابات چند هفته‌ای علیه طرح بازنگری قوه قضائیه بوده است، تغییراتی که به گفته منتقدان دادگاه عالی را تضعیف کرده و نظارت‌های پارلمان بر قوه‌ مجریه را حذف می‌کند. نتانیاهو هفته گذشته این طرح را  متوقف کرد تا امکان گفت‌وگو با مخالفان تا اواخر ماه مه فراهم شود و سپس دوباره بر روی لوایح فشار بیاورد. این طرح به طور علنی توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت و از نتانیاهو خواست که «آن را رها کند». اظهارات او انتقاد نتانیاهو و شرکای او را برانگیخت و تنش های در حال جوشش بین دو طرف را آشکار کرد.