به نوشته اکوایران، جروزلم پست به نقل از نیویورک‌تایمز مدعی شده که یکی از اسناد فاش شده پنتاگون نشان از آن دارد که ایالات متحده تائید می‌کند که اسرائیل ارسال سلاح‌های مرگ‌بار به اوکراین را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نیویورک‌تایمز اخیرا در گزارش خود فاش کرد که محتمل‌ترین سناریوی ارائه شده در این سند «الگوی ترکیه» است که براساس آن اسرائیل سیستم‌های دفاعی‌اش را از طریق طرف ثالث ارسال می‌کند، در حالی که هم‌چنان حامی رایزنی برای تحقق صلح میان روسیه و اوکراین است.

براساس این گزارش‌، این سند ارزیابی کرده که اسرائیل در شرایطی که روابطش با روسیه درگیر بحران شود، تسلیحات مرگبار را در اختیار اوکراین می گذارد، این تنش می‌تواند یا به واسطه روابط نزدیک تهران و مسکو باشد یا این که هواپیما یا جنگده اسرائیلی توسط سیستم پدافند دفاعی روسیه در سوریه هدف قرار گرفته و آسیب ببیند.

سناریوی دیگری که در این سند بدان استناد شده، همکاری ایالات متحده با درخواست های اسرائیل جهت آماده سازی برای حمله ادعایی به ایران است، گزاره‌ای است که تل‌آویو را برای قرار دادن سلاح به اوکراین تحت فشار می گذارد.

 براساس گزارش نیویورک تایمز از جمله تسلیحات اسرائیلی فهرست شده در این سند که احتمالا در اختیار اوکراین قرار گرفته، موشک های باراک9، سامانه دفاع هوایی اسپایدر و موشک‌های ضد تانک اسپایک است.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، این کشور از متحدانش خواسته تا کمک های نظامی شان را در قالب سلاح و تانک در اختیار کی‌یف قرار دهند. در حالی که ایالات متحده و کشورهای سراسر اروپا چنین کمک‌هایی را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، اسرائیل این درخواست را رد کرده و در عوض ترجیح داده تا کمک‌های غیرنظامی ا برای اوکراین ارسال کند. درخواست های اوکراین برای جذب حمایت‌های نظامی پیشتر هم توسط نفتالی بنت و یائیر لاپید، نخست وزیران پیشین اسرائیل هم رد شده بود.