به گزارش اکوایران، سفیر عربستان سعودی در یمن گفت که سفر وی به صنعا، پایتخت تحت کنترل حوثی‌ها، با هدف احیای آتش‌بس و آغاز مجدد گفتگوهای سیاسی برای پایان‌دادن به درگیری‌های ۹ساله انجام شد.

روز یکشنبه، محمد بن سعید الجابر همراه مقامات عمانی با مقامات حوثی در صنعا دیدار کرد. این سفر در حالی انجام گرفت که مذاکرات عربستان سعودی و حوثی‌ها با توافق ماه گذشته پادشاهی با ایران جهت احیای روابط دیپلماتیک، شتاب بیشتری گرفت. ایران حامی اصلی حوثی‌ها در یمن است.

الجابر در توییتر خود نوشت که سفر وی به منظور تثبیت آتش‌بس و حمایت از روند تبادل اسرا و بررسی مکان‌های گفت‌وگو بین گروه‌های یمنی برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی پایدار و جامع در یمن است.اظهارات او اولین سخنان یکی از مقامات سعودی در مورد این دیدار بود.

جنگ یمن در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و حوثی‌ها، صنعا و بخش بزرگی از شمال یمن را تصرف کرده و دولت تحت حمایت ریاض این کشور را که به جنوب گریخته و سپس به عربستان سعودی تبعید شد را سرنگون کردند. این اقدام حوثی‌ها باعث شد تا ائتلافی به رهبری عربستان برای بازگرداندن دولت رسمی یمن، مداخله کند. درگیری‌ها در سال‌های اخیر به مخدوش شدن روابط بین عربستان سعودی و ایران منجر شد.

این دیپلمات سعودی با مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله که مناطق تحت کنترل حوثی‌ها را اداره می‌کند، دیدار کرد. به نظر می‌رسد این دیدار به در پی توافق ایران و عربستان و به عنوان بخشی از توافق مذکور انجام گرفته باشد.

به نوشته آسوشیتدپرس، مقامات یمنی و سعودی گفتند که ماه گذشته، عربستان سعودی و حوثی‌ها پیش‌نویس احیای آتش‌بسی که در اکتبر منقضی شده بود را آماده کردند. به گفته برخی مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، این توافق که با هدف بازگشت به مذاکرات سیاسی انجام گرفت، با میانجی‌گری عمانی‌ها حاصل شد.

یک مقام یمنی گفت که نقشه راه توافقی شامل رفع محاصره هوایی و دریایی ائتلاف سعودی بر مناطق تحت کنترل حوثی‌ها بوده و شورشیان نیز به محاصره تعز، سومین شهر بزرگ یمن پایان خواهند داد. او افزود: حوثی‌ها همچنین تضمین‌های عربستان از جمله ایجاد منطقه حائل با مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در امتداد مرز یمن و عربستان را پذیرفتند.

او گفت که همچنین دولت یمن و حوثی‌ها برای تجمیع بانک مرکزی این کشور تلاش خواهند کرد و سازوکاری برای پرداخت حقوق همه کارکنان دولت، از جمله ارتش، از درآمدهای نفتی ایجاد می‌کنند. این مقام تأکید کرد که عربستان سعودی قول داده است تا از بازسازی گسترده یمن حمایت کند. جنگ در این کشور، زیرساخت‌های آن را ویران کرده و موجب یکی از بدترین بلایای انسانی در جهان شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در روز دوشنبه از مذاکرات به عنوان گامی خوشایند استقبال کرد که به حل مناقشه و کاهش تنش‌های منطقه‌ای کمک خواهد کرد.

دوجاریک گفت که سازمان ملل در مذاکرات صنعا شرکت نداشت، اما بسیار امیدوار است که بتواند به روند صلح به رهبری هانس گرونبرگ، نماینده سازمان ملل در امور یمن برای تمدید آتش‌بس و از سرگیری گفتگوهای یمنی - یمنی کمک کند.

بر اساس بیانیه‌ای که اواخر روز یکشنبه منتشر شد، دولت رسمی یمن نیز از تلاش‌های عربستان برای گردآوری طرف‌های یمنی به میز مذاکره جهت دستیابی به یک توافق سیاسی جامع، استقبال می‌کند.

سفر الجابر به صنعا چند روز پیش از اجرای توافق مبادله زندانیان انجام شد که انتظار می‌رود اواخر این هفته انجام گیرد. این توافق که ماه گذشته با میانجیگری سازمان ملل متحد حاصل شد، شامل آزادی نزدیک به ۹۰۰ اسیر جنگی از هر دو طرف، از جمله نیروهای سعودی است.

حوثی‌ها نیز پیش از سفر گفتند که عربستان در ازای یک زندانی سعودی که اوایل امسال آزاد شده بود، ۱۳ زندانی حوثی را در روز شنبه آزاد کردند.