به گزارش اکوایران، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل روز دوشنبه و در آستانه سفر به کشور چین گفت که شی جین‌پینگ، رهبر این کشور را به برزیل دعوت خواهد کرد. سفر لولا به هدف تقویت روابط دو کشور صورت می‌گیرد.

وی در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی گفت: من از شی جین‌پینگ دعوت خواهم کرد تا برای یک نشست دوجانبه به برزیل آمده تا پروژه‌های مناسب سرمایه‌گذاری را به او نشان دهم.

تلویزیون دولتی ای‌بی‌سی افزود که وی به دنبال تحکیم روابط با چین است.

داسیلوا تأکید کرد که در دیدارش با شی در مورد طرح صلح اوکراین نیز رایزنی خواهد کرد؛ اگرچه قبلا اوکراین از رئیس‌جمهور برزیل به خاطر اظهار نظراتش در مورد لزوم عقب‌نشینی کیف از جزایر کریمه، انتقاد کرده بود.

سفر لولا حدود دو ماه پس از دیدار او با جو بایدن در کاخ سفید انجام می‌شود. زیرا برازیلیا با وجود تنش‌های فزاینده بین این دو ابرقدرت، به دنبال سیاست خارجی عملگرایانه‌ای است که روابطش را با شرکای تجاری بزرگ خود را متعادل کند.

لولا افزود: آنچه ما می‌خواهیم که چینی‌ها برای ایجاد اشتغال و تولید دارایی‌های مولد در برزیل سرمایه‌گذاری کنند.

سفر لولا به چین، بزرگترین شریک تجاری برزیل، در ابتدا برای ماه مارس برنامه‌ریزی شده بود، اما پس از تشخیص ذات‌الریه خفیف او به تعویق افتاد. او جمعه آینده با شی و لی کیانگ، نخست‌وزیر چین دیدار خواهد کرد.

هند و چین جزء کشورهای «بریکس» (BRICS) هستند که در ابتدا «بریک» نام داشت و اولین بار در سال ۲۰۰۱ توسط اقتصاددان ارشد سرمایه‌گذاری بین‌المللی مؤسسه مالی گلدمن سَکس به این نام معروف شد. اولین کشورهای بریکس که بعدا آفریقای جنوبی نیز به آن‌ها اضافه شد، شامل برزیل، روسیه، هند و چین بود. این کشورها در آن زمان رشد اقتصادی بالایی داشتند و  قراردادن آن‌ها در کنار هم تحت عنوان بریکس، نشانه آینده اقتصادی روشن آن‌ها بود.

اکنون این کشورها به دنبال معرفی خود به عنوان آلترناتیوی برای گروه‌ها و پیمان‌های اقتصادی و سیاسی موجود در جهان هستند.

در سال ۲۰۱۴، اعضای این گروه پس از اولین نشست خود در سال ۲۰۰۹، بانک توسعه نوین را به عنوان جایگزینی برای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول با سرمایه‌ای ۵۰ میلیارد دلاری تأسیس کردند. ایده این بانک نه تنها برای کشورهای عضو بلکه برای سایر کشورهای در حال توسعه که تجربه خوبی با بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نداشتند نیز جذاب بود. در سال ۲۰۲۱، مصر، امارات متحده عربی، اروگوئه و بنگلادش به عضویت این بانک درآمدند.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی که پنجمین عضو گروه بریکس است در مورد علاقه کشورهای مختلف به عضویت در بانک توسعه نوین گفت که تا  اوایل مارس، ۱۲ نامه از کشورهای متقاضی به دست ما رسیده بود.

وی افزود: عربستان سعودی، امارات، مصر، الجزیره، آرژانتین، مکزیک و نیجریه ازجمله کشورهای علاقه‌مند هستند.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تلاش می‌کنند تا خود را نمایندگان جریانی در مقابل گروه‌های اقتصادی بزرگ مثل کشورهای جی۷ (G7) معرفی کنند.

گروه جی۷ یک انجمن غیررسمی از سران اقتصادهای پیشرفته جهان است که در سال ۱۹۷۵ تأسیس شد. این گروه شامل آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، کانادا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.

تأسیس سیستم‌های مالی و اقتصادی جدید توسط گروه بریکس نیز عمدتا برای به چالش‌کشیدن نظم جهانی ایجادشده توسط این کشورها است.