به گزارش اکوایران، خبرگزاری رویترز بر اساس سه منبع صنعتی و داده های صادرات ادعا کرد روسیه برای اولین بار پس از اینکه خریداران سنتی از تجارت با مسکو اجتناب کردند، صادرات سوخت به ایران را از طریق راه آهن آغاز کرده است.

روسیه و ایران، هر دو تحت تحریم‌های غرب، روابط نزدیک‌تری برقرار کرده‌اند تا از اقتصاد خود حفاظت و تحریم‌های غرب را که هم مسکو و هم تهران ظالمانه می‌دانند، تضعیف کنند.

تحریم‌های غرب بر فرآورده‌های نفتی روسیه پس از جنگ اوکراین، بازارهای جهانی سوخت را با نفت‌کش‌هایی که مسیرهای طولانی‌تری را طی می‌کنند و تامین‌کنندگانی که مقصدها و راه‌های حمل‌ونقل عجیب و غریب را انتخاب می‌کنند، تغییر داده است. ایران نیز سال‌هاست که تحت تحریم‌های غرب، دسترسی محدودی به بازارهای جهانی داشته است.

وزارت نفت روسیه و ایران به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر در این زمینه پاسخی ندادند.

به گفته منابع رویترز، پاییز گذشته، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک، آغاز عرضه سوآپ فرآورده های نفتی به ایران را اعلام کرد، اما انتقال محموله‌ها در سال جاری میلادی آغاز شده است.

دو منبع آگاه از صادرات به رویترز گفتند که روسیه در ماه فوریه و مارس 30000 تن بنزین و گازوئیل به ایران عرضه کرده است. منبع سوم این انتقال را تایید کرد اما نتوانست حجم آن را تایید کند.

تمام محموله‌ها از طریق راه‌آهن از روسیه و از طریق قزاقستان و ترکمنستان ارسال شده است. یکی از این منابع گفت که برخی محموله‌های بنزین از ایران با کامیون به کشورهای همسایه از جمله عراق ارسال شده است. یک بازرگان فعال در بازار فرآورده‌های نفتی آسیای میانه به رویترز گفته: «ایران یک تولید کننده نفت است و پالایشگاه‌های خود را دارد، اما اخیرا مصرف داخلی سوخت از تولید آن به ویژه در استان‌های شمالی سبقت گرفته است». دو تاجر مطلع گفته‌اند که روسیه حجم کمی از سوخت را با نفتکش از طریق دریای خزر به ایران رسانده است -همانطور که در سال 2018 این کار انجام شد.

شرکت‌های نفتی روسیه در حال حاضر علاقه‌مند به صادرات گازوئیل و بنزین به ایران از طریق راه آهن هستند، زیرا صادرات از طریق دریا با نرخ حمل و نقل بالا و سقف قیمتی اعمال شده توسط کشورهای جی‌هفت مواجه است.

با این همه، به گفته این منابع، صادرات ریلی در طول مسیر با تنگناهایی مواجه است. یکی از منابع آگاه با عرضه سوخت به ایران به رویترز گفته: «ما انتظار داریم که عرضه سوخت به ایران در سال جاری افزایش یابد، اما در حال حاضر به دلیل ازدحام در خطوط راه‌آهن شاهد مشکلات متعددی در زمینه لجستیک هستیم. این ممکن است از رونق صادرات جلوگیری کند».