به گزارش اکوایران، بر اساس اسناد فاش‌شده آمریکایی که حاصل نشت بزرگ اطلاعاتی این کشور است، جاسوسان ایالات متحده از افسران اطلاعاتی روسیه شنیده‌اند که آنها کشور نفت‌خیز امارات را متقاعد کرده تا در برابر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا با یکدیگر همکاری کنند.

طبق گفته پایگاه آسوشیتدپرس، مقامات ایالات متحده از اظهارنظر در مورد این اسناد که دارای نشان معروف «فوق‌محرمانه» خودداری کردند. دولت امارات نیز روز دوشنبه هرگونه اتهام مبنی بر تعمیق روابط امارات با دستگاه اطلاعاتی روسیه را رد کرد و آن را کاملاً نادرست خواند.

اما از طرفی ایالات متحده نگران است که امارات متحده عربی به روسیه و اتباع آن اجازه می‌دهد تا تحریم‌های اعمال شده در قضیه اوکراین را دور بزند.

یکی از موارد مذکور در سندی که توسط آسوشیتدپرس نیز مشاهده شده است، به یک تحقیق در ۹ مارس با عنوان «تعمیق روابط اطلاعات روسیه و امارات عربی» برمی‌گردد. مقامات ایالات متحده از تأیید صحت این سند خودداری کردند که آسوشیتدپرس به طور مستقل نمی‌توانست انجام دهد. با این حال، به اسناد دیگری که اخیراً افشا شده بود شباهت دارد.

دادگستری تحقیقاتی را درباره نشت احتمالی اسناد پنتاگون که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده را آغاز کرده است. به نظر می‌رسد این اسناد کمک‌های ایالات متحده و ناتو به اوکراین و ارزیابی اطلاعاتی آمریکا در مورد متحدان ایالات متحده را شرح داده است که می‌تواند به روابطش با این کشورها ضربه زند.

مقامات ایالات متحده گفتند که برخی از این اسناد ممکن است تغییریافته یا برای نشر اطلاعات نادرست مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی در روز دوشنبه همه را به احتیاط دعوت کرد و گفت: می‌دانیم که حداقل در برخی موارد، این اطلاعات دست‌کاری شده است.

با سند مشاهده‌شده توسط آسوشیتدپرس با اشاره به سرویس جاسوسی روسیه می‌گوید: بنا به اطلاعات تازه به دست آمده، در اواسط ژانویه، مقامات سرویس امنیت فدرال روسیه ادعا کردند که مقامات سرویس امنیتی امارات و روسیه توافق کرده‌اند که علیه آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و بریتانیا همکاری کنند.

منظور از اطلاعات به دست آمده، رهگیری ارتباطات مانند تماس‌های تلفنی یا پیام‌های الکترونیکی است.

در پایان این ارزیابی با اشاره به پایتخت امارات آمده است: احتمالاً امارات متحده عربی تعامل با دستگاه اطلاعاتی روسیه را فرصتی برای تقویت روابط روبه‌رشد ابوظبی و مسکو و همچنین تنوع‌بخشی به مشارکت‌های اطلاعاتی دانسته که متأثر از خروج آمریکا از منطقه است.

مشخص نیست که آیا چنین توافقی در سند امارات و روسیه وجود داشته یا ادعاهای سرویس امنیتی روسیه، خواسته یا ناخواسته، گمراه‌کننده و اشتباه است.

اما مقامات آمریکایی به طور فزاینده‌ای درباره افزایش تعاملات بین امارات و روسیه صحبت می‌کنند.

الیزابت روزنبرگ، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در ماه مارس، امارات را کشوری حائز اهمیت معرفی کرد. او گفت که شرکت‌هایی در امارات به روسیه کمک می‌کنند تا تحریم‌های بین‌المللی برای دستیابی به بیش از ۵ میلیون دلار نیمه‌رساناهای آمریکا و سایر مواد تحریمی، از جمله قطعاتی که در جنگ استفاده می‌شود را دور بزند.

همچنین در یکی از این اسناد آمده است که ژنرال سیسی، دیکتاتور مصر دستور داده که بیش از ۴۰ هزار گلوله توپخانه برای روسیه تهیه و فرستاده شود. روسیه از کمبود شدید مهمات توپخانه در جنگ اوکراین رنج می‌برد.

در سال‌های اخیر، مقامات اطلاعاتی ایالات متحده به ارتباط احتمالی بین امارات و گروه واگنر اشاره کرده‌اند. در سال ۲۰۲۰، طبق ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا امارات احتمالاً بخشی از تأمین مالی این گروه را انجام داده است.

یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته است که ایالات متحده نیز نگران ورود پول روسیه به بازار املاک و مستغلات دوبی است.

همچنین در ماه اکتبر، علیه دو مرد روس مستقر در دوبی و چند فرد مظنون به سرقت فناوری‌های نظامی از شرکت‌های آمریکایی، قاچاق میلیون‌ها بشکه نفت و پول‌شویی ده‌ها میلیون دلار برای الیگارش‌های نزدیک به پوتین، توسط دادستانی فدرال نیویورک اعلام جرم شد.

دادستان در این پرونده از یکی از روس‌های مستقر در دوبی نقل‌قول کرد که به شرکای خود اطمینان می‌داد که هیچ جای نگرانی در مورد استفاده از یک مؤسسه مالی اماراتی برای انجام معاملات وجود ندارد. وی گفت که این بدترین بانک امارات است و حاضر است با هرکسی کار کند.

روز دوشنبه، امارات متحده عربی در بیانیه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره این سند اطلاعاتی گفت که مقامات امارات این سند را ندیده و ادعاهای مربوط به سرویس اطلاعاتی روسیه را غلط می‌دانند.

در این بیانیه آمده است: ما هر گونه ادعا در مورد توافق برای تعمیق همکاری بین امارات و سرویس‌های امنیتی دیگر کشورها علیه کشوری ثالث را رد می‌کنیم. امارات روابط عمیق و متمایزی با همه کشورها داشته که منعکس‌کننده مشارکت، ارتباط و تلاش برای خدمت به منافع مشترک ملت‌ها برای دستیابی به صلح و امنیت بین‌المللی است.

امارات متحده عربی یکی از معدود مکان‌هایی است که پس از حمله روسیه به اوکراین، هنوز پروازهای مستقیمی به مقصد مسکو دارد. این امر باعث شده است که سرمایه، کشتی‌های بزرگ و شهروندان روس به این امیرنشین خلیج‌فارس سرازیر شوند.