به گزارش اکوایران، ارمنستان و آذربایجان روز سه شنبه یکدیگر را به گشودن آتش در اطراف منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی در درگیری که منجر به کشته شدن سربازان هر دو طرف شد، متهم کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع هر دو کشور بعد از ظهر سه‌شنبه بیانیه‌هایی صادر کردند و گفتند تعداد نامشخصی از نیروهای‌شان در درگیری در نزدیکی کریدور لاچین کشته شده‌اند.

این دو کشور قفقاز جنوبی -که هر دو قبلا بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند- طی 35 سال گذشته بر سر کنترل قره‌باغ کوهستانی که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده، اما محل سکونت جمعیت عمدتاً ارمنی است، با یکدیگر جنگیده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آذربایجان حوالی ساعت 4 بعد از ظهر  علیه نیروهای ارمنی که در نزدیکی روستای تگ در استان سیونیک جنوبی ارمنستان مشغول انجام کارهای مهندسی بودند، تیراندازی را آغاز کردند. این وزارت‌خانه سازمان بدون ارائه جزئیات گفت که نیروهایش "اقدامات متقابل" انجام داده اند. تگ در قلمرو مورد مناقشه قرار ندارد، اما آخرین روستا در قلمرو ارمنستان در مسیر جاده‌ای کلیدی است که ارمنستان را به قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند.

وزارت دفاع آذربایجان هم اعلام کرده که نیروهای این کشور هدف «آتش شدید» نیروهای ارمنی مستقر در استان سیونیک قرار گرفتند. این وزارت خانه هم‌چنین مدعی شده که ارمنستان از پهپادهای شاهد ساخت ایران استفاده می‌کند. با این همه، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که خبر استفاده از پهپادهای ایرانی توسط ارمنستان جعلی است و این خبر تلاشی برای توجیه تجاوزات اخیر آن‌ها به خاک ارمنستان است. 

در همین شرایط،هر دو طرف گفتند که متحمل تلفات جانی شده‌اند، اما جزئیاتی ارائه نکردند.

249402825_0_124_3201_1925_1920x0_80_0_0_1e42431975cd140b92be18ae45616d12

آخرین تقابل بین این دو رقیب  بر سر کنترل کریدور لاچین -تنها مسیر جاده‌ای که ارمنستان را به قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند- بوده است. آذربایجانی‌هایی که ادعا می‌کنند فعالان محیط‌زیستی هستند، از اواخر سال گذشته میلادی این کریدور را مسدود کرده و در نتیجه آن به گفته ارمنستان به دلیل عدم امکان حمل غذا و دارو به منطقه «یک بحران انسانی» ایجاد شده است. باکو این ادعاها را رد کرده و می‌گوید که تدارکات ضروری می‌تواند وارد این قلمرو شود و از معترضان به عنوان افراد نگران مسائل زیست محیطی دفاع کرده است. ایروان آنها را فتنه‌گران تحت حمایت دولت نامیده است.

روسیه هزاران نیروی حافظ صلح را در سال 2020 به عنوان بخشی از توافق صلح، به منطقه اعزام کرد. مسکو از طریق یک پیمان دفاعی متقابل با ارمنستان متحد است، اما همچنین برای روابط خوب با باکو تلاش می کند. آخرین بن‌بست موجود به‌عنوان آزمونی کلیدی برای نفوذ مستمر مسکو در منطقه در حالی که این کشور  درگیر جنگ علیه اوکراین است، تلقی می‌شود.