به گزارش اکوایران، پس از انتشار ویدئویی در فضای مجازی که نشان می‌دهد سربازان روسی در حال فیلمبرداری از خود در حال بریدن سر یک اسیر اوکراینی با چاقو هستند، اوکراین روز چهارشنبه روسیه را با داعش مقایسه کرد و از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست در این باره تحقیق کند.

رویترز نتوانست صحت یا منشأ این ویدیو در رسانه‌های اجتماعی را تأیید کند، که نشان می‌دهد مردی با یونیفورم در حال بریدن سر مردی است که بازوبند زرد رنگی به دست دارد که توسط سربازان اوکراینی استفاده می‌شود.

کرملین این ویدئو را "وحشتناک" توصیف کرد اما گفت که صحت آن باید بررسی شود. مسکو در گذشته انجام جنایات توسط نیروهایش در جریان درگیری را رد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدیویی گفت: «چیزی وجود دارد که هیچ‌کس در جهان نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد: این که این جانوران چقدر راحت آدم می‌کشند.»او افزود: «برای همه چیز مسئولیت قانونی وجود خواهد داشت. شکست خوردن سیاست ترور و وحشت‌آفرینی ضروری است.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: «ویدئوی وحشتناکی از سر بریدن یک اسیر جنگی اوکراینی توسط نیروهای روسی در فضای مجازی منتشر شده است. مسخره است که روسیه، که از داعش بدتر است، ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد.» اشاره او به شورای امنیت سازمان ملل است که روسیه در ماه جاری ریاست دوره‌ای آن را برعهده دارد.کولبا افزود: «تروریست‌های روسی باید از اوکراین و سازمان ملل بیرون رانده شوند و پاسخگوی جنایات خود باشند.»

شبه‌نظامیان داعش زمانی که بخش‌هایی از این کشورها را از سال 2014 تا 2017 تحت کنترل داشتند، به دلیل انتشار ویدئوهایی از سر بریدن اسیران بدنام بودند.

در مسکو، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «اول از همه، در دنیای تقلب‌ها که در آن زندگی می‌کنیم، باید صحت این فیلم را بررسی کنیم.»پسکوف گفت: «این می‌تواند قدم اول باشد برای بررسی اینکه آیا این واقعی است یا نه، آیا این اتفاق افتاده است یا نه و کجا و توسط چه کسی.»

وزارت امور خارجه اوکراین از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تا «فوراً یک جنایت دیگر از ارتش روسیه را بررسی کند.»هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، به مردم در فضای مجازی گفت تا زمانی که هویت سرباز توسط مجریان قانون به طور رسمی مشخص نشده است، نام این سرباز را علنی نکنند. او از مردم خواست از اشتراک گذاری بیشتر ویدیو خودداری کنند.او گفت: «یادتان باشد، دشمن می‌خواهد ما را بترساند. می‌خواهد ما را ضعیف‌تر کند.»

آژانس امنیت داخلی اوکراین پس از انتشار این ویدئو اعلام کرد که تحقیقات در مورد یک جنایت جنگی مشکوک را آغاز کرده است.آژانس SBU در تلگرام نوشت: «دیروز ویدیویی در اینترنت منتشر شد که نشان می‌دهد چگونه اشغالگران روسی طبیعت وحشی خود را به نمایش می‌گذارند و یک زندانی اوکراینی را به طرز بی‌رحمانه‌ای شکنجه می‌کنند و سر او را می‌برند.»

در ژنو، فرستاده ناظر بر حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوکراین گفت که از ویدئوهای «فوق‌العاده هولناک» منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی «منزجر» شده است.به گفته این سازمان، علاوه بر اعدام ادعا شده، ویدئوی دیگری اجساد مثله شده اسیران جنگی ظاهراً اوکراینی را نشان می‌دهد.این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «متأسفانه این یک اتفاق استثنائی نیست. آخرین حوادث نیز باید به درستی بررسی شود و عاملان آن باید پاسخگو باشند.»