به گزارش اکوایران، با سرعت گرفتن مذاکرات صلح بین فرستادگان سعودی و انصارالله یمن (حوثی‌ها)، آزادی و مبادله نزدیک به 900 زندانی توسط دو طرف مناقشه یمن آغاز شده است که می‌تواند اقدامی قابل توجه برای اعتمادسازی بین طرفین باشد.

بنابر گزارش خبرگزاری الجزیره، کمیته بین المللی صلیب سرخ که مدیریت تبادل اسرا را برعهده دارد، روز جمعه اعلام کرد که هواپیماهای این سازمان برای حمل زندانیان آزاد شده بین شش شهر یمن و عربستان سعودی استفاده خواهند شد.

فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه‌ای کمیته بین المللی صلیب سرخ برای خاورمیانه و خاور نزدیک گفت: «با این حسن نیت، صدها خانواده از هم پاشیده شده به واسطه درگیری دوباره به هم می‌پیوندند... آرزوی عمیق ما این است که این آزادی‌ها شتابی برای یک راه حل سیاسی گسترده‌تر فراهم کند.

طرف‌های متخاصم در مذاکرات ماه گذشته در سوئیس توافق کردند که 887 زندانی را آزاد کنند و بار دیگر در ماه مه برای گفتگو درباره آزادی زندانیان بیشتر با یکدیگر ملاقات کنند. این توافق توسط نماینده سازمان ملل در امور یمن، هانس گراندبرگ و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نظارت می‌شد.

این مذاکرات آخرین مورد از یک سری نشست‌هایی بود که -بر اساس توافقی با میانجی‌گری سازمان ملل موسوم به توافقنامه استکهلم- به آزادی زندانیان در سال‌های 2020 و 2022 منجر شد.

تبادل کامل زندانیان

حسین البخیتی، تحلیلگر مسائل حوثی‌ها از صنعا، پایتخت یمن، به الجزیره گفت که انتظار دارد در ماه‌های آینده مبادلات زندانیان زیادی صورت بگیرد. البخیتی با اشاره به سفر محمد الجابر، سفیر عربستان سعودی با هیئتی از عمان به صنعا در روز دوشنبه، در تلاش برای رسیدن به یک راه‌حل جامع سیاسی، گفت: «سفر سفیر عربستان سعودی این [مساله] تبادل زندانیان را به جریان انداخته است.»

البخیتی گفت: «صنعا پیام روشنی به عربستان سعودی ارسال کرده است که آماده تبادل کامل زندانیان از هر دو طرف است که می‌تواند شامل حدود 15،000 زندانی باشد. اگر این مبادله زندانیان [در روز جمعه] طبق برنامه پیش برود، من معتقدم پس از ماه رمضان توافق دیگری برای آزادی همه زندانیان انجام خواهد شد.»

درگیری در یمن که منجر به کشته شدن ده ها هزار نفر و گرسنگی میلیون‌ها نفر شده است، به طور گسترده به عنوان یک رقابت شدید بین عربستان سعودی و ایران تلقی می‌شد.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در سال 2015، پس از سرنگونی حکومت در صنعا توسط حوثی‌های وابسته به ایران در سال 2014، در یمن مداخله کرد.

ریاض و تهران ماه گذشته بر سر بازگرداندن روابط دیپلماتیک قطع شده خود در سال 2016 به توافق رسیدند و این امیدواری را ایجاد کرد که روند صلح در یمن شاهد پیشرفت باشد.

یک هیئت سعودی روز پنجشنبه مذاکرات صلح در صنعا را با جنبش حوثی به پایان رساند که مقامات به پیشرفت در آن اشاره کردند و گفتند برای رفع اختلافات باقی مانده به گفتگوهای بیشتر نیاز است.