به گزارش اکوایران، وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی خلیج‌فارس و همتایان مصری، عراقی و اردنی آن‌ها در نشستی در عربستان درباره بازگشت احتمالی سوریه به اتحادیه عرب گفتگو کردند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در این بیانیه آمده است که این نشست که در شهر جده برگزار شد، از سوی عربستان سعودی در بحبوحه گرم شدن اخیر تنش های منطقه ای برگزار شد، اما بدون توافق پایان یافت.

برخلاف سال ۲۰۱۱ که بسیاری از کشورهای عربی و غربی به خاطر سرکوب تظاهرات مردم سوریه توسط بشار اسد، رابطه خود با دمشق را قطع کردند، اکنون برخی از کشورهای عربی، از جمله مصر و امارات، روابط خود با این کشور را از سر گرفته و بهبود بخشیده‌اند.

با این حال، عادی‌سازی روابط جهان عرب با سوریه، برای برخی کشورها همچنان یک موضوع است.

اوایل این هفته، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر گفت که علت اصلی تعلیق سال ۲۰۱۱ سوریه از اتحادیه عرب هنوز پابرجاست. وی در صورت عدم دستیابی به راه حلی سیاسی، بر موضع کشورش در قبال عادی‌سازی روابط با سوریه تأکید کرد.

اظهارات شیخ محمد در آستانه نشست روز جمعه در عربستان بیان شد.

قبلاً نیز قطر قبلاً علیه تلاش برخی کشورها برای برقراری روابط با دمشق صحبت کرده بود.

رویترز گزاش داد که نخست‌وزیر قطر در یک مصاحبه زنده تلویزیونی گفت: دلایل تعلیق سوریه از اتحادیه عرب و تحریم رژیم بشار اسد هنوز رفع نشده است.

وی افزود: جنگ تمام شده است، اما مردم سوریه هنوز آواره بوده و افراد بی‌گناه زیادی در زندان‌ها هستند. مسائل زیادی باقی مانده است.

او تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم چیزی به مردم سوریه تحمیل کنیم. خودشان باید راه‌حلی پیدا کنند. در صورت عدم دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جهت خروج از این بحران، قطر هیچ گامی برنخواهد داشت.

به گفته یک منبع آگاه، پیش از این نشست اردن گفت که در حال پیگیری طرح مشترک صلح عربی است که می‌تواند به پیامدهای ویرانگر جنگ سوریه پایان دهد.

در این جنگ که نیروهای خارجی بسیاری در آن دخیل بودند، صدها هزار نفر جان خود را از دست داده و سوریه نیز متلاشی شد.

در پی زلزله مهیب ترکیه و سوریه و نزدیک‌شدن کشورهای منطقه به یکدیگر، عمان و ابوظبی نیز بازگشت اسد را پذیرفتند.

همچنین عربستان سعودی که مدت‌ها در برابر عادی‌سازی روابط با دمشق مقاومت می‌کرد پس توافق با ایران، متحد کلیدی اسد، گفت که اتخاذ رویکرد جدیدی در قبال دمشق لازم است.

به گفته برخی منابع، عربستان سعودی قصد دارد بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را به نشست اتحادیه عرب که قرار است در ۱۹ ماه می به میزبان ریاض برگزار شود، دعوت کند. اقدامی که نشان‌دهنده تغییر رویکرد منطقه در موضوع سوریه است.

اگرچه حضور اسد در این نشست تا حد زیادی نمادین خواهد بود، اما مهم‌ترین اتفاق در بهبود روابط دمشق و جهان عرب، از زمان تعلیق‌شدن سوریه از اتحادیه است.