به گزارش اکوایران، پلیس نیویورک دو مرد را به اتهام ایجاد یک ایستگاه پلیس مخفی برای آژانس پلیس استانی چین، با هدف جمع آوری اطلاعات مخالفان حزب کمونیست حاکم، دستگیر کرد.

چنین دفاتری در سرتاسر آمریکای شمالی، اروپا و سایر کشورهایی گزارش شده است که در آن‌ها جوامع چینی شامل منتقدان حزب کمونیست است که با خانواده یا کسب ‌و کارهایشان در چین در تماس هستند. چین اینکه این دفاتر ایستگاه‌های پلیس هستند را انکار می‌کند و می‌گوید که این مراکز عمدتا برای ارائه خدمات شهروندی مانند تمدید گواهینامه رانندگی دایر شده‌اند.

شی جین پینگ، رهبر حزب و رئیس دولت، کمپینی را علیه فساد به راه انداخته است که در حالی که هدفش تعقیب متهمان جرایم مالی است، انتقاد از رژیم در داخل و خارج را نیز هدف قرار داده است.

بنابر گزارش اسوشیتدپرس، مقامات آمریکا روز دوشنبه گفتند که بازداشت‌های روز دوشنبه در نیویورک در کنار اعلام اتهام علیه 34 افسر نیروی پلیس ملی چین به دلیل استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای آزار و اذیت منتقدان حزب در آمریکا صورت گرفته است.

در ادامه نگاهی می‌کنیم به ادعاها مبنی بر اینکه چین در حال اداره ایستگاه‌های پلیس مخفی در خارج از کشور است و واکنش‌هایی که آنها با آن مواجه شده‌اند را بررسی می‌کنیم.

داستان آخرین مورد در نیویورک چیست؟

وزارت دادگستری روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد دو مردی که دستگیر شدند تحت هدایت و کنترل یک مقام دولتی چین فعالیت می‌کردند. دستگیری این افراد با نام‌های لو جیان وانگ، 61 ساله، از محله برانکس، و چن جین پینگ، 59 ساله، از منهتن، که هر دو شهروند ایالات متحده هستند، اولین مورد در نوع خود در سراسر جهان است.

مقامات پلیس آمریکا گفتند که این دو به عنوان مأمور یک دولت خارجی در وزارت دادگستری ثبت نشده‌اند. و اگرچه این دفتر خدماتی مانند کمک به شهروندان چینی برای تمدید گواهینامه رانندگی را انجام می‌دادند، اما کارکردهای «شرورانه»تری نیز داشته‌اند، از جمله کمک به دولت چین در یافتن یک فعال دموکراسی چینی‌تبار ساکن کالیفرنیا و تهدید یک پناهنده که پلیس می‌خواسته او را به چین بازگرداند.

هدف این دفاتر چیست؟

روز سه‌شنبه، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «چیزی به نام ایستگاه پلیس در خارج از کشور وجود ندارد» و ایالات متحده را به «بدگویی و فریب سیاسی» متهم کرد. وزارت خارجه چین می‌گوید این مراکز را در خارج از کشور راه اندازی می‌کند تا به شهروندان در انجام وظایف بوروکراتیک، مانند تمدید گواهینامه رانندگی، که معمولاً در ایستگاه‌های پلیس در چین انجام می‌شود، کمک کند.

1

اما گروه غیردولتی «مدافعان امنیت» مستقر در اسپانیا در گزارشی که سال گذشته منتشر شد، پلیس چین را به استفاده از دفاتر برای جاسوسی از منتقدان خارج از کشور و آزار و اذیت یا تهدید شهروندان و غیرشهروندان متهم کرد. یک مقام چینی سال گذشته ادعا کرد که 210،000 مظنون به کلاهبرداری در سال 2021 «متقاعد شدند» به چین برگردند، اگرچه محققان نوشتند که همه آنها متهم به جرمی نیستند. کشورهایی از جمله کانادا و ایرلند از چین خواسته‌اند که چنین ایستگاه‌هایی را ببندد یا آن‌ها تحقیقات خود را به دنبال گزارش گروه مدافعان امنیت آغاز خواهند کرد.

این تحقیقات چگونه بر روابط آمریکا و چین تأثیر خواهد گذاشت؟

روابط سیاسی چین و آمریکا به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است. در ماه فوریه، ایالات متحده سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه به پکن را در بحبوحه خشم بر سر یک بالون جاسوسی چینی که بر فراز آمریکا به پرواز درآمده بود، لغو کرد. سوء ظن ایالات متحده به چین یکی از معدود مسائلی است که احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در آن توافق دارند. ایستگاه‌های غیرقانونی پلیس چین احتمالاً افکار عمومی را برای ممنوعیت برندهای چینی مانند هوآوی و تیک‌تاک تحریک خواهد کرد. کشورها طبق معاهده بین‌المللی موظفند یکدیگر را از زمان و مکان انجام مأموریت‌های فرامرزی خود مطلع کنند.

مشخص نیست که آیا چین به دنبال آزادی دو مرد دستگیر شده در آمریکا است که هر دو شهروند ایالات متحده هستند یا خیر. چین در گذشته به استفاده از دیپلماسی گروگان‌گیری متهم شده بود، از جمله زندانی کردن دو شهروند کانادایی به دلیل بازداشت یکی از مدیران ارشد غول فناوری هوآوی.

چین در چه جاهای دیگری دفاتر مشابه دارد؟

در فوریه 2002، دولت استان فوجیان اعلام کرد که اولین دسته از 30 «ایستگاه خدمات خارجی پلیس فوژو» را در پنج قاره ایجاد کرده است. این استان از قدیم موج‌هایی از مهاجران را به آسیای جنوب شرقی، آمریکای شمالی، استرالیا و اروپا فرستاده است.

تعداد زیادی از این دفاتر خدماتی – که گروه مدافعان امنیت بیش از 100 مورد را تخمین می‌زند - در سراسر جهان، از کانادا تا نیوزیلند، گزارش شده است. برخی از آنها در سفارتخانه‌ها مستقر هستند، در حالی که برخی دیگر خارج از مراکز تجاری فعالیت می‌کنند که اعضای دیاسپورای چینی در آن‌ها تردد دارند.

در ایتالیا، پلیس چین در سال 2016 با دولت توافق کرد تا برای کمک به گردشگران چینی زبان، با پلیس محلی گشت‌زنی مشترک انجام دهد. ایتالیا سال گذشته به دنبال گزارش گروه مدافعان امنیت، این برنامه را پایان داد.