به گزارش اکوایران، وقتی ساکنین یکی از مناطق مرفه‌نشین خارطوم فهمیدند که همسایه جدیدشان یکی از فرماندهان نیروهای شبه‌نظامی است که در گذشته معترضان را سرکوب کرده بود، ترسیدند که مشکلی پیش بیاید.

این‌جور نگرانی‌ها در این هفته که مردم مجبور بودند به خاطر تیراندازی، بمباران و حملات هوایی در خانه‌های خود پناه بگیرند، بیشتر شد.

این همسایه ناخواسته که در سال ۲۰۲۰ وارد این محل شد، برادر محمد حمدان دقلو، معروف به حمیدتی، رهبر آراِس‌اِف است که روبروی ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش قرار دارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این درگیری‌ها ده‌ها بیمارستان را مجبور به توقف فعالیت کرده و توافقی که قرار بود پس از ده‌ها سال حکومت خودکامه و نظامی، دولتی غیرنظامی تشکیل دهد را از مسیر خود خارج کرده است. مدیر  سازمان جهانی بهداشت گفته تا کنون ۲۷۰ نفر در سودان کشته و بیش از ۲۶۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

پس از آن که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با هر دو رهبر تماس گرفت، آن‌ها از عصر سه‌شنبه، متعهد به آتش‌بسی ۲۴ ساعته شدند. اما پس از پایان آن، دوباره تیراندازی‌ها شروع شد.

جنگ تمام‌عیار

برای اولین‌بار، بسیاری در خارطوم شاهد درگیری‌هایی هستند که زمانی تنها به گوشه‌های دوردست این کشور آفریقایی، از جمله منطقه غربی دارفور وجود داشت. دارفور جایی است که نیروهای آراِس‌اِف اولین‌بار ظهور کردند. همچنین در جنوب این منطقه نیز برای ده‌ها سال جنگ و درگیری وجود داشت که در نهایت منجر به جدایی سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ شد.

در گذشته، علی‌رغم کودتاهای نظامی و اعتراضات مردمی، پایتخت این ملت فقیر که هنوز نیاز شدیدی به کمک‌های بین‌المللی دارد، در امان مانده بود. البته تظاهرات مردمی به خشونت کشیده شد و معترضان آراِس‌اف را مسئول سرکوب خونین تحصن ضد نظامی سال ۲۰۱۹ می‌دانند.

اما اکنون پایتخت وضع دیگری دارد. ساکنان می‌گویند که در منطقه مرفه خارطوم، جایی که سفارتخانه‌ها و دفاتر آراِس‌اف قرار دارد، شبه‌نظامیان آراِس‌اف به خانه‌ها حمله کرده و به سوپرمارکت‌ها یورش برده‌اند.

ساختمان‌ها و پایگاه‌های آراِس‌اف در سرتاسر پایتخت پراکنده بوده و اغلب در مناطق پرجمعیتی هستند که حالا به کانون جنگ تبدیل شده است. همچنین نبردها بر سر مکان‌های استراتژیک مانند فرودگاه، ستاد ارتش و صداوسیما که در وسط مناطق مسکونی قرار دارند، جریان دارد.

ساکنان و یک شاهد رویترز گفتند که نیروهای درون خیابان‌ها اغلب سربازان آراِس‌اِف بودند. ارتش نیز مانند درگیری‌های قبلی، به توپخانه و حملات هوایی متکی است. همچنین ساکنان صدای هواپیماهای جنگی را شنیده که به دنبال آن، آتش ضدهوایی خانه‌هایشان را می‌لرزاند.

سایه وحشت

این دقیقاً مشابه جنگی است که در سال ۲۰۰۳ در منطقه دارفور شروع شد و چندین سال طول کشید. در آن زمان، ارتش و آراِس‌اِف در یک جبهه می‌جنگیدند. ارتش با اتکا به توان هوایی به شورشیان حمله کرده و شبه‌نظامیان را برای نبرد زمینی مستقر می‌کرد. از جمله گروه در زمین، مانند گروهک جنجوید که آراس‌اف از دل آن بیرون آمد.

پایتخت دارای دو شهر خواهر به نام‌های ام‌درمان و بحری است که در دو طرف رود نیل قرار دارند.

یکی از شاهدان به رویترز گفت که در بیمارستانی که هنوز در بحری فعالیت می‌کرد، اجساد غیرنظامیان و سربازان را بیرون و روی تخت‌ها انباشته بودند و کارکنان نمی‌توانستند آنها را به سردخانه یا برای دفن بفرستند.

اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد که در پایتخت ۳۴ بیمارستان به دلیل کمبود برق و آب یا به دلیل صدمات ناشی از شلیک گلوله یا توپخانه مجبور به تعطیلی شده یا به زودی تعطیل می‌شوند.