به گزارش اکوایران، به گفته ناظران، فارغ از دلایل مهم این دیدار، هدف اصلی سفر استولتنبرگ از انجام این سفر مشخص نیست؛ بویژه اینکه ناتو حضوری رسمی در اوکراین ندارد. این نهاد به عنوان سازمانی متشکل از 31 کشور، تجهیزات مورد نیاز را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، استولتنبرگ صدای قدرتمند ائتلاف در طول جنگ بوده و در هماهنگی و حمایت 31 عضو از اوکراین در زمانی که این کشور به دنبال حراست از قلمروی خود بود، نقش برجسته‌ای داشت.

دبیرکل ناتو، پیش از حمله روسیه به اوکراین سفر داشت، اما این نخستین باری است که او در طول این جنگ به کی‌یف سفر کرده و بر تعهدات ائتلاف در دفاع از استقلال اوکراین تاکید دارد.

در حالی که برخی از منابع از قریب‌الوقوع بودن ضدحملات اوکراین خبر می‌دهند، برخی از اعضای سازمان ناتو حمایت از کی‌یف در این حملات را با ارسال جنگنده میگ-۲۹ افزایش داده‌اند.

در همین راستا نیوزویک نوشت: مسکو تهدید کرده کمک‌های ناتو در زمینه انتقال این جنگنده‌ها به اوکراین را به سرعت تلافی خواهد کرد.

در شرایط کنونی عضویت فنلاند در ناتو در اوایل سال جاری ضربه‌ای بزرگ به پوتین وارد کرده است؛ آن هم در شرایطی که چشم‌انداز امنیتی اروپا پس از جنگ سرد به‌واسطه حمله روسیه به اوکراین تغییر کرده است. عضویت این کشور شمال اروپا، مرز روسیه با بزرگترین اتحاد امنیتی جهان را دو برابر می‌کند. این در حالی است که انتظار می‌رود سوئد نیز در ماه‌های آینده، یعنی زمانی که بایدن و همتایانش در ناتو در پایتخت لیتوانی دیدار دارند، عضو این نهاد نظامی شود.