به گزارش اکوایران، درگیری‌ها در سودان در حالی وارد دومین هفته شده که طرح «انتقال قدرت از دولت موقت نظامی» و جنگ قدرت در درون رهبری نظامی این کشور به درگیری میان گروه‌های رقیب منجر شده است.

این درگیری‌ها تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۴۰۰ نفر و زخمی شدن افزون بر ۳۵۰۰ نفر شده است.

روز گذشته نیروهای معروف به آر‌اس‌اف، «پشتیبانی سریع»، در سودان اعلام کردند به مناسبت عید فطر و به دلایل انسان‌دوستانه با آتش‌بس ۷۲ ساعته با ارتش سودان موافقت کرده‌اند. با وجود وعده‌های ارتش و شبه‌نظامیان آراس‌اف، اما آتش‌بس محقق نشد و امروز همچنان صدای تیراندازی و گلوله‌باران شدید در سراسر خارطوم، پایتخت سودان، شنیده می‌شود.

منابع خبری از درگیری شدید در اطراف کاخ ریاست جمهوری سودان و شنیده شدن صدای انفجارهای متوالی و پرواز بالگردهای جنگی در آسمان خارطوم خبر می‌دهند.

عربستان سعودی اعلام کرده عملیات تخلیه شهروندان خود را از سودان آغاز کرده است.وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که به اتباع «کشورهای دوست» نیز در این مسیر کمک خواهد کرد.

به گفته ارتش سودان، از هواپیماهای نظامی برای خروج دیپلمات‌های ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و چین استفاده خواهد شد. این در حالی است که طرح‌های قبلی برای تخلیه اتباع خارجی به دلیل مسائل امنیتی اجرا نشده است.

گفته شده اقامتگاه سفیر اتحادیه اروپا در خارطوم مورد حمله قرار گرفته است. پنتاگون هم اعلام کرد تخلیه سفارت آمریکا در سودان در دست بررسی است.