به گزارش اکوایران، در آخر هفته، با وجود افزایش درگیری‌های داخلی سودان، تلاش کشورهای مختلف برای تخلیه کارکنان کنسولگری‌ها و سایر مهاجران خود از این کشور شدت گرفت.

پایگاه بلومبرگ گزارش داد که ارتش بریتانیا و ایالات متحده موفق شدند دیپلمات‌های خود را از طریق هوایی خارج کنند. پرسنل کنسولگری ایالات متحده با بالگَردهای ام‌اچ ۴۷ شینوک به مکان امنی منتقل شدند. هزاران شهروند آمریکایی که بیشتر دوتابعیتی هستند، در سودان باقی مانده‌اند.

اگرچه درگیری در سایر بخش‌های سودان همچنان با شدت در جریان است اما در روز یکشنبه، کشورهای خارجی موفق شدند برای تخلیه اتباع و کارکنان خود به فرودگاه خارطوم دسترسی پیدا کنند. به نظر می‌رسد آتش‌بس موقتی که ارتش سودان و شبه‌نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع با آن موافقت کرده بودند، شکسته شد. مقامات ایالات متحده و اتحادیه اروپا همچنان برای توقف درگیری‌ها فشار می‌آورند.

بعدازظهر یکشنبه، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در توییتر نوشت: نیروهای مسلح بریتانیا تخلیه سریع دیپلمات‌های انگلیسی و خانواده‌هایشان از سودان را به پایان رساندند.

روز یکشنبه، یک مقام وزارت خارجه فرانسه گفت که حدود ۱۰۰ نفر از اتباع این کشور با اولین هواپیمای خروجی از فرودگاه خارطوم تخلیه شدند و هواپیمای دوم نیز قرار است قبل از شب حرکت کرده و تلاش‌ها برای ازسرگیری عملیات از صبح دوشنبه آغاز می‌شود. هواپیمای اول به سمت جیبوتی و سواحل شرق آفریقا پرواز کرد.

به گفته این مقام، فرانسه به درخواست شرکا و متحدان خود برای بردن برخی از اتباعشان پاسخ داد و شهروندان آلمان، سوئیس، بلژیک، بریتانیا، نیجر، مراکش و ترکیه نیز جزء افرادی هستند که قرار است از سودان خارج شوند.

خبرگزاری آنسا گزارش داد که ایتالیا برای نجات حدود ۱۵۰ شهروند، مأموریتی پیچیده را به پایان رساند.

عربستان سعودی، هلند، یونان، ایرلند و اردن از دیگر کشورهایی هستند که جهت نجات اتباع خود اقدام کرده‌اند. غنا گفت که در تلاش است تا شهروندان خود را از طریق اتیوپی تخلیه کند.

0003

این درگیری که نقطه اوج درگیری‌های طولانی‌مدت ارتش و آراِس‌اِف است، طرح گذار به حکومتی فراگیر که قرار بود پس از کودتای سال ۲۰۲۱، این کشور حدود ۴۵ میلیون‌نفری را به سمت انتخابات دموکراتیک ببرد، مختل کرده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۴۲۰ نفر کشته و حداقل ۳۷۰۰ زخمی شده‌اند.

سودان که در تقاطع خاورمیانه و صحرای آفریقا قرار دارد، توجه قدرت‌های خارجی از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر را به خود جلب کرده است. هر کدام از این کشورها از ژنرال‌های رقیب این جنگ حمایت می‌کنند. قدرت‌های غربی میلیاردها دلار کمک به سودان را متوقف کرده‌اند تا برای بازگشت یک حکومت غیرنظامی فشار بیاورد. روسیه و چین نیز به خاطر خط ساحلی استراتژیک دریای سرخ و منابع معدنی سودان به دنبال خواستار ثبات این کشور هستند.

دِنگ داو دِنگ، سرپرست وزارت امور خارجه سودان جنوبی که حدود ۱ میلیون شهروند در سودان دارد، در مصاحبه‌ای تلفنی گفت که حدود ۷ هزار غیرنظامی فرار کرده و به سودان جنوبی پناهنده شدند.

دنگ گفت که معمولاً خروج اتباع خارجی از طریق بندر سودان انجام می‌شود. وی افزود که البته صادرات نفت سودان از این بندر بدون مشکل در جریان است.

به گفته دو مقام غربی، روز یکشنبه، کاروانی متشکل از شش اتوبوس که حامل شهروندان فرانسوی و آلمانی بود، به سمت بندر سودان در دریای سرخ، در حدود ۸۰۰ کیلومتری شمال شرقی پایتخت راه افتاد.

یکشنبه، مارک وارنر، سناتور ایالت ویرجینیا به شبکه اِی‌بی‌سی گفت: بیشتر حدود ۱۶ هزار شهروند آمریکایی که در سودان باقی مانده‌اند، دوتابعیتی‌های آمریکایی سودانی هستند.

وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنا گفت که ایالات متحده با شرکای بین‌المللی خود برای یافتن راهی امن برای خروج این شهروندان همکاری می‌کند. وی از آنها خواست فعلاً در محل خود پناه بگیرند.

بر اساس یک سند داخلی سازمان ملل که روز شنبه منتشر شد، درگیری‌های شدیدی در شمال خارطوم گزارش شده و مشخص نیست چه کسی مکان‌های استراتژیک پایتخت را کنترل می‌کند.

003

آراِس‌اِف و ارتش اتهام مانع‌تراشی برای تخلیه اتباع خارجی و حمله به کارکنان سفارت را متوجه یکدیگر می‌دانند.

بر اساس این سند، علی‌رغم اینکه آراِس‌اف در ظاهر با تخلیه خارجی‌ها مشکلی ندارد، اما هیچ گذرگاهی در خارطوم به طور رسمی باز نیست.

سازمان ملل در این سند افزود که انتظار می‌رود غارت اموال بشردوستانه و ورود اجباری به مجتمع‌های این سازمان که از آغاز درگیری‌ها در جریان است، ادامه داشته باشد.

در این سند آمده است: به دلیل کمبود آب، سوخت و غذا، به احتمال زیاد پرسنل سازمان ملل و افراد وابسته سعی خواهند کرد به مکان دیگری بروند که با خطر تیراندازی، دستگیری، خشونت فیزیکی همراه خواهد بود.