به گزارش اکوایران، مسعود ستایشی در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی درمورد رای دادگاه برای پرونده هواپیمای اوکراینی و برخی شبهات مربوط به این رای گفت: «اطلاع‌رسانی در حد کفایت انجام شده است.»

وی درمورد اینکه چرا برخلاف رویه دستگاه قضا، اسامی مجرمان این پرونده اعلام و شفاف نشده است، این مساله را به «محدودیت‌ها» نسبت داد و افزود: در ارتباط با اعلام اسامی، با توجه به محدودیت‌های قانونی سعی می‌کنیم در راستای قانون اطلاع‌سانی کنیم و عدم اعلام به دلیل رعایت موازین است. منع قانونی ناظر بر این بوده که رای دادگاه در مرحله بدوی بوده و اجازه انتشار اسامی در این مرحله را نداریم.»

سخنگوی قوه قضائیه درمورد عنوان اصلی اتهامی این پرونده یعنی قتل شبه‌عمد هم توضیح داد: متهم به تصور برخورد با موشک این عمل را انجام داده و این قتل، شبه‌عمد است.

درخواست قضایی از دستگاه‌های مختلف برای مقابله با کشف حجاب

ستایشی در ادامه درمورد تشدید برخوردهای اخیر از جمله برخورد قضایی در زمینه کشف حجاب گفت: «کشف حجاب هم حرام سیاسی است و هم حرام شرعی و خلاف قانون و اعتقادات اسلامی است. باید در راستای خنثی‌سازی اقدامات دشمن قدم موثر برداریم.»

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: «دستگاه قضا آخرین ایستگاه جهت برخورد با هنجارشکنان است و نهادهای فرهنگی باید به تکالیف خود عمل کنند و ما باید به این نکات توجه بکنیم. نظر قوه قضائیه درباره حجاب قبلا هم اعلام شده است. مسأله حجاب، فرهنگی است و دستگاه‌های فرهنگی وظایف متعددی دارند و باید ادای تکلیف شود.»

وی افزود: «در حوزه اماکن نیز مقررات خاصی وجود دارد که بر اساس موازین قانونی کار انجام می‌شود. مقابله با مقوله‌های ضدفرهنگی البته با راهکارهای فرهنگی امکان‌پذیر است اما وقتی مساله به هنجارشکنی و مخدوش شدن قانون برسد قوه قضائیه تکالیف قانونی خود را محکم و استوار انجام می‌دهد. انتظار داریم همه دستگاه‌های ذی‌مدخل همراه و هم‌افزا باشند.»

ستایشی ادامه داد: «آیا این چیزی که می‌بینیم، مبین کوتاهی مجموعه‌های سازمانی بوده است؟ اگر واقعیت را بپذیریم، ممکن است کوتاهی بوده که الان این آسیب‌ها را میبینیم. کار باید به صورت برنامه‌‌ای و دقیق پیش برود و در این صورت قطعاً با موفقیت رو‌به‌رو می‌شویم.» 

اسدالله اسدی به زودی آزاد می‌شود

وی در ادامه از آزادی قریب‌الوقوع اسدالله اسدی از زندان‌های بلژیک خبر داد و گفت: «در رابطه با برادر محترممان آقای اسدالله اسدی، طبق گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم، موافقتنامه انتقال محکومین به حبس میان جمهوری اسلامی ایران و بلژیک منعقد و نهایی شده و اسناد آن هم تبادل شده است. بر این اساس هر دو طرف می‌توانند هر زمان که تمایل داشتند درخواست انتقال محکومین اقدام کنند.»

ستایشی افزود: «طرف مقابل درخواست داده بود و ما هم تقاضای خود را ارائه کردیم و ان‌شاءالله این اقدام (تبادل محکومان) صورت خواهد گرفت؛ یعنی همان قولی که دادیم انجام شد و ان‌شاءالله برادرمان جناب آقای نوری (حمید نوری) هم از گرفتاری نجات پیدا کند و به خانه خودش برگردد.»

به گزارش اکوایران، اسدالله اسدی از دیپلمات‌های ارشد سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش بود که حدود پنج سال قبل به اتهام دست داشتن در یک عملیات بمب‌گذاری بازداشت شد.

در نقطه مقابل، «اولیویه واندکاستیل» که به عنوان یک امدادگر بلژیکی حوزه‌های بشردوستانه شناخته می‌شود، اسفند ۱۴۰۰ در ایران دستگیر شد و به اتهام جاسوسی به زندان افتاد که حالا با اعلام تازه سخنگوی قوه قضائیه احتمالا با اسدی تبادل خواهد شد.

وضعیت پرونده تخلف میلیاردی در زیرمجموعه وزارت کشاورزی

در ادامه، پرسش «اکوایران» بدین صورت مطرح شد: «رئیس سازمان بازرسی سال قبل در گزارشی به رئیس قوه قضائیه از تخلف ۱۱۰۰ میلیارد تومانی در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه واردات نهاده‌های دامی خبر داده بود. سرنوشت پرونده این تخلف چه شد؟ آیا از مقام‌های دولتی کسی احضار شده یا تحت تعقیب قرار گرفت؟»

سخنگوی قوه قضائیه پاسخ داد: «سازمان بازرسی کل کشور در راستای تکالیف قانونی به این موضوع وارد شد و اتهاماتی هم متوجه برخی مقامات بود که تبیین کردند. این پرونده در حال حاضر در حال رسیدگی است و افرادی که سِمت داشتند احضار شدند و با قبولی قرار صادره، این افراد آزاد هستند.»

سه اتهام سنگین برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی

ستایشی همچنین درمورد وضعیت دو خبرنگار بازداشتی روزنامه‌های شرق و هم‌میهن که در روزهای نخستین اعتراضات سراسری سال قبل بازداشت شده بودند، گفت: کیفرخواست متهمان نیلوفر حامدی و الهه محمدی روز 28 فروردین به متهمین و وکلای آن‌ها ابلاغ و به منظور رسیدگی به شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی ارسال شد.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: «اتهام این افراد همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است. پرونده در حال حاضر در اختیار وکلای متهمین است. پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک ماه پرونده تعیین وقت شود.»

در ادامه، سخنگوی قوه قضائیه درمورد آخرین وضعیت پرونده جمشید شارمهد گفت: حکم پرونده شارمهد در دیوان عالی کشور ابرام شده است و اقدامات اجرایی متعاقبا صورت خواهد پذیرفت.

صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده حوادث زاهدان

ستایشی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پرونده حوادث روز جمعه 8 مهرماه در زاهدان گفت: پرونده مطروحه در مجموعه سازمان قضایی نیروهای مسلح استان سیستان و بلوچستان مطرح رسیدگی است. برای متهمانی که در این پرونده هستند کیفرخواست قانونی صادر شده و پرونده در وقت رسیدگی دادگاه است.

وی درباره پرونده خدانور لجعی هم او را یک سارق سابقه‌دار خواند و گفت: «آقای خدانور لجعی از سارقان سابقه‌دار منطقه سیستان و بلوچستان بوده که در درگیری با نیروهای فراجا همراه با فرد دیگری در حین ارتکاب جرم دستگیر شده بود و همراه او نیز دو قبضه سلاح کشف شده بود و اتهام نیز به او تفهیم شده بود. حتی برای ما سوال است که این فرد با توجه به سوابقی که داشته چطور آزاد بوده است.»

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی درباره انتشار تصویری از خدانور لجعی که او را در شرایطی که به میله‌ای دستبند زده شده بود، نشان می‌داد، ابراز بی‌اطلاعی کرد.

سه حکم محاربه در پرونده آرمان علی‌وردی

در ادامه، وی اظهار کرد: «دادسرا برای سه نفر از متهمان پرونده شهادت آرمان علی‌وردی اتهام محاربه از طریق استفاده تمسک به سلاح سرد برای ارتکاب قتل و همچنین اقدام علیه امنیت کشور که منجر به شهادت طلبه بسیجی و مامور حافظ امنیت شهروندان شد، صادر کرد.»

به گفته سخنگوی قوه قضائیه در این پرونده «پنج متهم دیگر به اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور متهم شدند.»