به گزارش اکوایران، در شرایط کنونی فرانسه و آلمان، دو کشور قدرتمند اتحادیه اروپا درباره احیای توافق سرمایه گذاری رو به مرگ با چین اختلاف نظر دارند. مکرون می گوید که احیای توافق به اصطلاح جامع اتحادیه اروپا و چین، ضرورت ندارد وعملی نیست اما شولتز، خواهان فعال شدن این توافق است؛ توافقی که بلافاصله پس از اعلامش در اواخر سال 2020 و اعمال تحریم های پکن علیه چند عضو پارلمان اروپا متوقف شد.

بازی تفرقه افکانه پکن

امانوئل مکرون در گفتگو با پولتیکو گفت که در جریان سفر به چین در این باب با همتای چینی اش رایزنی اندکی داشته. او همچنین به تحریم پارلمان اروپا توسط چین اشاره کرد.در این میان ناظران مدعی اند که چین با سیاست های تفرقه افکنانه اش مانع از آن می شود تا اروپا سیاست یکپارچه ای را در ارتباط با چین اتخاذ کند. اختلاف میان اروپا و چین در حوزه سرمایه گذاری بخشی از واگرایی سیاسی حاکم میان دو طرف است؛ پکن ماهرانه کشورهای نزدیک به خود را درگیر بازی های تفرقه افکنانه کرده و با توسل بدین سیاست بستر را برای رویارویی هموار.

چرایی تلاش آلمان برای نزدیکی به چین

پس از رایزنی های هفت ساله درباره توافقنامه سرمایه گذاری در دوران ریاست مرکل؛  صدراعظم وقت آلمان به دنبال آن بود که پیش از آن که واشنگتن به اهرم های فشار خود متوسل شود، این توافق امضا شود و پکن خوشحال گردد؛ رخدادی که زمینه ساز تنش با دولت بعدی آمریکا یعنی دولت بایدن شد. آلمان به دلیل مقیاس سرمایه گذاری اش در چین بالاخص در حوزه خودروسازی و مواد شیمیایی، مدت ها است که یکی از حامیان سرسخت توافق سرمایه گذاری است.با این همه به دلیل انتقادها، این توافق هنوز در پارلمان اروپا تصویب نشده و در انجماد عمیق سیاسی قرار دارد.

شولتز که گاها به نظر می رسد تلاش دارد از مرکل تقلید کند قصد دارد توافق سرمایه گذاری با چین را از انجماد درآورد با این همه به گفته منبعی که نخواست نامش فاش شود، چنین خواسته ای باید محتاطانه اجرایی شود تا مانع از آن گردد که کشورها درگیر دام های سیاسی شوند.یکی از مقام های ارشد اتحادیه اروپا که نخواسته نامش فاش شود در این باب گفت که تعجب آور نیست که شولتز هنوز تصور می کند که این توافق علیرغم تغییرات زمانی، ایده خوبی است.

فرصت سازی پکن از شکاف حاکم بر بروکسل

تنها کشوهای عضو اتحادیه اروپا نیستند که در باب نحوه برخورد با توافق سرمایه گذاری تقسیم شده اند، نهادهای تعریف شده در بروکسل نیز درگیر شکاف هستند. پارلمان اروپا به واسطه تحریم ها، طبیعتا هرگونه تلاش برای تصویب طرح سرمایه گذاری با چین را رد خواهد کرد اما چهره ای چون شولتز یا چالز میشل، رئیس شورای اروپا امید دارند که این توافق احیا شود. به گفته یکی از مقام های ارشد اتحادیه اروپا این مقوله در جریان سفری محرمانه با رهبران پکن در میان گذاشته شده است.

با این همه اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا تلاش های میشل برای خروج توافق از انجماد را متوقف کرده است. فون درلاین در باب تعامل با چین بسیار بدبین است و به سیاست های تجاوزکارانه این کشور اشاره دارد. فون درلاین اوایل ماه جاری، مکرون را در سفرش به چین همراهی کرد اما در دیدار کوتاهی که با «شی» داشت به مقوله توافق در باب سرمایه گذاری اشاره ای نداشت.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا علنا استدلال کرده با توجه به تنش حاکم بر روابط غرب و پکن، این توافق باید مورد بازنگری قرار بگیرد.این در حالی است که پکن به حامیان توافق پیشنهادهای سخاوتمندانه ای داده و گفته که چین می تواند به شکلی یکجانبه تحریم های اعمالی اش علیه اعضای پارلمان اروپا را بردارد، این خواسته مشروط شده به تصویب توافق سرمایه گذاری. ناظران با اشاره به حاشیه های سفر مکرون به چین و تنش میان فرانسه و برخی از کشورهای اروپایی با امریکا می گویند که شکاف بزرگ موجود در اتحادیه اروپا در باب تعریف برنامه استراتژیک مشترک علیه پکن به اژدهای زرد فرصت مانور داده است.