به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند که طی یک حمله زمینی توسط طالبان، شبه‌نظامی دولت اسلامی که رهبری بمب‌گذاری انتحاری اوت ۲۰۲۱ در فرودگاه کابل را بر عهده داشت، کشته شد، بمب‌گذاری که طی آن ۱۳ سرباز آمریکایی و حدود ۱۷۰ افغان در جریان خروج پر هرج‌ومرج آمریکا از افغانستان کشته شدند.

در ابتدا، نه آمریکا - و نه ظاهراً طالبان - از مرگ این رهبر داعش آگاه نبودند. به گفته چندین مقام، او در جریان یک رشته نبرد در اوایل ماه جاری در جنوب افغانستان بین طالبان و گروه‌های وابسته به دولت اسلامی کشته شد.

اما یک مقام ارشد دولت گفت در چند روز گذشته، اطلاعات ایالات متحده «با اطمینان بالا» کشته شدن این رهبر داعش را تایید کرد. این مقامات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند.

بنابر گزارش اسوشیتدپرس، اواخر شب سه شنبه، معاون رسانه‌ای پنتاگون، ژنرال پاتریک رایدر با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که عامل توطئه توسط طالبان کشته شده است. رایدر گفت: «ایالات متحده در این عملیات شرکت نداشت.»

در آخر هفته، ارتش ایالات متحده شروع به اطلاع رسانی به والدین 11 تفنگدار دریایی، ملوان و سربازی کرد که در انفجار در فرودگاه کابل کشته شدند.

این مقام دولت گفت که این «مسئولیت اخلاقی» آنهاست که به خانواده قربانیان اطلاع دهند که «مسئول‌ترین فرد در حمله به فرودگاه» از میدان جنگ خارج شده است. این مقام افزود که مقامات اطلاعاتی به این نتیجه رسیده اند که این فرد «یک طراح و ناظر کلیدی» برای عملیات‌های انتحاری این گروه بوده است.

چندین مقام گفتند که ایالات متحده هیچ نقشی در این قتل نداشته و اصلا با طالبان هماهنگی نکرده است. این مقام دولت، اقدام طالبان را «مهم» خواند و گفت که آمریکا تنها از طریق قابلیت‌های اطلاعاتی خود از این عملیات مطلع شده است.

سربازان کشته شده از جمله کسانی بودند که سعی در کنترل هزاران افغانی داشتند که پس از تسلط خون‌بار طالبان بر این کشور در 26 اوت 2021، به صورت دیوانه وار تلاش می‌کردند سوار یکی از پروازهای شلوغ به خارج از کشور شوند. با حمله یک بمب‌گذار انتحاری، صحنه ناامیدی به سرعت به صحنه وحشت تبدیل شد. گروه دولت اسلامی مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

انفجار در فرودگاه کابل ساعاتی پس از آن رخ داد که مقامات غربی درباره یک حمله بزرگ هشدار دادند و از مردم خواستند فرودگاه را ترک کنند. اما این توصیه برای افغان‌هایی که ناامیدانه -قبل از پایان رسمی حضور 20 ساله ایالات متحده – سعی در فرار از کشور را داشتند، مورد توجه قرار نگرفت.

شاخه دولت اسلامی مستقر در افغانستان - به نام دولت اسلامی خراسان- تا 4000 عضو دارد و سرسخت‌ترین دشمن و بزرگترین تهدید نظامی طالبان است. این گروه از زمان تسلط طالبان در افغانستان به حملات خود به ویژه علیه گروه‌های اقلیت این کشور ادامه داده است.

پس از اینکه دولت ترامپ در سال 2020 برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با طالبان به توافق رسید و دولت بایدن این توافق را در سال 2021 انجام داد، این امید در واشنگتن وجود داشت که تمایل طالبان برای به رسمیت شناخته‌شدن بین‌المللی و کمک خارجی به جمعیت فقیر این کشور، ممکن است. رفتار آنها را تعدیل کند.

اما روابط بین ایالات متحده و طالبان پس از اعمال تدابیر سختگیرانه جدید مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در مدرسه و محرومیت زنان از کار در سازمان‌های بین المللی کمک‌رسانی و بهداشت، بدتر شده است.

با این حال، هنوز یک خط ارتباطی بین دو طرف به رهبری تام وست، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان وجود دارد. تماس غرب در درجه اول با مقامات طالبان در کابل است و نه با شاخه ایدئولوژیک این گروه مستقر در قندهار.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده «برای طالبان روشن کرده است که این مسئولیت آنهاست که اطمینان حاصل کنند که هیچ پناهگاه امنی برای تروریست‌ها اعم از القاعده یا دولت اسلامی فراهم نمی‌کنند».

تصمیم ایالات متحده برای خروج تمام نیروهایش، به فروپاشی سریع دولت و ارتش افغانستان انجامید، که ایالات متحده برای نزدیک به دو دهه از آن حمایت کرده بود، و بازگشت طالبان به قدرت را تسهیل کرد.

خبر این قتل در همان روزی منتشر شد که بایدن رسماً اعلام کرد که برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور نامزد خواهد شد و یادآور یکی از سخت ترین فصل‌های ریاست جمهوری او بود. این خروج فاجعه بار، در آن زمان، بزرگترین بحرانی بود که دولت نسبتاً جدید بایدن با آن مواجه بود. این موضوع پرسش‌های تندی را درباره شایستگی و تجربه بایدن و تیمش ایجاد کرد.