به گزارش اکوایران، پس از دیدار جو بایدن با یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، بایدن در کنفرانسی خبری در کاخ سفید گفت: پیمان دفاعی ما مستحکم است و شامل تعهد ما به گسترش بازدارندگی است.

به نوشته سی‌ان‌ان، اشاره بایدن به استقرار زیردریایی اتمی آمریکا در کره جنوبی برای اولین‌بار از سال ۱۹۸۱ است. این اقدام دیدنی‌ترین بخش «بیانیه واشنگتن» بود. بیانیه واشنگتن مجموعه‌ای از اقدامات به هدف بازدارندگی پیونگ‌یانگ از حمله اتمی است.

اما در حالی که این حرکت ارزش نمادین زیادی دارد، برخی کارشناسان از منطقی‌بودن این اقدام مطمئن نیستند. بعضی به این نکته اشاره دارند که زیردریایی‌ها می‌توانند از هزاران کیلومتر دورتر نیز کره شمالی را هدف قرار دهند. همچنین بقیه استدلال می‌کنند که اعزام زیردریایی هنگام بازدید عمومی از بندر، تنها عملکرد سلاحی که برای نبردهای مخفی ساخته شده است را به خطر می‌اندازد.

در اینجا آنچه باید در مورد این زیردریایی بدانیم و چرایی اعزامش به کره جنوبی آمده است.

زیردریایی «بومر»

نیروی دریایی ایالات متحده دارای ۱۴ زیردریایی اتمی از کلاس اوهایو (SSBN) با قابلیت شلیک موشک بالستیک است که هشت فروند آن در ایالت واشنگتن و شش زیردریایی دیگر نیز در جورجیا مستقر هستند.

هر زیردریایی کلاس اوهایو حداکثر ۲۰ موشک بالستیک «ترایدنت ۲» را حمل می‌کند.

برد آنها ۷۴۰۰ کیلومتر است؛ یعنی می‌توانند از اقیانوس آرام، هند یا حتی اقیانوس منجمد شمالی، کره شمالی را هدف قرار دهند.

بلیک هرزینگر، کارشناس سیاست دفاعی هند و اقیانوس آرام در مؤسسه امریکن انترپرایز گفت: این زیردریایی‌ها برای زدن اهداف احتمالی در کره، نیازی به حضور در نقاط نزدیک آن ندارند.

هر موشک ترایدنت قادر به حمل کلاهک‌های متعددی است که می‌تواند به سمت اهداف جداگانه هدایت شود.

بخش تهدیدات هسته‌ای مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین تخمین می‌زند که هر موشک ترایدنت می‌تواند چهار کلاهک هسته‌ای حمل کند.

به عبارتی، یک زیردریایی مسلح به ترایدنت می‌تواند تمام کره شمالی را نابود کند.

علت اعزام به کره جنوبی

تحلیلگران می‌گویند که حضور یک زیردریایی حامل موشک بالستیک در بندر کره جنوبی صرفاً نمادین بوده و در واقع ارزش نظامی این زیردریایی را کاهش می‌دهد.

کارل شوستر، کاپیتان سابق نیروی دریایی ایالات متحده و مدیر سابق عملیات مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی اقیانوس آرام در هاوایی گفت: از نظر تاکتیکی، آمریکا و کره جنوبی در حال تضعیف قدرتمندترین ویژگی این زیردریایی یعنی پنهانی بودنش هستند.

یکی از کلیدهای بازدارندگی هسته‌ای عدم‌اطمینان است.

دریادار دَنیِل پُست گفت: بازدارندگی هسته‌ای مستلزم آن است که اگرچه دشمن از وجود و مقیاس تسلیحات دولت هسته‌ای اطلاع دارد، اما نمی‌تواند میزان دقیق یا مکان و زمان استفاده از آنها را بداند.

یک موشک بالستیک زیردریایی آمریکا که صدها متر زیر اقیانوس در هزاران کیلومتر دورتر از کره شمالی مستقر است، همچنان می‌تواند پیونگ‌یانگ را بزند؛ اما شناسایی آن برای کره شمالی تقریباً غیرممکن است.

ورود هر زیردریایی به بندر کره جنوبی، باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل هماهنگ شده باشد که در این صورت، کره شمالی به راحتی متوجه آن خواهد شد.

اقدام نمادین

به گفته تحلیلگران، ایالات متحده می‌خواهد به یکی از مهم‌ترین متحدان خود اطمینان دهد که پشت آن‌ها است.

کیم جونگ اون در حال ساخت نیروهای موشکی با قابلیت هسته‌ای بوده و در سال ۲۰۲۲، آنها را در تعداد و سرعت بی‌سابقه‌ای آزمایش کرد. رهبر کره شمالی در سخنرانی شب سال نو میلادی خواستار افزایش تصاعدی زرادخانه هسته‌ای کشورش شد.

تهدیدهای کیم باعث شده است که برخی در کره جنوبی از سئول بخواهند که خود را به یک قدرت اتمی تبدیل شود. ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد اشاعه تسلیحات هسته‌ای در شبه‌جزیره کره باشد؛ بنابراین تلاش می‌کند با نمایش بیشتر نیروهای خود در منطقه، از جمله بمب‌افکن‌های بی ۵۲ با قابلیت حمل بمب اتمی در آسمان اطراف کره جنوبی، به متحد خود اطمینان دهد.

کیم جونگ سوپ، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات دفاعی مؤسسه سجونگ سئول گفت که اعزام زیردریایی باعث اطمینان هرچه بیشتر شده و به اعتبار ایالات متحده می‌افزاید.