به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی ترکیه ابوالحسین الحسینی القریشی، سرکرده داعش را کشته‌اند.

به نوشته پایگاه الجزیره، اردوغان گفت که دستگاه اطلاعاتی ترکیه قبل از شروع عملیات و برای مدت طولانی رهبر این گروهک افراطی را تحت نظر داشتند.

روز یکشنبه، اردوغان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی گفت: این فرد در عملیات سازمان اطلاعات ملی ترکیه در سوریه حذف شد.

وی افزود: ما به مبارزه خود با سازمان‌های تروریستی ادامه خواهیم داد.

منابع محلی و امنیتی سوریه گفتند که این عملیات در نزدیکی شهر جیندرس در شمال سوریه که تحت کنترل گروه‌های شورشی مورد حمایت ترکیه است، انجام شد.

هنوز هیچ اطلاعیه‌ای از سوی داعش منتشر نشده است. ارتش ملی سوریه، جناح مخالف دولت اسد که در این منطقه حضور امنیتی دارد، هیچ اظهار نظری نکرده است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در شمال سوریه گفت که مأموران اطلاعاتی ترکیه و پلیس نظامی محلی با حمایت ترکیه روز شنبه منطقه‌ای در جیندیرس را مسدود کردند.

ساکنان به خبرگزاری فرانسه گفتند که مزرعه‌ای متروکه که به عنوان مدرسه اسلامی استفاده می‌شد، مورد حمله قرار گرفت.

یکی از ساکنان به خبرگزاری رویترز گفت که درگیری‌ها از شنبه تا یکشنبه در حاشیه شهر آغاز شد و حدود یک ساعت طول کشید تا اینکه ساکنان صدای انفجار بزرگی را شنیدند.

این منطقه بعداً توسط نیروهای امنیتی محاصره شد تا از نزدیک‌شدن دیگران جلوگیری کنند.

القریشی در نوامبر ۲۰۲۲ پس از کشته‌شدن سلف خود، رهبر داعش شد.

گروه داعش در سال ۲۰۱۴ مناطق وسیعی از عراق و سوریه را به تصرف خود درآورد و ابوبکر البغدادی، رئیس وقت گروه، خلافت اسلامی را در منطقه‌ای که محل زندگی میلیون‌ها نفر بود، اعلام کرد.

اما پس از ورود نیروهای تحت حمایت ایالات متحده در سوریه و عراق و همچنین نیروهای سوری تحت حمایت ایران، روسیه و شبه‌نظامیان مختلف، این گروهک تروریستی کنترل خود را بر این سرزمین از دست داد.

نیروهای باقی‌مانده آن اکنون بیشتر در مناطق دورافتاده سوریه و عراق پنهان شده و همچنان هر از چند گاهی حملاتی را انجام می‌دهند.