به گزارش اکوایران، ناصر کنعانی امروز (11 اردیبهشت) در پاسخ به پرسشی در ارتباط با موضوع حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند که بارها مورد مناقشه ایران و افغانستان بوده است، گفت: ما در بحث پیگیری حق‌آبه ایران از هیرمند کوتاه نیامده‌ایم و بخش قابل توجهی از دیپلماسی آب ایران شامل این موضوع است.

وی با بیان اینکه ما این موضوع را در ابعاد حقوقی، فنی، سیاسی و تکنیکی پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: طرف افغانستانی به اصل حق‌آبه ایران از هیرمند اذعان دارد. آنها در مورد اینکه چرا حق‌آبه ایران را نمی‌دهند دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که برای ما قانع‌کننده نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد توقیف کشتی ایران توسط آمریکایی‌ها و پیش از آن، توقیف نفتکش مربوط به آمریکا در دریای عمان، اظهار کرد: ما بارها تاکید کردیم هر کجا که منافع ملی ایران مورد تهدید هر طرفی قرار بگیرد، ایران در عمل اثبات کرده که دست بسته نیست و حداقل آن اقدام متقابل است. ما در دفاع از منافع ملی خودمان کوتاهی نکردیم.

سران گروه‌های اسلام‌گرای آذربایجان در ایران دستگیر شدند؟

کنعانی درباره دستگیری سران گروه‌های اسلام‌گرای آذربایجان در ایران گفت: خبرهایی که منتشر می‌شود به‌نظر می‌آید دقیق نیست یا در ورای آن اهداف خاصی نهفته است. در ارتباط با این موضوع اطلاعات دقیقی ندارم اما می‌توانم اشاره کنم هر فردی در ایران مرتکب تخلفاتی شود، با اقدام و برخورد مراجع ذیربط مواجه خواهد شد و استثنایی هم وجود ندارد. بنابراین تاکید می‌کنیم از طرح موضوعات غیردقیق پرهیز شود؛ چراکه کمک‌کننده نخواهد بود.

مسیر مذاکره برای همیشه باز نخواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال استفاده اروپایی‌ها از مکانیزم ماشه و آخرین وضعیت برجام نیز بیان کرد: عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در موضوع برجام به معنای رکود کامل در این زمینه و متوقف بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام نیست. مسیر دیپلماسی همچنان باز است و تبادل پیام‌ها همچنان ادامه دارد، مسیرهای مختلفی برای تبادل پیام‌ها وجود دارد.

کنعانی با تأکید بر اینکه ایران با رعایت خطوط قرمز خود، آماده جمع‌بندی مذاکرات است، گفت: البته همانطور که قبلا نیز آقای وزیر امور خارجه اشاره کرده‌اند، مسیر مذاکره برای همیشه باز نخواهد بود.

به گفته‌ وی، اگر طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدامات غیرمنطقی در مورد برجام و روند مذاکرات انجام دهند، آنها براساس پیامی که قبلا از ایران دریافت کرده‌اند به صورت واضح می‌دانند که واکنش ایران به این موضوع چه خواهد بود و به گفته کنعانی «این پیام به اندازه کافی گویا است.»

آغاز فعالیت سفارت ایران در عربستان

کنعانی درباره زمان بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان در ریاض و تهران هم گفت: امیدوار هستیم که بتوانیم در سقف زمانی تعیین شده شاهد آغاز فعالیت‌های کامل سفارتخانه‌های دو کشور در ایران و عربستان باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: البته سه نمایندگی ایران در ریاض و جده به عنوان سفارت ایران در عربستان، سرکنسولگری ایران در جده و نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده در گام اولیه، فعالیت‌های خود را در عربستان آغاز کرده‌اند.

توصیه ایران به مقامات آژانس

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی از مقام‌ها و رسانه‌های غربی درخصوص نصب دوربین‌های آژانس در تجهیزات هسته‌ای ایران هم گفت: معمولا مسئولان سازمان انرژی اتمی در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌کنند.

کنعانی ادامه داد: بر مبنای سفر آقای گروسی در اواخر سال گذشته به تهران، توافقی بین دو طرف یعنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت و بیانیه مشترکی صادر و گام‌های اجرایی و عملیاتی تعیین شد که سوءتفاهمات برطرف شود. در این زمینه دو بار هم سفر مقامات آژانس به ایران انجام شد و همکاری‌ها در این زمینه گام به گام صورت می‌گیرد.

وی افزود: به مقامات آژانس توصیه می‌کنیم که با توجه به توافقات صورت گرفته و استقبال ایران از هیات های آژانس از طرح مسائل فنی در حوزه رسانه اجتناب کنند و اجازه دهند مسائل در سیر طبیعی و فنی خودش به پیش رود.

سخنگوی وزارت خارجه در برابر سؤال دیگری درباره فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و تاثیر توافق اخیر ایران و عربستان بر این موضوع گفت:‌ ما فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را مشکل‌ساز برای هیچ طرفی نمی‌دانیم. ایران عضو آژانس و ان.پی.تی بوده و اقداماتش تحت نظارت آژانس انجام می‌شود. اعضای آژانس بر اساس حقوقی که از آن برخوردار هستند، می‌توانند از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای برای تامین نیازهای خود استفاده کنند.

موضوع تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک

کنعانی با اشاره به بحث تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک گفت: از نظر ما تمامی مراحل مربوط به بازداشت، محاکمه و صدور حکم قضایی برای آقای اسدالله اسدی نقض فاحش کنوانسیون وین است و ما همواره بر ضرورت آزادی فوری و بدون قید و شرط و جبران خسارات وارده به ایشان تاکید کرده و می‌کنیم.

کنعانی با بیان اینکه ما از تمام ظرفیت‌های خود برای حمایت از حقوق شهروندان ایرانی در اقصی نقاط جهان استفاده می‌کنیم، گفت: موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک پیش از این میان طرفین امضا شده و پس از حدود دو سال طی فرآیند حقوقی از ۲۹ فروردین سال جاری لازم‌الاجرا شده است. ما بر همین مبنا درخواست انتقال آقای اسدی به جمهوری اسلامی ایران را تسلیم مقامات بلژیک کرده‌ایم و متقابلاً هم دولت بلژیک درخواست انتقال آقای «کاستل» را کردند.

سخنگوی امور خارجه در ارتباط با آخرین تحولات در مورد موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم تصریح کرد: موضوع تبادل از مدت‌ها پیش میان طرفین با نقش‌آفرینی طرف ثالث که آقای وزیر هم اشاره کردند استمرار پیدا کرده و به یک توافقی رسیدیم. متاسفانه از سوی دولت آمریکا این توافق عملی نشد و کار پیش نرفت. البته همچنان تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

کنعانی با بیان اینکه همانطور که بارها اعلام کردیم، موضوع زندانیان را یک موضوع انسانی می‌دانیم و مبتنی بر  آن توافق، برای اجرای آن و تبادل زندانیان آمادگی داریم، افزود: امیدوار هستیم که از سوی طرف مقابل هم متناسب با ادعاهایی که مطرح می‌کند، شاهد اقدام عملی باشیم و این اتفاق انجام شود.