به گزارش اکوایران، «وعده واشنگتن برای برقراری صلح میان ارمنستان و آذربایجان»، «تظاهرات روز جهانی کارگر»،‌ «تشدید بحران انسانی در سودان»، «انتقاد شمار زیادی از کشورها از وضعیت حقوق بشر در فرانسه»، «آلمان به دنبال راه‌حل سیاست پناهجویی اتحادیه اروپا»، «نشست دوحه درباره افغانستان در غیاب طالبان»، «استقلال پلی‌نزی از فرانسه»، «سفر رئیسی به سوریه» در میان مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند.

وعده واشنگتن برای برقراری صلح میان ارمنستان و آذربایجان

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در گفتگوهای جداگانه با رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان اعلام کرد که واشنگتن متعهد به حمایت از روند صلح میان این دو کشور است. آقای بلینکن همچنین در این گفتگوها یادآور شد که ایالات متحده خواستار بازگشایی گذرگاه حیاتی مورد مناقشه در قره‌باغ کوهستانی است.

در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که آنتونی بلینکن در گفتگو با الهام علی‌اف از ایجاد مانع جاده‌ای و ایستگاه بازرسی در ورودی کریدور لاچین توسط باکو ابراز نگرانی کرد و گفت که چنین اقداماتی می‌تواند به تضیف تلاش‌ها برای اعتماد‌سازی در روند صلح منجر شود.

باکو اواخر هفته گذشته از ایجاد یک پست بازرسی در ورودی کریدور لاچین که ارمنستان را به منطقه جدایی‌طلب قره باغ کوهستانی متصل می‌کند، خبر داد؛ اقدامی که ایروان آن را نقض آتش بس از سوی آذربایجان خواند. کریدور لاچین که برای ساکنان بخش خودمختار قره‌باغ کوهستانی از حیث تامین کالا و تدارک لجستیکی از اهمیت بالایی برخوردار است بر اساس توافق صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید باز نگاه داشته شود.

تظاهرات روز جهانی کارگر

مردم در سراسر دنیا روز دوشنبه اول مه برای گرامی‌داشت روز کار و کارگر به خیابان‌ها آمدند. جهان در سال‌های اخیر و پس از قرنطینه‌های همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین تورم بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده که این موضوع انگیزه مردم را برای تجمع و فریاد خواسته‌هایشان در روز نخست مه دوچندان کرده است.

اتحادیه‌های کارگری فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور را برای عقب نشینی از اصلاحات قانون بازنشسگی تحت فشار قرار داده‌اند. یکی از نتایج اصلی این اصلاحات افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال است. در همین حال، مردم در کره جنوبی برای افزایش سطح دستمزد تلاش می‌کنند و اسپانیایی‌ها خواستار افزایش روزهای تعطیل هستند. در لبنان که غرق در بحران اقتصادی است نیز، کارگران خانگی مهاجر دست به اعتراض زدند.

تشدید بحران انسانی در سودان

به گفته رئیس آژانس بشردوستانه سازمان ملل متحد در سودان، خانواده‌ها برای دسترسی به آب، غذا، سوخت و سایر منابع ضروری با مشکل مواجه هستند و ساکنان به دلیل هزینه‌های بالای حمل و نقل امکان جابجایی ندارند.

وضعیت بحرانی جاری در سودان که نیروهای وفادار به دو فرمانده نظامی حاکم بر این کشور را درگیر جنگی داخلی کرده، سازمان ملل متحد را بر آن داشت تا یک مسئول بلند پایه را برای بررسی اوضاع از نزدیک عازم منطقه کند. بر این اساس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه تصمیم گرفت که مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه این نهاد بین‌المللی را «فورا» به سودان بفرستد.

مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل که از سوی آقای گوترش عازم سودان شده روز یکشنبه در بیانیه‌ای جداگانه وضعیت انسانی در این کشور را «بسیار بحرانی» و «در آستانه یک فاجعه» توصیف کرد. به گفته آقای گریفیتس، دفاتر و انبارهای حاوی اقلام بشردوستانه در سودان غارت شده و برای کمک رسانی و توزیع مواد غذایی به ساکنان باید تدارکات تازه و تکمیلی صورت گیرد.

انتقاد شمار زیادی از کشورها از وضعیت حقوق بشر در فرانسه

تعداد زیادی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد روز دوشنبه از وضعیت حقوق بشر در فرانسه انتقاد کردند. حمله به مهاجران، خشونت‌های پلیس و طبقه‌بندی براساس نژاد از جمله دلایل انتقاد این گروه از کشورهای از جمله آمریکا از پاریس است. 

این کشورها از فرانسه خواستند تا بر شدت تلاش‌ها برای مقابله با تبعیض و خشونت‌های ناشی از نفرت مذهبی و نژادی بیافزاید. روسیه، ایران و ونزوئلا که اغلب به سهم خود به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی قرار می‌گیرند از جمله منتقدان به خشونت پلیس فرانسه در سازمان ملل بودند.

آلمان به دنبال راه‌حل سیاست پناهجویی اتحادیه اروپا

نانسی فِزر، وزیر کشور آلمان چند روز پیش از نشست نخست‌وزیران ایالتی درباره سیاست پناهجویی آلمان در ۱۰ مه، گفته است که او «لحظه‌ای تاریخی» را در مسیر یافتن راه حلی در این زمینه در سطح اروپا می‌بیند. او گفت برای مدت‌ها در تلاش بوده است که شمار پناهجویان در سطح اروپا بهتر تقسیم‌بندی شود.

سه حزب ائتلافی دولت آلمان هم‌اکنون به توافق رسیده‌اند که سیاست پناهندگی را در چارچوب یک سیستم مشترک به پیش ببرند. این امر شامل روند رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا نیز می‌شود که در آن مهاجران ثبت‌نام می‌کنند و هویت آن‌ها مشخص می‌شود.

فِزر در برنامه‌ای تلویزیونی از یک کارگروه خبر داد که در آن ایتالیا و اسپانیا، به عنوان کشورهای میزبان اولیه، و سپس کشورهای میزبان بالقوه مانند آلمان، فرانسه و اخیرا بلژیک و سوئد نیز در آن شرکت دارند. او در مورد اینکه آیا کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان یا مجارستان نیز در این روند مشارکت دارند، چیزی نگفت.

نشست دوحه درباره افغانستان در غیاب طالبان

نشست سازمان ملل متحد درباره افغانستان روز دوشنبه در حالی در دوحه، پایتخت قطر کار خود را آغاز کرد که رهبران طالبان غایبان بزرگ این نشست هستند.

این در حالی است که طالبان از تابستان سال ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان در دست دارند. شرکت‌کنندگان در نشست دوحه رویکرد جامعه جهانی در قبال طالبان و تلاش‌ها برای اتخاذ سیاستی منعطف‌تر در زمینه حقوق زنان از سوی این گروه را بررسی خواهند کرد.

استقلال پلی‌نزی از فرانسه

استقلال‌طلبان در مجمع‌الجزایر پلی‌نزی فرانسه روز یکشنبه در انتخابات این منطقه واقع در اقیانوس آرام پیروز شدند.

پیروزی استقلال‌طلبان در انتخابات منطقه‌ای پلی‌نزی فرانسه نه تنها قدرت اداره امور را طی پنج سال آینده به آنها واگذار خواهد کرد بلکه می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری احتمالی همه‌پرسی استقلال از فرانسه باشد.

سفر رئیسی به سوریه

سفیر ایران در سوریه گفت: سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران روز چهارشنبه به دمشق سفر می‌کند.

حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت:«مایلم اعلام نمایم آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت به دعوت رسمی دکتر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در راس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر خواهد کرد.»

حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه حلب

در حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی شهر حلب یک سرباز سوری کشته شده و با وارد شدن خسارت گسترده، فرودگاه امکان ارائه خدمات پروازی را از دست داده است.

سانا خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از یک مقام نظامی گزارش داد که هفت نفر از جمله دوغیرنظامی و پنج سرباز دیگر سوری در جریان حمله اسرائیل که اوایل بامداد امروز به وقت محلی رخ داد، هم زخمی شده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا قرار دارد گفت که هدف این حمله یک انبار مهمات در فرودگاه حلب بوده که بر اثر این حمله دچار آتش‌سوزی شده است.

کشف بالن‌های جدید در آسمان آمریکا

سه مقام آمریکایی روز دوشنبه به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که ارتش آمریکا یک بالن مرموز دیگر در حال پرواز بر فراز خاک ایالات‌متحده را شناسایی کرده است. براساس این گزارش، هنوز روشن نیست که این بالن دقیقا چیست و متعلق به چه کشوری است

این بالن بر فراز هاوایی مشاهده شده است و در آن منطقه تاسیسات حساسی وجود نداشته است. این شیء به آرامی به سوی مکزیک در پرواز است. گزارش ان‌بی‌سی حاکی از آن است که ارتش آمریکا از هفته گذشته در حال رصد این بالن است و به این نتیجه رسیده است که این بالن تهدیدی برای ترافیک هوایی یا یا امنیت ملی نیست و سیگنال مخابراتی ندار

یک مقام آمریکایی گفت که هنوز روشن نیست این بالن مربوط به هواشناسی است یا موضوع دیگری در میان است. اما آمریکا همچنان می‌تواند در صورت نزدیک شدن بالن به زمین آن را ساقط کند. مقامات آمریکایی می‌گویند کمان نمی‌کنند که این بالن متعلق به چین باشد اما برای شناسایی هویت آن تلاش می‌کنند.

آمریکا صحنه گردان اعتراضات در اسرائیل!

یاریو لوین وزیر دادگستری اسرائیل و طراح اصلی طرح اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو در ویدئویی که از وی به بیرون درز کرده است دولت آمریکا را به حمایت از مخالفین در اعتراضات سراسری در سرزمین های اشغالی متهم کرد. لوین در جمعی دوستانه با حضور برخی از چهره های افراطی، دولت بایدن را صحنه گردان اعتراضات سراسری علیه اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو در سراسر فلسطین اشغالی دانست.

پیش از این یائیر نتانیاهو فرزند نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز مدعی شده بود که دولت بایدن از مخالفین پدرش پشتیبانی کرده و تلاش دارد تا مانع از پیشبرد اصلاحات قضایی کابینه کنونی شود.

در همین شرایط، بنی گانتز، وزیر دفاع پیشین اسراییل و از چهره‌های اصلی اپوزیسیون گفته هیچ پیشرفتی در مذاکره با کابینه نتانیاهو بر سر طرح اصلاحات قضایی صورت نگرفته و اجازه نخواهد داد به «دموکراسی» در این رژیم، آسیب وارد شود.