به گزارش اکوایران، هم زمان با خاتمه یافتن قانون پناهندگی مربوط به دوران کووید، ایالات متحده 1500 سرباز را به مرز مکزیک می‌فرستد. مقامات در حال آماده شدن برای سررسید بند-42 هستند که به ایالات متحده اجازه می دهد تا پناهجویان غیر مکزیکی را بدون فرصتی برای درخواست پناهندگی، اخراج کند.

بنا بر گزارش گاردین، پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که جو بایدن 1500 سرباز را به مرز ایالات متحده و مکزیک می‌فرستد تا دولت برای مقابله با افزایش احتمالی مهاجران هم‌زمان با پایان محدودیت‌های مرزی مرتبط با کووید-19 در اواخر این ماه، آماده باشد.

سرتیپ پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، در بیانیه ای گفت: استقرار 90 روزه نیروهای فعال، کار گشت مرزی ایالات متحده را تکمیل می‌کند.

پل بین المللی پاسو دل‌نورته سیوداد خوارز مکزیک را به ال‌پاسو در تگزاس متصل می‌کند. ال‌پاسو خود را برای پایان یافتن قوانین دوران همه‌گیر که تردد مهاجران از مکزیک را محدود می‌کرد، آماده می‌شود. این نیروها به کمک 2500 نیروی گارد ملی دائمی خواهند آمد.

این استقرار در شرایطی صورت می‌گیرد که محدودیت‌های ناشی از بند-42 که به مقامات آمریکایی اجازه می‌دهد به سرعت مهاجران غیرمکزیکی را بدون فرصت درخواست پناهندگی به مکزیک اخراج کنند- قرار است در 11 مه پایان یابد. دونالد ترامپ این سیاست‌ها را در طول همه‌گیری فعال کرد و بایدن، علی‌رغم انتقاد حامیان مهاجران، این اقدامات را گسترش داد. 

بایدن از زمان روی کار آمدنش در سال 2021، با مسئله مهاجرانی که به طور غیرقانونی از مرز ایالات متحده و مکزیک عبور می‌کنند دست و پنجه نرم کرده است. جمهوری خواهان از بایدن به دلیل عقب‌نشینی از سیاست های تندروانه دونالد ترامپ انتقاد کرده‌اند، اما برخی از دموکرات ها و فعالان امورپناهجویی بایدن را به دلیل تشدید تدریجی رویکردش در قبال امنیت مرزها مورد انتقاد قرار داده‌اند. سناتور باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا گفته که تصمیم بایدن برای اعزام این نیروها غیرقابل قبول است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک، در یک کنفرانس خبری در مواجهه با پرسشی پیرامون استقرار این نیروها گفت که ایالات متحده یک کشور مستقل است و مکزیک به تصمیمات آن احترام می‌گذارد.

ایالات متحده در دولت‌های مختلف از نیروهای نظامی در مرز استفاده کرده است، از جمله جورج دبلیو بوش جمهوری‌خواه، باراک اوبامای دموکرات و ترامپ که هزاران نیروی فعال و گارد ملی را در مرزها مستقر کردند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، چنین استقرارهایی را  «یک رویه معمول» خواند.