به گزارش اکوایران، روز جمعه، گروه مزدور روسی واگنر اعلام کرد که قصد دارد از شهر شرقی باخموت عقب‌نشینی کند؛ اما اوکراین گفت که نیروهای مزدور روسیه در حال تقویت مواضع خود برای تصرف این شهر، قبل از سالگرد پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم هستند.

التیماتوم به ارتش

به نوشته پایگاه رویترز، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر گفت که مردانش با کمبود مهمات مواجه بوده و انتظار دارد که چهارشنبه آینده، ارتش جای آنها را در باخموت بگیرد.

پریگوژین در ویدئویی، همراه با اعلامیه کتبی عقب‌نشینی خطاب به رهبران نظامی از جمله ولادیمیر پوتین گفت: قرار نیست بچه‌های من در باخموت به خاطر نبود مهمات، بیهوده تلف شوند.

در این اطلاعیه آمده است که با وجود اینکه مقامات می‌دانستند که تاریخ واگنر برای تصرف شهر، ۹ می و روز پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم بود، از تأمین تدارکات خودداری کردند.

پریگوژین در این ویدئو افزود: اگر به خاطر حسادت حاضر نیستید پیروزی باخموت را به مردم روسیه هدیه دید، این مشکل شماست.

خبرگزاری دولتی آرآی‌اِی بعداً گزارش داد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به یکی از معاونان خود دستور داده تا تسلیحات مورد نیاز سربازان تأمین شود.

در بیانیه پریگوژین آمده است که جنگجویانش مواضع خود در باخموت را در ۱۰ می به واحدهای ارتش تحویل داده و سپس به اردوگاه‌های لجستیکی عقب‌نشینی کنند.

برخی کارشناسان و تحلیلگران نظامی روسیه می‌گویند که هدف از اعلام ترک باخموت توسط پریگوژین، برای مقصر جلوه‌دادن دیگران و نشر اطلاعات نادرست است.

Z4TF3LGNKVMMLG2PNRUGEO42AM

پیش از این نیز پریگوژین در کنار اجسادی که به گفته او از مردانش بودند، با دادوفریاد، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش را مورد توبیخ و سرزنش قرار داد.

برخی این اقدام پریگوژین را قماری از روی استیصال برای وادارکردن مسکو جهت تأمین تجهیزات و پشتیبانی برای نیروهایش می‌دانند که ممکن است کارساز باشد.

ژیوف زی، وبلاگ‌نویس نظامی روس نوشت: اگر خرج واگنر واقعاً اتفاق بیفتد، باید انتظار داشته باشیم که طی جابه‌جایی نیروهای واگنر با ارتش روسیه، اوکراین برای تصرف شهر حمله کند.

گرهارد منگوت، تحلیلگر اتریشی گفت: اگر پریگوژین واقعاً عقب‌نشینی کند، ارتش روسیه به سرعت نمی‌تواند مواضع نیروهای واگنر را در باخموت و اطراف پر کند.

وی افزود: اگر قضیه واقعاً جدی باشد، نیروهای اوکراینی می‌توانند بخش‌هایی یا حتی کل باخموت را پس بگیرند که فاجعه‌ای برای پوتین و شویگو خواهد بود.

غبار جنگ

خبرگذاری رویترز افزود که این مسئله، تنها دو روز پس از حمله هواپیمای پهپادی به کرملین، درگیری پریگوژین با مقامات دفاعی روسیه را وارد مرحله جدیدی کرد.

اما ماه‌ها رجزخوانی و لفاظی‌های آشپز کرملین، به وضوح نشان داده که به ندرت می‌توان حرف‌های او را جدی گرفت.

مشخص نیست که آیا پریگوژین که اغلب حرف‌های جنجالی می‌زند، واقعاً در صورت نرسیدن مهمات عقب‌نشینی کرده یا این یک عملیات فریب است.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که روسیه نیروهای واگنر را از خط مقدم به باخموت آورده تا آن را قبل از سالروز پیروزی در جنگ جهانی دوم تصرف کنند.

کیمبرلی مارتن، استاد کالج بارنارد و دانشگاه کلمبیا که در مسائل امنیتی روسیه متخصص است، گفت که پریگوژین و مزدورانش عناصر اصلی اطلاعاتی ارتش روسیه هستند؛ بنابراین نباید هر چیزی را که می‌گوید باور کنیم.

مارتن افزود که همه اینها فریب بوده و احمقانه است که فرماندهی، پنج یا شش روز قبل از جابه‌جایی نیروها، هدف و برنامه خود را اعلام کند.

در هفته‌های اخیر، نیروهای اوکراینی عقب رانده شدند، اما تا قبل از ضدحمله بهاری کیف سعی دارند که شهر را با چنگ‌ودندان نگه داشته و تا جای ممکن به تلفات روسیه بیفزایند.

وعده پریگوژین برای خروج از باخموت، فشار موجود بر نیروهای روسیه را نشان داد؛ چرا که اوکراین در حال آماده‌سازی نهایی یک ضدحمله بزرگ به کمک هزاران خودروی زرهی غرب و نیروهای تازه آموزش‌دیده است.

به نظر می‌رسد که ضدحمله اوکراین در منطقه زاپوریژیا که حدود ۸۰ درصد آن در اختیار مسکو است، انجام شود.