به گزارش اکوایران، عکس‌های پِلَنَت لَب نشان می‌دهد که کشتی‌های اَدوَنتِج سوییت و نیووی در جنوب بندرعباس و در نزدیکی یک پایگاه دریایی لنگر انداخته‌اند. این آخرین توقیف نفت‌کش توسط ایران است که در بحبوحه تنش‌ها با غرب بر سر برنامه هسته‌ای اتفاق می‌افتد؛ اگرچه احتمالاً این دو کشتی به دلایل متفاوتی گرفته شده باشند.

به نوشته پایگاه آسوشیتدپرس، در ۲۷ آوریل، ایران کشتی ادونتج سوییت را با پرچم جزایر مارشال و ۲۴ خدمه (۲۳ هندی و یک روسی) هنگام سفر در خلیج عمان توقیف کرد. به گفته تهران، این نفتکش با کشتی دیگری برخورد کرده است، اما داده‌های ردیابی ادونتیج سوییت هیچ‌چیز عجیبی نشان نمی‌دهد. در گذشته نیز ایران بر سر توقیف کشتی‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای نقش اهرم را داشتند، چنین اقداماتی داشته است.

در زمان توقیف، نفتکش ادونتج سویی نفت خام کویت را برای شرکت آمریکایی شورون در کالیفرنیا حمل می‌کرد. توقیف آن در حالی اتفاق افتاد که نفتکش دیگری که گمان می‌رود حامل نفت خام ایران باشد، یک سال پس از شناسایی دورزدن تحریم‌های آمریکا، از لنگرگاه سنگاپور ناپدید شد.

فایننشال تایمز و همچنین شرکت اطلاعات دریایی آمبری گزارش داده‌اند که کشتی سوئز راجان، به دستور مقامات آمریکایی توقیف شد.

روز چهارشنبه، نفتکش نیووی با پرچم پاناما هنگام خروج از اسکله دوبی به سمت فجیره در سواحل شرقی امارات، در حالی که هیچ محموله‌ای حمل نمی‌کرد توسط سپاه پاسداران توقیف شد. داده‌ها نشان می‌دهد که کشتی نیووی در ژوئن ۲۰۲۰ از کشتی‌ای که در آن زمان به نام عمان پراید شناخته می‌شد، نفت تحویل گرفت.

در آگوست ۲۰۲۱، خزانه‌داری ایالات متحده کشتی عمان پراید و سایر کشتی‌های مرتبط با آن را به اتهام درگیربودن در یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت تحریم کرد.

همچنین ایمیل‌های منتشرشده توسط ویکی‌ایران مدعیست که محموله نیووی بدون اجازه به شرکت‌هایی در چین فروخته شده است.

کلر جونگمن، که محموله‌های نفت خام تحریمی ایران را ردگیری می‌کند، گفت: توقیف نیووی به اختلافی بر سر محموله نفت ایران مربوط است.

ایران گفته که توقیف نیووی بر اساس حکم دادگاه تهران است.به گفته گارد ساحلی یونان، خدمه نیووی یونانی، فیلیپینی و سریلانکایی بودند.