به گزارش اکوایران، روز دوشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اس در قدس با برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و آموس هوخشتاین، نماینده ویژه آمریکا در امور انرژی دیدار کند. این دو همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را در سفرش به ریاض همراهی کردند.

به نوشته پایگاه المانیتور، روز دوشنبه، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در بیت‌المقدس با هوخشتاین دیدار و درباره مسائل دیپلماتیک منطقه گفت‌وگو کرد. در بیانیه‌ای که شام‌گاه دوشنبه از سوی وزارت خارجه اسرائیل منتشر شد، کوهن پس از دیدار با هوخشتاین، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی صحبت و وی را در جریان فعالیت‌های دیپلماتیک اسرائیل در هفته‌های اخیر قرار داد. در این بیانیه آمده که کوهن و بلینکن در مورد پیشبرد عادی‌سازی بیشتر در چارچوب گسترش و تعمیق توافقنامه ابرهایم (عادی‌سازی روابط اسرائیل و جهان عرب) و در چارچوب نشست نقب گفتگو کردند.

روز یک‌شنبه، سالیوان با محمد بن سلمان، طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات و آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند دیدار کرد. در بیانیه‌ای که توسط کاخ سفید منتشر شد، آمده که هدف از این نشست چهارگانه پیشبرد دیدگاه مشترک آنها در مورد خاورمیانه‌ای امن و مرفه است که با هند و جهان تعامل داشته باشد.

بر اساس گزارش المانیتور، شرکت‌کنندگان در مورد پروژه زیرساختی مشترکی که کشورهای خلیج‌فارس و کشورهای عربی را از طریق شبکه راه‌آهن به یکدیگر متصل می‌کند، گفت‌وگو کردند. هم‌چنین این راه‌آهن از طریق خطوط کشتیرانی بنادر منطقه به هند متصل می‌شود. اسرائیل می‌خواهد بخشی از این پروژه ارتباطی باشد.

ایده ابتکار چهارگانه در جلسه‌ای به نام گروه آی۲یو۲ مطرح شد؛ مشارکتی که بر توسعه اقتصادی و امنیت غذایی متمرکز است. آی۲یو۲ شامل اسرائیل، هند، ایالات متحده و امارات متحده عربی است. این مجمع برای اولین‌بار در ژوئیه ۲۰۲۱ توسط یائیر لاپید، وزیر امور خارجه وقت اسرائیل تأسیس شد. در سال ۲۰۲۲ اعضای آی۲یو۲ در نشستی مجازی دور هم جمع شدند و نشست‌هایی نیز با حضور مقامات ارشد برگزار شد. در آوریل سال گذشته، اجلاس واشنگتن با حضور مقامات ارشد اسرائیل، هند، آمریکا و امارات، شاهد امضای یادداشت تفاهمی برای ایجاد یک ائتلاف تجاری مشترک برای توسعه ابتکار آی۲یو بود.

به گزارش هاآرتص، دیدار نتانیاهو با دو مقام آمریکایی بخشی از تلاش اخیر دولت بایدن برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی است. واشنگتن بر این پندار است که علی‌رغم نزدیک‌شدن ریاض به تهران، عربستان می‌تواند مانند امارات -که روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل و عربستان سعودی حفظ کرده- روابطش با اسرائیل را عادی‌سازی کند. تقویت هند نیز یکی از اهداف مهم دولت بایدن است. دهلی‌نو در چند سال اخیر با گسترش نفوذ منطقه‌ای پکن مواجه شده است.

پنج‌شنبه گذشته، سالیوان به مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن گفت که میانجی‌گری عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی نیز یکی از اهداف مهم آمریکا بوده و چنین اقداماتی تأکیدی بر تعهد دولت بایدن برای گسترش و تقویت توافق‌نامه ابراهیم است.

سالیوان با ادعای این‌که عادی‌سازی کامل کشورهای منطقه با اسرائیل به نفع آمریکا است، گفت: «ما علاقه و توانایی ترویج عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی را داشته و در واقع این دولت آمریکا بود که با باز کردن حریم هوایی عربستان برای پروازهای غیرنظامی اسرائیل، اولین گام ملموس برای نزدیک‌شدن دو طرف را برداشت». سالیوان همچنین مدعی شد که دولت بایدن متعهد به حمایت از پذیرش کامل اسرائیل در خاورمیانه و جهان است.