به گزارش اکوایران، ویلیام برنز با گذشت ۲۰ سال از زمانی که ایالات متحده، عراق را هدف قرار داد، کماکان به دنبال از میان بردن ارواحی است که اطلاعات نادرست را قبل از جنگ در اختیار این نهاد قرار دادند و سازمان اطلاعات آمریکا را تا به امروز درگیر چالش کرده‌اند.

چهره فراجناحی کابینه بایدن

 19 مارس برنز خطاب به 100 نفر از اعضای سیا اذعان کرد که چگونه آژانس در ارزیابی‌هایش در باب عراق و زرادخانه هسته‌ای این کشور درگیر اشتباه فاجعه‌باری شده است. او تاکید داشت که عاملان اصلی این اشتباه جورج بوش، رئیس جمهوری وقت بودند و وزارت امور خارجه؛ همان نهادی که برنز در همان بازه زمانی به عنوان یکی از مقام‌های ارشد در آنجا خدمت می‌کرد. برنز مدعی است که تلاش داشته تا مانع از حمله شود.

او در این سخنرانی تاکید کرد که ایالات متحده از حمله به عراق درس سختی را آموخت. به گفته او اطلاعاتی که آژانس و سایربازیگران درباره برنامه های روسیه جهت حمله به اوکراین جمع آوری کرده اند، نشان از آن دارد که آزمون سخت عراق، ایالات متحده را قوی‌تر، قاطع‌تر و مطمئن‌تر کرد.

برنز 67 ساله برای دهه ها در هر قامتی، همه جا و تحت فشارهای متفاوت در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده حضور داشته و از زمان رونالد ریگان به بعد فارغ از این که رئیس جمهوری وقت دموکرات باشد یا جمهوری خواه( برنز در دوران ریاست ترامپ خدمت نکرده است)در میدان سیاست خارجی ایالات متحده نقش فعالی داشته است.در شرایط کنونی برنز به یکی از چهره های کلیدی دولت بایدن تبدیل شده که فراتر از سیا در جنگ اوکراین نفوذی بسیار دارد.حضور دو ساله اش در سازمان سیا به همان اندازه که دارای ظرافت است، برجسته هم قلمداد می شود.

عصر تازه سیا در دوران ریاست برنز

سیا که در طول چهار سال ریاست ترامپ به حاشیه رانده شده بود، با ورود برنز وارد عصر تازه ای شده است. برنز به عنوان یکی از اعضای حلقه نزدیک بایدن، همانی که زمانی سفیر آمریکا در روسیه بود، به احیای نقش برتر آمریکا بر روسیه و شخص پوتین بسیار کمک کرد. هرچند روسای نهادهای اطلاعاتی-جاسوسی معمولا در سایه قرار دارند اما در دولت بایدن برنز در کانون توجه قرار گرفته است.کسی که نوامبر 2021 بایدن را راهی مسکو کرد، برنز بود نه آنتونی بلینکن.؛ او همانی است با یک تلفن به کرملین با پوتین که برای تعطیلات در سوچی به سر می برد یک ساعت صحبت کرد و هشدار داد که به اوکراین حمله نکند. سه ماه قبل تر از آن بازه زمانی، رئیس سیا در کابل بود تا با رهبران طالبان دیدار کرده و به ساختار سیاسی شان مشروعیت دهد.

برنز در طول دو سالی که در قامت رئیس سیا فعالیت دارد حدودا 32 بار به خارج از آمریکا سفر داشته و غالبا با روسای آژانس ها و همتایان خارجی اش دیدار داشته تا در باب سیاست ایالات متحده با رهبران خارجی در مصر، لیبی و سایر کشورهای دیگر رایزنی داشته باشد. بایدن دائما از برنز می خواهد تا گزارش های اطلاعات ملی را برای دفتر بیضی ارسال کند؛ گزارش هایی که برای جلسه های توجیهی روزانه امنیت ملی رئیس جمهوری بسیار با اهمیت است. به نوشته نیویورک تایمز بایدن حتی گاهی اوقات در باب مسائل سیاسی با برنز مشورت کرده و نظر او را در این باره می خواهد.

سنت‌شکن کابینه بایدن

مدیران پیشین سیا نیز در سیاست خارجی ایالات متحده نقش آفرینی کرده اند، به عنوان نمونه جورج تنت به واسطه ارائه اطلاعات جهت توجیه حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و نقش آفرینی در مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. با این همه ریاست سیا، موقعیتی است که به لحاظ سنتی، سکان دارش به سان ناظر عینی قلمداد می شود که فعالیتش جدا از حضور و نفوذ سیاسی، صرفا در قاب جمع آوری اطلاعات قابل تبیین است.اما برنز شاید اولین رئیس سیا است که این سنت را شکسته، شاید به این دلیل که او پیشتر دیپلمات حرفه ای بوده و با تعداد زیادی از رهبران خارجی همکاری داشته است.

برنز به زبان های روسی، فرانسوی و عربی مسلط است. به گفته یکی از مسئولان پیشین سیا، برنز به سان یک منبع داخلی برای دولت قابل اعتماد است، از همین رو بلینکن و سالیوان در باب چگونگی برخورد با دشمنان خارجی با او مشورت می کنند. در این میان هستند کسانی که می گویند برنز فارغ از مهارت هایی که در عرصه سیاست دارد قادر است به گونه ای رفتار کند که انگار در کانون توجه ها قرار ندارد.داگلاس لندن، از اعضای پیشین سیا در این باره به نیویورک تایمز گفت، شاید در نبود این چهره درام، تیم سیاست خارجی بایدن بتواند تفکر گروهی را بازتعریف کند. او در ادامه به شکست دولت بایدن در ماجرای عقب نشینی عجولانه از افغانستان اشاره کرد و در این باب گفت اگرچه برنز خود معترف است که ارزیابی های سیا پایان بدبینانه ای را برای چنین خروجی پیش بینی کرده بود اما آنچه رخ داد از انچه تصور می شد، بدتر بود.

وارث سازمانی تحقیر شده

نزدیکی برنز و بایدن تقریبا به یک ربع قرن پیش بازمی گردد، زمانی که برنز سفیر ایالات متحده در اردن بود و بایدن در قامت چهره ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا فعالیت داشت. این دو در سال های ریاست باراک اوباما بیش از هر زمان به یکدیگر نزدیک شدند. در جریان گفتگوهای ملی، بایدن و برنز توافق کردند که در جریان بهار عربی 2011، حسنی مبارک را برای کناره گیری تحت فشار نگذارند اما در باب حملات هوایی علیه اهداف رژیم قذافی اختلاف نظر داشتند.این دو همچنین در باب بازداشت و کشته شدن اسامه بن لادن هم نظراتشان در تقابل هم قرار داشت، بایدن خواستار خویشتن داری بود و برنز می گفت باید وارد عمل شد.زمانی که بایدن به عنوان رئیس جمهوری برگزیده شد برای تصدی عنوان ریاست سیا بر برنز تمرکز کرد، از آنجایی که رئیس سیا با هیچکدام از دو حزب اصلی آمریکا تا به امروز همسو نبوده، تاییدش مسیری دشوار را طی نکرد و در نهایت با رای گیری درسنا برگزیده شد.

برنز وارث سازمانی شد که توسط ترامپ به شدت تحقیر شده بود. از همین رو مارس 2021، زمانی که برنز بر کرسی ریاست سیا تکیه زد محدودیت های بسیاری داشت هرچند اعضای فعلی و پیشین جامعه اطلاعاتی او را به واسطه برخی تغییرات داخلی از جمله تلاش برای ایجاد ثبات در آژانس و تنوع بخشیدن به بخش های مختلف تحسین می کنند.

در دوران ریاست برنز در خارج از مرزهای آمریکا موفقیت های ملموس تری حاصل شده بالاخص در حوزه تبادل اطلاعات با اوکراین. با این همه سیا در باب پرونده مرتبط با منشا ویروس کرونا خویشتن داری نشان داده، فوریه اطلاعات جدید نشان از آن داشت که منشا این ویروس آزمایشگاهی در ووهان چین بوده است.

محتاط اما عمل‌گرا

اما آنگونه که دو منبع آگاه می گویند سیا فعلا در این باره از ارائه هرگونه اظهار نظری خودداری کرده است. این در حالی است که برنز چین را دشمن اصلی آمریکا نامیده، دشمنی که نفوذش تقریبا در تمامی حوزه های ماموریت جمع اوری اطلاعات از قابلیت نظامی گرفته تا نفوذ دیجیتالی و دستیابی به منابع معدنی باید جدی گرفته شود. به همین دلیل برنز بخش های مرتبط با چین را در یک واحد جداگانه تعریف کرده است.

حال اگر بایدن برای دومین بار به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برگزیده شود، این احتمال بالا است که برنز جایگزین بلینکن شود. فعلا رئیس سیا خودش در این باب چیزی نگفته، اما نزدیکانش می گویند در صورتی که بایدن بخواهد، او «نه» نمی‌گوید.