به گزارش اکوایران، ارمنستان و آذربایجان، روز پنجشنبه یکدیگر را به تبادل آتش در یک منطقه مرزی در  متهم کردند.  آذربایجان اعلام کرده یکی از سربازانش کشته شده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این درگیری‌ها در بحبوحه تشدید گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور رقیب در قفقاز جنوبی با هدف توقف تنش‌هایی است که دو طرف را تا آستانه درگیری همه جانبه دیگر بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی پیش برده است. این منطقه در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود، اما عمدتاً ارمنی‌ها ساکن آن هستند و مرکز مناقشات چندین دهه بوده است.

باکو ماه گذشته یک ایست بازرسی را در ابتدای کریدور لاچین -تنها مسیر جاده‌ای که ارمنستان را به قره باغ متصل می‌کند - مستقر کرد -اقدامی که به گفته ایروان نقض فاحش توافق آتش بس 2020 با میانجی‌گری روسیه است.

در درگیری روز پنج‌شنبه که آخرین مورد از یک سری تبادل آتش مرزی محسوب می‌شود، هر دو طرف گفتند که برای دفاع از خود عمل می‌کنند و دیگری را به خاطر آغاز آتش‌افروزی سرزنش می‌کنند.

آذربایجان گفت که نیروهای ارمنی یک «تحریک عمدی» انجام داده و یک سرباز آذربایجانی را کشته‌اند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرد که چهار تن از سربازان این کشور پس از گلوله‌باران مواضع‌شان توسط نیروهای جمهوری آذربایجان در نزدیکی روستای سوتک در مرز مشترکشان زخمی شدند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، گفت که این حادثه تلاشی از سوی آذربایجان برای ایجاد اختلال در مذاکرات صلح جاری بین طرفین بود.

وزرای امور خارجه هر دو کشور در آغاز ماه می برای چهار روز گفت‌وگو در واشنگتن با یکدیگر دیدار کردند، اما گفته می‌شود که این مذاکرات دستاوردی نداشت. پاشینیان قرار است در 14 ماه مه در بروکسل با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، برای گفت‌وگوهایی با میانجی‌گری اتحادیه اروپا با هدف کاهش تنش‌ها دیدار کند.آخرین درگیری در این منطقه هم‌چنین به عنوان آزمونی برای توانایی روسیه برای تأثیرگذاری بر رویدادهای قفقاز جنوبی تلقی می‌شود. روسیه از طریق یک معاهده دفاعی، متحد رسمی ارمنستان است، اما همچنین برای روابط خوب با باکو تلاش می‌کند. مسکو می‌گوید توافق صلح 2020 که برای پایان دادن به جنگ شش هفته‌ای که هزاران کشته برجای گذاشت، تنها مبنای راه‌حل پایدار برای این مناقشه بلندمدت است.