به گزارش اکوایران، بلومبرگ ادعا کرده که نظارت بر  برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته پس از حذف دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی توسط این کشور کاهش یافته و نگرانی‌های بین‌المللی را در مورد توانایی انجام بازرسی‌ها برانگیخته است.

بر اساس این گزارش، داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که تعداد بازرسی‌ها در سال 2022 پس از پایان دادن به ترتیبات نظارتی توافق شده در برجام، 10 درصد کاهش یافته است. رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اعلانی که این هفته در میان دیپلمات‌ها منتشر شد، نوشته که بازرسان این سازمان «به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم ایران قرار گرفتند».

ایران پس از خروج ترامپ از برجام در پنج سال پیش، به تدریج نظارت و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود کرد. در شرایطی که مذاکرات برای احیای این توافق هم‌چنان در هاله ای از ابهام قرار دارد، فعالیت‌های اتمی تهران پیشرفت کرده و آگاهی جهانی درباره این پیشرفت‌ها مبهم‌تر شده است.

گروسی در گزارش سالانه 116 صفحه ای اجرای پادمان‌ها نوشت: «ایران هنوز مسائل باقی مانده پادمان را روشن و حل نکرده و در این زمینه کار مهم و قابل توجهی در پیش داریم.»

در ماه مارس، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکراتی را در تهران انجام داد و این در حالی بود که اندکی پیش از آن بازرسان این سازمان مدعی شدند که ذرات اورانیوم با غنای هشتاد‌وشش درصد در یکی از سایت های ایران کشف کرده‌اند. در حالی که این ماجرا احتمالاً در اثر یک نشتی ناخواسته بود شده، گروسی از این حادثه برای اعمال فشار برای نظارت بیش‌تر استفاده کرد.او نوشت در حالی که از تضمین‌های سطح بالای ایران در مورد تقویت همکاری‌ها استقبال می‌کند، از گزارش هرگونه پیشرفت خودداری کرد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین داده‌ها را در ماه آینده در وین ارزیابی خواهد کرد.

میزان نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه ایران، بیشتر از مجموع بازرسی‌های کشورهای دوم و سوم است.برنامه هسته ای ایران تحت نظارت‌ترین برنامه در جهان است و دو سوم بیشتر از ژاپن رتبه دوم بازرسی می شود.

بازرسان آژانس در مجموع 2180 بازرسی در 722 مرکز حفاظت شده در سراسر جهان انجام می‌دهند. در این مراکز اورانیوم و پلوتونیومی برای ساخت بیش از 200000 سلاح هسته‌ای نگهداری می‌شود.