به گزارش اکوایران، «نمایش قدرت دولت پاکستان در برابر عمران خان»، «هند به دنبال بازپس‌گیری آثار باستانی از بریتانیا»، «توضیحات ارتش پاکستان درباره درگیری در استان بلوچستان»، «دیدار رهبران ارمنستان و آذربایجان به میزبانی رئیس شورای اروپا»،‌ «گفتگوی وزیر خارجه قطر با همتای آمریکایی پس از سفر به افغانستان»، «رضایت امیرعبدللهیان از تعامل اخیر با آژانس انرژی اتمی»، «صحبت‌های جدید زلنسکی درباره ایران»، «بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت‌های ایران و مصر» و «واکنش تند ایران به دعوت دولت عراق از احزاب کرد ایران» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

نمایش قدرت دولت پاکستان در برابر عمران خان

پس از آزادی موقت عمران خان، نخست‌وزیر سابق و رهبر اپوزیسون پاکستان، دولت این کشور از حامیان خود خواسته تا روز دوشنبه در شهرهای مختلف به صورت گسترده به خیابان‌ها بیایند.

عمران خان روز جمعه، پس از رای دیوان عالی در مورد غیرقانونی بودن بازداشت او، به قید وثیقه به طور موقت آزاد شد و تحت تدابیر شدید امنیتی با ترک دادگاه در اسلام‌آباد راه زادگاهش، لاهور را در پیش گرفت.

به گزارش خبرگزاری آلمان اقدام دولت شهباز شریف برای دعوت به تظاهرات سراسری می‌تواند نمایش قدرت در برابر حامیان نخست‌وزیر پیشین ارزیابی شود.

هند به دنبال بازپس‌گیری جواهرات و آثار باستانی از بریتانیا

هند برای «بازگرداندن» کوه نور و آثار «غارت شده» در دوران استعمار بریتانیا کارزار راه می‌اندازد.

یک رسانه بریتانیایی از آغاز تدارکات مقام‌های هندی برای به راه انداختن کارزاری برای بازپس‌گیری جواهرات و آثار باستانی این کشور خبر داد که سال‌هاست به بریتانیا منتقل شده‌اند.

توضیحات ارتش پاکستان درباره درگیری در استان بلوچستان

ارتش پاکستان روز یکشنبه اطلاعات بیشتری را درباره درگیری‌هایی منتشر کرد که از عصر جمعه تا صبح شنبه میان ارتش پاکستان و اعضای یک گروه شبه‌نظامی در استان بلوچستان پاکستان روی داده بود و ۱۳ کشته برجای گذاشت.

این گروه شبه‌نظامی که بر اساس بیانیۀ ارتش «کاملا مجهز» بودند و هویتشان هنوز روشن نیست، به یکی از پایگاههای ارتش حمله کرده و چند خانواده را به گروگان گرفته‌ بودند. آنها به یک پایگاه امنیتی در شهر «مسلم باغ» واقع در منطقه «قلعه سیف‌الله» در استان بلوچستان پاکستان یورش برده و سه خانواده را در یک ساختمان مسکونی اسیر کرده بودند.

در جریان عملیات ارتش برای نجات گروگان‌ها، شش مهاجم و شش تن از نیروهای امنیتی دولتی همچنین یک غیرنظامی کشته شدند و یک زن نیز زخمی شد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به این پایگاه را بر عهده نگرفته است اما گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ دهه‌هاست که در این استان علیه دولت دست به شورش زده‌اند و اغلب نیز نیروهای امنیتی را هدف قرار می‌دهند. طالبان پاکستان نیز در این منطقه بسیار فعال هستند.

دیدار رهبران ارمنستان و آذربایجان به میزبانی رئیس شورای اروپا

همزمان با اوج‌گیری مجدد تنش‌های موجود میان باکو و ایروان، رهبران ارمنستان و آذربایجان در روز یکشنبه، ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت)، در بروکسل دیدار و گفت‌وگو کردند.

دیدار نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، به میزبانی چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، در حالی رخ می‌دهد که تنش‌ها در مرزهای دو جمهوری جداشده از اتحاد جماهیر شوروی سابق، برای کنترل منطقه مورد مناقشه، بار دیگر بالا گرفته است.

پاشینیان چشم‌انداز این دیدار را برای امضای توافق‌ صلح با علی‌اف «بسیار اندک» ارزیابی کرده است.

گفتگوی وزیر خارجه قطر با همتای آمریکایی پس از سفر به افغانستان

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیرخارجه قطر و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا «آخرین تحولات افغانستان» را بررسی کردند. در بیانیه‌ روز شنبه وزارت خارجه قطر آمده است: «در تماس تلفنی از سوی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، همکاری‌های دوجانبه، آخرین تحولات افغانستان و افزایش تنش در سرزمین‌های فلسطین را بررسی کردند.»

نخست‌وزیر قطر همراه با عبدالله الخیلفی رئیس استخبارات قطر روز جمعه به قندهار رفتند و با شماری از مقام‌های طالبان از جمله نخست وزیر طالبان دیدار داشتند. مقر رهبر طالبان، هبت‌الله آخوندزاده در قندهار است اما هنوز روشن نیست که هیات قطری با او نیز دیداری داشتند یا خیر. در خبرنامه طالبان آمده که او در این دیدار حامل پیامی از سوی امیر قطر به رهبران طالبان بوده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان خبر داده که هیات قطری در دیدار با محمدحسن آخوند، نخست وزیر طالبان که در قندهار انجام شده است، در مورد «همکاری در زمینه‌های آموزشی، بهداشتی و اقتصادی» گفتگو کرده‌اند.

رضایت امیرعبدللهیان از تعامل اخیر با آژانس انرژی اتمی

حسین امیرعبدللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی از تعامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز رضایت کرده است.

او می‌گوید، در دیدار اخیرش با رافائل گروسی، دبیرکل آژانس، بر این موضوع که ایران همواره از "رفتار سیاسی" آژانس گله‌ داشته و خواهان رفتاری "تکنیکال و فنی" بوده، تاکید کرده است.

امیرعبداللهیان به گروسی گفته: "اگر برخی طرف‌های خارجی مداخله نکنند ایران و آژانس می‌توانند همکاری خوب و اطمینان‌بخشی را رقم بزنند".

صحبت‌های جدید زلنسکی درباره ایران

رسانه اوکراینی اوکرین‌فورم همزمان با سفر ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس‌جمهوری اوکراین به رم، گفته‌های او در دیدار با رسانه‌های ایتالیایی را منتشر کرد. به گزارش این رسانه،‌ زلنسکی در این دیدار مطبوعاتی ادعا کرد: «ایران بیش از یک هزار هواپیمای بدون سرنشین و به‌تازگی سلاح‌های دیگر به روسیه فروخته است.»

رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه ادعا کرده: «به لطف تحریم‌ها، تعداد موشک‌هایی که آنها [روس‌ها] تولید می‌کنند کاهش یافته است. با این حال، چالش‌هایی مانند حکومت ایران وجود دارد که بیش از یک‌هزار پهپاد و سلاح‌های دیگر را به آنها [روسیه] فروخته است. ما اطلاعات دقیقی داریم که آنها به تازگی این کار را انجام داده‌اند.»

این ادعاها در شرایطی بیان شده که جمهوری اسلامی هر گونه همکاری با روسیه برای مداخله در جنگ اوکراین را رد کرده و اظهار داشته که خواهان پایان درگیری و برقراری صلح در اوکراین است.

بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت‌های ایران و مصر

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران، خبر از افتتاح قریب‌الوقوع سفارتخانه‌های ایران و مصر داده است.

او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم با اشاره به انجام مذاکرات ایران و مصر در عراق گفته است: «در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح سفارتخانه‌ها در هر دو کشور خواهیم بود و بعد از این اقدام نیز دیداری بین آقای رئیسی، رئیس جمهور ایران و آقای سیسی، رئیس جمهور مصر تدارک دیده خواهد شد.»

پیش از این هم وزارت گردگشری مصر اعلام کرده بود که بزودی برای مسافران ایرانی به منظور بازدید بخش‌هایی از این کشور(شبه جزیره سینا) ویزا صادر خواهد کرد.

روابط ایران و مصر طی دهه‌های گذشته پر فراز و نشیب بوده است. این دوکشور تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، روابط بسیار خوبی داشتند. اما با استقبال انور سادات، رئیس جمهوری وقت مصر و پذیرایی او از شاه ایران پس از تبعید، روابط جمهوری اسلامی با این کشور پرتنش شد و و روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد.

در هفته‌های اخیر روابط ایران و عربستان هم پس از مدتها از سر گرفته شده است.

واکنش تند ایران به دعوت دولت عراق از احزاب کرد ایران

در پی حضور و دعوت رسمی از احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در مراسمی در اقلیم کردستان، ایران سفیر عراق در تهران را احضار و اعتراض شدید خود را ابلاغ کرده است. در مقابل یک عضو رهبری حزب دمکرات کردستان ایران، واکنش حکومت ایران را «قرون وسطایی» خواند.

سه روز پیش مراسم ساگرد و افتتاحیه موزه ملا مصطفی بارزانی از رهبران شناخته شده کردها با حضور عالی‌ترین چهره‌های سیاسی عراق از جمله عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور و همچنین محمدشیاع سودانی، نخست‌وزیر عراق، و شماری از رهبران سنی و شیعی برگزار شد. سفیر آمریکا در عراق هم در این مراسم حاضر بود.