به گزارش اکوایران، امارات متحده عربی سه توافقنامه را با سازمان انرژی هسته‌ای چین امضا کرد؛ توافقنامه‌هایی که به اعتقاد کارشناسان نخستین گام‌های این کشور برای تحقق اهدافش در حوزه انرژی هسته‌ای در منطقه است.

به نوشته المانیتور، شرکت انرژی هسته‌ای امارات که در حال توسعه بخش انرژی هسته‌ای این کشور است، تفاهم‌نامه‌هایی را با موسسه تحقیقات عملیات انرژی هسته‌ای چین، شرکت ملی هسته‌ای چین خارج از کشور و شرکت صنعتی انرژی هسته‌ای چین امضا کرد. این هدف چند ماه قبل از میزبانی امارات در اجلاس جهانی آب‌وهوایی کاپ-28 در سال جاری و در شرایطی انجام شد که استراتژی ابوظبی برای انتقال 6 درصد انرژی مورد نیازش به بخش هسته‌ای جهت تحقق ابتکار « کربن صفر» تا سال 2050 محقق شد.

رابرت موگلینیکی، محقق ارشد فعال در موسسه کشورهای عرب خلیج فارس در واشنگتن در این باب گفت که چین نقش مهمی در این زمینه ایفا خواهد کرد، چرا که امارات برای تنوع بخشیدن و دور شدن از نفت، عزم خود را جزم کرده است. او در ادامه تاکید کرد که این امر باعث خواهد شد که چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام از خاورمیانه، روابط خود را با منطقه تغییر دهد. این تحلیل‌گر افزود: «با دور شدن تولیدکنندگان نفت و گاز خاورمیانه از صادرات انرژی سنتی و حرکت به سوی انرژی پاک و سبز، نقش چین به عنوان تامین کننده تجهیزات، فن‌آوری و دانش این صنعت برجسته‌تر می‌شود»

موگلینیکی انتظار دارد که مشارکت میان امارات و چین شتاب گرفته چرا که این فرایند برای هر دو سودمند است. او  بر این باور است که بازیگران اقتصادی هر دو طرف از این همکاری سود می‌برند و تاکید کرد که راهی وجود دارد که بازیگران دولتی نیز بتوانند در این قراردادها سرمایه‌گذاری کنند. از همین رو کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به دنبال مشارکت با سایر کشورها جهت تحقق اهداف هسته‌ای‌شان هستند.

توسعه انرژی هسته‌ای هنوز در خاورمیانه و شمال آفریقا گام‌های نخست خود را طی می‌کند. براساس گزارش ارائه شده درباره بودجه 2023 غربستان که ماه فوریه ارائه شد، ریاض که دهه‌ها است به دنبال انرژی هسته‌ای است در جستجوی مناقصه برای ساخت اولن نیروگاه هسته‌ای‌اش است.

پادشاهی هم‌چنین یادداشت تفاهمنامه‌ای را با فرانسه برای همکاری انرژی در همان ماه امضا کرد که در جریانش بر توسعه انرژی هسته‌ای تاکید شده است.

در سال 2020 و بعد از سه سال تاخیر، امارات اولین نیروگاه هسته ای چند واحدی جهان عرب را که توسط شرکت برق کره ساخته شده بود را به شبکه خود متصل کرد. نیروگاه انرژی هسته ای «برکه» در ابوظبی عملیات واحد 3 را فوریه 2023 آغاز کرد و انتظار می رود با تکمیل واحد 4، 25 درصد از برق این کشور تامین شود. به گفته دولت امارات، این مسئله موجب کاهش انتشار کربن تا 21 میلیون تن، معادل 3.2 میلیون خودرو در سال می شود.

پس از ایران و اسرائیل، امارات اولین بازیگری است که در خاورمیانه و شمال آفریقا به شکلی فعال در حوزه انرژی هسته ای فعالیت دارد. توافقنامه 123 با ایالات متحده در اواخر 2009 یک چارچوب قانونی برای تجارت انرژی هسته ای غیر نظامی میان دو کشور تعریف کرد. به گفته سفارت ابوظبی در واشنگتن، این کشور به امارات اجازه داد تا برنامه هسته ای غیرنظامی اش را توسعه داده و همچنین به شرکت های آمریکایی فرصت مشارکت در برنامه هسته ای خود را بدهد.

توافق های اخیر فصل تازه ای را در اهداف انرژی هسته ای منطقه با طیف وسیعی از شرکا کلید زد. احمد ظاهر، مشاور وزیر انرژی در دبی در این باب گفت که توافق عادی سازی روابط میان ایران و عربستان در ماه مارس که با میانجیگری چین محقق شد به باز شدن درها برای معاملات اخیر کمک کرد. او با اشاره به توافق های هسته ای به عنوان نقطه ورود به منطقه خاطر نشان کرد که توافق ها با امارات و چین در پس زمینه توافق ایران و عربستان صورت گرفته است.به گفته او، چین توافق هسته ای با امارات را به سان یک پیروزی دیپلماتیک می داند زیرا به شکلی جدی به دنبال آن است تا به حضور و نظم آمریکایی در حوزه انرژی در این منطقه پایان دهد.