به گزارش اکو ایران، قرارداد جدیدی بین ایران و روسیه بر سر ساخت و توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب بین دو شهر رشت و آستارا امضا شده است. این کریدور برای مقابله با تحریم های آمریکا و  ثابت با کانال سوئز منعقد شده است. 

انعقاد قرارداد راه آهن بین تهران و مسکو

به نوشته المانیتور، روز چهارشنبه، ایران و روسیه قرارداد جدید و بزرگ احداث خط راه‌آهن را امضا کردند. این قرارداد بخشی از کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب است که برای رقابت با هند بر سر کانال سوئز توسعه دادند.

طی یک ویدئو کنفرانس، قرارداد 1.6 میلیارد دلاری برای ساخت یک خط آهن به طول 162 کیلومتر (100 مایل) بین شهرهای رشت در نزدیکی دریای خزر و شهر بندری در مرز آذربایجان منعقد شده است. مهرداد بذرپاش وزیر راه ایران این قرارداد را با همتای روسی خود ساولیف ویتالی امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این ویدیو کنفرانس گفت: «این یک رویداد بزرگ منطقه ای و داخلی به شمار میآید و برای کل زیرساخت‌های حمل‌ونقل جهانی مفید است».

به گزارش تاس، ایران و روسیه به طور مشترک بودجه توسعه این پروژه را تامین خواهند کرد.

دور زدن تحریم‌ها و جایگزینی برای کانال سوئز

کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب، یک شبکه ریلی، جاده‌ای و کشتیرانی است که روسیه را به هند متصل می‌کند. هدف این شبکه افزایش تجارت بین کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، ایران و هند است. این مسیر بین روسیه و ایران زمینی و بین روسیه و هند دریایی است.

رسانه‌های دولتی ایران بارها این کریدور را به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز معرفی کرده اند.

بر اساس این گزارش‌ها، حمل‌ونقل در امتداد کریدور بین روسیه و هند از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران از سال گذشته آغاز شده است. به گزارش تاس، راه آهن رشت- آستارا بخش‌های زمینی این کریدور را به هم متصل می کند و تکمیل این پروژه حدود چهار سال طول خواهد کشید. 

کشورهای نام برده شده، سال‌ها برای تقویت تجارت از طریق کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب تلاش کرده‌اند و اخیراً، دو کشور-ایران و روسیه - برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده در تلاش برای ارتقای تجارت دوجانبه هستند.

گسترش همکاری‌ها

تهران و مسکو در سال‌های اخیر همکاری‌های خود را گسترش داده‌اند. فهرستی از تحولات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته به شرح زیر است:

ژوئن 2022: ایران و روسیه تفاهم‌نامه‌ای را برای ایجاد مراکز تجاری در تهران و سن پترزبورگ امضا کردند.

آگوست 2022: ایران اعلام آمادگی برای شروع تجارت با واحد پولی خود (ریال) و روبل روسیه کرده است. این اقدام بخشی از تلاش های آنها برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا برای تجارت است.

ژانویه 2023: ایران و روسیه قرارداد پیام رسانی مالی بین بانک های مربوطه خود را امضا کردند. این در پاسخ به سیستم پیام‌رسان مالی بین‌المللی سوئیفت به دلیل ممنوعیت آمریکا و غرب است.

می 2023: بلاروس و روسیه قراردادی به ارزش 497 میلیون دلار برای واردات خودروهای سایپا امضا کردند.

اگر مشتریان بیشتری شروع به استفاده ازکریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب کنند، می‌تواند با کانال سوئز رقابت کند. کانال سوئز در حال حاضر حدود 12 درصد تجارت جهانی را تشکیل می دهد.

همچنین لازم به ذکر است که روابط ایران و روسیه در حوزه نظامی نیز تقویت شده است. دریاسالار نیکلای یومنوف فرمانده نیروی دریایی روسیه برای گفتگو با همتای ایرانی خود شهرام ایرانی به ایران سفر کرده است . این به دنبال سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به مسکو در ماه مارس برای گفتگو درباره همکاری های نظامی صورت گرفته است.

هم‌چنین، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، روز سه‌شنبه سفر خود را به ایران آغاز کرده است. هدف از این سفر همکاری‌های بیشتر در حوزه نفت و گاز اعلام شده است. دولت روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که الکساندر نواک شامگاه سه شنبه با جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران دیدار و نیز از شماری از تولیدکنندگان تجهیزات نفت و گاز بازدید کرده است. او همچنین در مورد چشم‌انداز همکاری در بخش‌های سوخت، انرژی و حمل و نقل با مقامات ایران گفت‌وگو کرده است.

نواک در این دیدار گفته است: «صنعت نفت و گاز ستون فقرات اقتصاد کشورهای ما است. تقویت همکاری‌های دوجانبه در این زمینه بدون شک پایداری اقتصادی روسیه و ایران را افزایش می دهد.»