به گزارش اکوایران، روسیه روز شنبه مدعی شد که شهر ویران شده باخموت در شرق اوکراین را به طور کامل تصرف کرده است. در صورت صحت این ادعا، این پایانی بر طولانی ترین و خونین ترین نبرد 15 ماهه جنگ خواهد بود.

تصرف شهر با خاک یکسان شده

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، حمله به شهر عمدتاً با خاک یکسان شده توسط نیروهایی از گروه مزدوران واگنر انجام شد که رهبر آن یوگنی پریگوژین روز گذشته ادعا کردن که نیروهایش سرانجام اوکراینی‌ها را از آخرین مواضعشان در داخل شهر بیرون راندند.

تصرف باخموت -که روسیه از آن با نام دوران شوروی آن یعنی آرتیوموفسک یاد می‌کند- نشان‌دهنده اولین پیروزی بزرگ مسکو طی بیش از 10 ماه است.

20230521_093119

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای تک‌خطی اعلام کرد: «در نتیجه اقدامات تهاجمی واحدهای تهاجمی واگنر با پشتیبانی توپخانه و هوانوردی گروه نیروهای جنوب، آزادسازی آرتیوموفسک کامل شد».

کی‌یف اوایل روز شنبه ادعای پریگوژین را رد کرد، اما واکنشی فوری به بیانیه وزارت دفاع نداشت.

خبرگزاری های داخلی روسیه گزارش دادند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تصرف این شهر را به سربازان تبریک گفته و نوید اهدای جوایز داده است.

این ادعاها یک هفته پس از آن مطرح شد که نیروهای اوکراینی سریع‌ترین دستاوردهای خود را در شش ماه گذشته در جناح‌های شمالی و جنوبی باخموت به دست آوردند.

جولان پریگوژین

پریگوژین که بارها ارتش روسیه را به دلیل رها کردن زمینی که قبلاً توسط افرادش تصرف شده بود محکوم کرده است، گفت که نیروهای‌ش برای استراحت در مدت پنج روز از باخموت خارج خواهند شد و ویرانه‌ها را به ارتش تحویل خواهند داد.

20230521_093122

پریگوژین در ویدئویی که در آن با حالت خستگی در مقابل صفی از جنگاوران که پرچم‌های روسیه و بنرهای واگنر را در دست داشتند، ظاهر شد، گفت: «امروز، ساعت 12 ظهر، باخموت به طور کامل گرفته شد. ما به طور کامل کل شهر را از خانه به خانه گرفتیم.

انکار از کی‌یف

سرهی چرواتی، سخنگوی ارتش اوکراین، در واکنش به اظهارات پریگوژین و پیش از اعلام وزارت دفاع روسیه، به رویترز گفته بود:  این درست نیست. واحدهای ما در باخموت می جنگند».

چه نیروهای اوکراینی باخموت را ترک کرده باشند یا نه، تقریبا قطعی است که آن‌ها به آرامی از مناطق مرکزی عقب نشینی کرده و در مجموعه ساختمان ها در غرب شهر مستقر شده‌اند. در همین حال، در شمال و جنوب شهر، آن‌ها بخش‌هایی را از تصرف نیروهای روسی درآورده‌اند. روسیه اعتراف کرده که در هفته گذشته مقداری از مواضع خود را در اطراف باخموت از دست داده است.

کی‌یف می‌گوید هدفش در باخموت این بوده  که نیروهای روسی را از جاهای دیگر در جبهه به داخل شهر بکشاند تا تلفات زیادی در آن‌جا به آن‌ها وارد کند و خط دفاعی مسکو را در جاهای دیگر قبل از آغاز یک ضدحمله بزرگ برنامه‌ریزی‌شده تضعیف کند.

شکاف واگنر و ارتش

نبرد برای باخموت، شکاف عمیقی را بین واگنر -یک نیروی مزدور که هزاران محکوم را از زندان‌های روسیه جذب کرده- و ارتش  روسیه آشکار کرد. به مدت دو هفته، پریگوژین روزانه پیام‌های صوتی و تصویری در محکومیت رهبری نظامی روسیه منتشر می‌کرد، که اغلب مملو از الفاظ توهین‌آمیز بود.

او در ویدئوی روز شنبه گفت که به دلیل «هوس‌های» وزیر دفاع سرگئی شویگو و رئیس ستاد ارتش والری گراسیموف، «پنج برابر بیش‌تر از آنچه باید افراد مردند». او از پوتین تشکر کرد که «این فرصت و افتخار بزرگ را به ما داد تا از سرزمین مادری خود دفاع کنیم».

مسکو مدت‌هاست ادعا می‌کند که تصرف باخموت، پله‌ای برای پیشروی عمیق‌تر به منطقه دونباس است -منطقه‌ای که به ادعای مسکو از اوکراین جدا و ضمیمه خاک روسیه شده است. این مسیله باخموت را به هدف اصلی یک تهاجم گسترده تبدیل کرد و موجب شد که مسکو نتواند هیچ نقطه قابل توجهی را در جای دیگری تصرف کند.

پریگوژین اذعان کرده است که باخموت، که قبلاً شهری با 70000 نفر جمعیت بود، علیرغم اهمیت نمادین عظیم آن، به دلیل مقیاس تلفات در خونین ترین نبرد زمینی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، اهمیت استراتژیک کمی دارد.

کی‌یف برای حمله متقابل آماده می‌شود

ادعاهای روز شنبه در حالی مطرح شد که کی‌یف در حال تدارک ضدحمله خود است، که مرحله مهمی بعد از ضدحمله موفقیت‌آمیز شش ماه پیش تلقی می‌شود.

رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی روز شنبه در نشست G7  در ژاپن شرکت کرد و وعده های حمایتی -از جمله سیگنالی از واشنگتن مبنی بر اینکه اکنون از آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز هواپیماهای جنگی F-16 حمایت می کند- به دست آورد. پیش از این، ارسال هواپیماهای جنگی یک تابو بود.

در مسیر ژاپن، زلنسکی در نشست سران کشورهای عربی در عربستان سعودی توقف کرد.

واتیکان روز شنبه گفت که پاپ فرانسیس از کاردینال ماتئو زوپی، رئیس کنفرانس اسقفان ایتالیایی خواسته است تا یک ماموریت صلح را برای کمک به پایان دادن به جنگ انجام دهد.