به گزارش اکوایران، یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار گروه واگنر ادعا کرد که روز شنبه، نیروهایش پس از ماه‌ها درگیری کنترل کامل باخموت را به دست گرفتند. ادعاهای او توسط اوکراین رد شد. باخموت به کانون جنگ اوکراین تبدیل شده است؛ زیرا هر دو طرف به شدت بر سر تصرف این شهر درگیر بوده‌اند.

به نوشته پایگاه نیوزویک، در حالی که پریگوژین پیروزی ادعایی خود را جشن می‌گرفت، گیرکین در تلگرام پرسید که آیا باخموت ارزش صدماتی که روسیه در طول جنگ متحمل شده را دارد؟

گیرکین که در جریان الحاق کریمه به روسیه به شهرت رسید و سال گذشته در پرونده سرنگونی پرواز ۱۷ خطوط هوایی مالزی مجرم شناخته شد، در میان ناسیونالیست‌های روس که از جنگ اوکراین حمایت می‌کنند، چهره‌ای برجسته بوده اما به شکل فزاینده‌ای از فرماندهی نظامی مسکو و رکود جنگ انتقاد می‌کند.

او نوشت: «باخموت تصرف شد. با در نظر گرفتن تلفات، منابع تلف‌شده، زمان از دست‌رفته و بی‌اهمیتی استراتژیک این عملیات، خبر هیجان‌انگیزی نیست.»

گفته می‌شود که نیروهای روسیه در باخموت متحمل خسارات قابل‌توجهی شده‌اند. اگرچه میزان کامل این تلفات مشخص نیست، اما کاخ سفید در اوایل ماه می تخمین زد که حداقل ۲۰ هزار سرباز روس در یک دوره پنج‌ماهه در باخموت کشته شده‌اند.

در همین حال، تحلیل‌گران نظامی این سؤال را مطرح کرده‌اند که آیا واقعاً باخموت به روسیه یک پیروزی استراتژیک خواهد داد؟ در ماه مارس، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که پیروزی روسیه در این شهر بیشتر ارزشی نمادین خواهد داشت و نشان‌دهنده تغییر واقعی مسیر جنگ نخواهد بود.

گیرکین در پست تلگرامی جداگانه‌ای در مورد انتقاد خود از فرماندهی نظامی روسیه را توضیح داد. او نوشت: «نیروهای مسلح روسیه اصلاً چیزی را تصرف نکردند؛ اما در آودیوکا، مارینکا و اوگلدار در خون غلطیدند. البته متأسفانه نه در خون کسانی که این عملیات‌ها را از مقرهای خود طراحی و هدایت می‌کردند، بلکه خون سربازان، افسران و داوطلبان خط مقدم.»

در همین حال، پریگوژین در پستی تلگرامی تصرف باخموت را ادعا کرد.

اوکراین ادعای پیروزی واگنر در باخموت را رد کرد

با این حال اوکراین ادعای پیروزی روسیه در باخموت را رد کرده است. هانا مالیار‌، معاون وزیر دفاع اوکراین در تلگرام نوشت: درگیری شدید در باخموت در جریان است. وضعیت بحرانی است. هم‌زمان، نیروهای ما در منطقه هواپیمایی در حال دفاعند. فعلاً، کنترل برخی مواضع، مانند تأسیسات صنعتی و زیربنایی در منطقه و بخش خصوصی در دست نیروهای دفاعی ما است.

سرهنگ سرهی چرواتی به رویترز گفت که اظهارات پریگوژین صحت نداشته و افزود که یگان‌های ما در باخموت می‌جنگند.

در همین حال، وزارت دفاع بریتانیا در اوایل هفته اعلام کرد که اوکراین پیشرفت‌های تاکتیکی داشته و روز شنبه اعلام کرد روسیه قصد دارد نیروهای بیشتری به باخموت اعزام کند.