به گزارش اکوایران، رسانه‌های داخلی روز شنبه گزارش دادند که قرار است در «آینده‌ای نزدیک» بخشی از نیروی دریایی کشور عازم قطب جنوب شوند.

در گزارش خبرگزاری تسنیم، به جزئیات این ماجرا اشاره نشده است، اما گفته شده که ایران این هدف را سال‌هاست که دنبال می‌کند. در واقع، گزارش‌هایی در سال 1391 حاکی از آن بود که ایران درصدد است تا حضورش را در آب‌های آزاد گسترش دهد. اخیراً دو کشتی عازم یک سفر بزرگ به سراسر جهان شدند و در روزهای اخیر به کشور بازگشتند.

نمایش قدرت

جرازلم‌پست در گزارشی این مسئله را مورد بررسی خود قرار داده است. به نوشته این روزنامه، ایران در سال‌های اخیر تلاش داشته تا قدرت دریایی خود را تا هزاران فرسنگ‌ دور از کشور به رخ بکشد. در واقع، سفرهای نیروی دریایی تا حد زیادی ارزش نمادین دارد.

ارتش ایران نیروی دریایی کوچکی دارد و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز که خطرناک تر ظاهر شده، در کنار این نیرو فعالیت می‌کند. یگان های نیروی دریایی سپاه در سال های اخیر برخوردهایی با کشتی‌های خارجی در خلیج فارس داشته و تلاش می‌کنند حضور آمریکا در این منطقه را به چالش بکشند. ایران هم‌چنین از هواپیماهای بدون سرنشین برای رصد کشتی‌ها -و اخیراً توقیف دو نفت‌کش- استفاده کرده است. 

سودای قطبی

سفر اخیر به دور جهان از طریق ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش و با استفاده از دو کشتی - متشکل از ناوشکن دنا و ناوبندر مکران - انجام شده است. به ادعای این روزنامه، نیروی دریایی ایران در واقع متشکل از چند کشتی است که حتی به طور سنتی ناوهای دریایی نیستند. به گزارش تسنیم، ایران می خواهد در قطب جنوب نقش‌آفرینی کند تا نشان دهد که می‌تواند به 52 کشوری بپیوندد که معاهده قطب جنوب را امضا کرده‌اند.

این گزارش خاطرنشان می کند که در حال حاضر 30 کشور با 70 مرکز تحقیقاتی فعال در قاره یخ زده وجود دارد. پس این مایه افتخار ایران است. روسیه و چین نیز در قطب جنوب درگیر هستند. ایران، چین و روسیه در گذشته در زمینه مسائل دریایی با یکدیگر همکاری داشته اند.

ادعای حاکمیت قطبی

به گفته مقامات ایرانی، حضور در قطب جنوب از جنبه‌های مختلف علمی، حقوقی و سیاسی، ژئواستراتژیک، اقتصادی، ظرفیت‌سازی و دسترسی به فن‌آوری‌های جدید حائز اهمیت است و در آینده، این منطقه به یک موضوع اصلی در صحنه بین‌المللی تبدیل خواهد شد. بنابراین تهران حضور در این منطقه این را استراتژیک می بیند.

ایجاد پایگاه دائمی جمهوری اسلامی ایران در قطب جنوب به منظور افزایش عمق راهبردی کشور در سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌هایی برای تحقق آن اعلام شده است، اما هنوز مشخص نیست این طرح‌ها اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارند. در حال حاضر تهران در تلاش برای دسترسی مستقیم به منطقه قطبی است و بنابراین در آینده می‌تواند ادعای «حاکمیت» بر آن منطقه را داشته باشد.