به گزارش اکوایران، منابع آگاه به میدل‌ایست آی گفته‌اند که نامزد رتبه سوم در انتخابات سراسری مرحله اول ریاست‌جمهورب ترکیه در دور دوم از رجب طیب اردوغان حمایت خواهد کرد.

به گفته دو منبع آگاه از مذاکرات بین او و نامزدهای ریاست جمهوری، انتظار می‌رود سینان اوغان، نامزد ملی‌گرای افراطی حمایت خود را در بیانیه تلویزیونی روز دوشنبه اعلام کند.

چرخش غیرمنتظره نامزد شماره سه

اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه با کمال قلیچداراوغلو، نامزد مخالفان رودررو خواهد شد. هیچ یک از تین دو نامزد در دور اول انتخابات در 14 می قدر به کسب حداقل 50 درصد آرا نشدند.  اردوغان 49.40 درصد آرا را به دست آورد، قلیچداراوغلو 44.96 درصد و 5.2 درصد به اوغان رسید.

هفته گذشته، مقامات اپوزیسیون ترکیه به میدل‌ایست آی گفته بودند که انتظار دارند اوغان در بیانیه‌ای عمومی در روز جمعه از فلیچداراوغلو حمایت کند. با این حال، پس از دیدار او با اردوغان در همان روز، تصور می‌شود که او مسیر خود را تغییر داده است.

اوغان در انتخابات 14 مه بهتر از انتظارات ظاهر شد و این در حالی بود که اکثر نظرسنجی‌ها قبل از رای‌گیری پیش‌بینی می‌کردند که او برای عبور از مرز سه درصد آرا تلاش خواهد کرد.

تحلیل میدل ایست آی از نتایج اولیه نشان می‌دهد که اوغان هم از سبد آرای اردوغان و هم از رای‌دهندگان به قلیچداراوغلو در پایگاه‌های اپوزیسیون، رای‌هایی را به خود متمایل کرده بود.

وعده‌های ملی‌گرایانه

اوغان کمپین ریاست‌جمهوری خود را بر اساس تعهد نسبت به بازگرداندن پناهجویان به کشورهایشان و تعقیب بی‌امان «تروریست‌ها» -که عمدتا گروه‌های مسلح کرد مانند پ.ک.ک را مدنظر داشت- بنا کرد.

او از دولت و اپوزیسیون به دلیل اتحاد با احزاب طرفدار کرد انتقاد کرد و مدعی شد که آن‌ها تهدیدی برای ساختار یک‌پارچه ترکیه هستند که تمرکز سیاسی و قومی را تشویق می‌کند.

این شخصیت افراطی ناسیونالیست در ابتدا چهار خط قرمز را برای حمایت از یک نامزد در دور دوم تعیین کرد.

او گفته «پاییندی کامل به چهار اصل قانون اساسی» یک شرط اساسی است. این اصولی بنیادی تلقی می‌شوند و بیان می‌کنند که ترکیه یک دولت ملی سکولار، دموکراتیک و واحد است که زبان رسمی آن ترکی است. او همچنین گفت که «پناهجویان باید به کشورهایشان بازگردانده شوند» و «سیاست‌های اقتصادی باید تغییر کند». آخرین خط قرمز او این بود که «مبارزه با گروه‌های تروریستی باید ادامه یابد».

به نظر می‌رسید در مورد پناهندگان سوری که -حدود 3.7 میلیون نفر در ترکیه را شامل می‌شوند- اوغان بیش‌تر با قلیچداراوغلو همراه باشد تا اردوغان. نامزد اپوزیسیون وعده داده تا همه پناهندگان را اخراج خواهد کرد تا نظر رای‌دهندگان ملی‌گرایان را تا پیش از دور دوم جلب کند. او گفته: «اردوغان، تو از مرزها و ناموس کشور محافظت نکردی. تو عمدا بیش از 10 میلیون پناهنده را به این کشور آورده.ای... به محض این‌که من به قدرت برسم، همه پناهندگان را به خانه‌هایشان می‌فرستم».

از منظر اردوغان و دستیارانش داشتن کمیپینی متحدتر -که شامل اوغان هم شود- می‌تواند به راحتی پیروزی در دور دوم را تضمین کند.

تکمیلی: اوغان با انتشار بیانیه‌ای به طور رسمی حمایت خود را از اردوغان اعلام کرد