به گزارش اکوایران، ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، کمپین انتخاباتی ریاست جمهوری 2024 خود را روز چهارشنبه با سخنان محکم، اما با ترایه‌ای فاجعه‌بار در توییتر آغاز کرد. بدین ترتیب از ابتدای کار این جمهوری‌خواه 44 ساله که آماده رویارویی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا می‌شود، در معرض انتقاداتی مبنی بر اینکه  ممکن است آمادگی مقابله با  را نداشته باشد، قرار گرفت.

خرابکاری در آغاز کار

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که دسانتیس سعی داشت اعتماد به نفس خود را نشان دهد، تصمیم غیرمعمول  برای اعلام کمپین خود در گفتگوی آنلاین با او مدیر عامل توییتر، ایلان ماسک، در نهایت نتیجه معکوس داد. پخش صوتی مراسم بارها و بارها از کار افتاد و شنیدن سخنان نامزد جدید ریاست جمهوری را برای اکثر کاربران عملاً غیرممکن کرد.

افول آمریکا اجتناب‌ناپذیر نیست

او در سخنرانی آغاز کمپین خود گفت: «افول آمریکا اجتناب‌ناپذیر نیست، بلکه یک انتخاب است. و ما باید مسیر جدیدی را انتخاب کنیم؛ مسیری که به احیای [عظمت] آمریکا منجر شود. من برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده نامزد می‌شوم تا بازگشت عظمت آمریکا را رهبری کنم.»

21

فصل جدید ظهور یک ستاره

در حالی که منتقدان او در هر دو حزب از نحوه شروع ناجور کمپین او خوشحال بودند، اعلام نامزدی دسانتیس فصل جدیدی را در ارتقای خارق‌العاده او از یک نماینده کم‌تر شناخته شده کنگره به فرمانداری دو دوره‌ای و سپس به یک چهره برجسته در دعواهای تلخ کشور در دعواهای تفرقه افکن بر سر نژاد، جنسیت، سقط جنین و موارد دیگر رقم زد. 

25

با این همه مسیر دسانتیس به سمت انتخاب به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آسان نخواهد بود.

او وارد رقابتی می‌شود که در نظرسنجی‌های اولیه حکایت از اقبال به ترامپ دارد، و او با سؤالات جدی درباره سیاست‌های راست افراطی، چهره‌های حامی کمپین‌های انتخاباتی‌اش و فقدان روابطش در اکوسیستم جمهوری‌خواه مواجه است. او با معرفی خود به عنوان یک نسخه جوان‌تر و قابل پذیرش‌تر از رئیس جمهور 76 ساله سابق، علاقه قابل توجهی در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه ایجاد کرده است.

اکنون دسانتیس به جمع نیکی هیلی، سفیر سابق سازمان ملل، سناتور تیم اسکات از کارولینای جنوبی، فرماندار سابق آرکانزاس، آسا هاچینسون و کارآفرین بیوتکنولوژی ویوک راماسوامیمی‌پیوندد. مایک پنس معاون رئیس‌جمهور سابق نیز یکی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری در نظر گرفته می‌شود، اما هنوز آمادگی خود را اعلام نکرده است.

وقتی بازی مطابق انتظار پیش نمی‌رود

دسانتیس با انتخاب توییتر در شامگاه چهارشنبه سعی کرد صفحه‌ای را از کتاب بازی انتخاب کند که پیش از این به تبدیل ترامپ، تاجر مشهور برنامه‌های تلویزیونی، به یک ستاره سیاسی کمک کرد. اما برنامه مطابق انتظار پیش نرفت.

رویداد آنلاین با ایرادات فنی شروع شد که به گفته ماسک به دلیل فشار بر سرورهایی بود که با افراد زیادی مواجه بودند که برای گوش دادن به این رویداد صوتی تلاش می‌کردند. بیش از 20 دقیقه از زمان شروع برنامه با اخراج کاربران، قطع میکروفون و سایر مشکلات فنی سپری شد. ماسک گفت: «شما می توانید از روی اشتباهات متوجه شوید که برنامه واقعی است».

رویاروی رییس‌جمهور سابق

بدین ترتیب، تیم ترامپ، دسانتیس را مورد تمسخر قرار دادند. کریس لاسیویتا، مشاور ارشد ترامپ در توییتی نوشت: «این یک فاجعه است. اما تعجب آور نیست».

23

دسانتیس که احتمالاً بدون حمایت ترامپ فرماندار فلوریدا نمی‌شد، تکرار شخصیت آتشین رئیس‌جمهور سابق، سیاست‌های پوپولیستی و حتی برخی از لفاظی‌ها و رفتارهای او است. با این حال دسانتیس یک چیز دارد که رقیبش ندارد: ادعای معتبری مبنی بر این‌که او ممکن است بیش‌تر از ترامپ شانس انتخاب شدن داشته باشد -ترامپی که با تهدیدات قانونی متعددی از جمله اتهامات جنایی در نیویورک مواجه است و البته برچسب مسبب سه شکست متوالی جمهوری‌خواهان هم بر او الصاق شده است.

دسانتیس، تنها شش ماه پیش، با فاصله خیره کننده 19 درصدی در انتخابات فرمانداری فلوریدا مجددا پیروز شد -آن هم در زمانی که جمهوری‌خواهان در بسیاری از ایالت‌های دیگر با مشکل مواجه بودند. 

ترامپ که از شانس دسانتیس آگاه است، ماه‌‌هاست که به طور منحصر به فردی بر روی تضعیف جذابیت سیاسی او متمرکز بوده است. ترامپ و تیمش معتقدند که دسانتیس ممکن است تنها تهدید قابل توجه در برابر نامزدی ترامپ در میان جمهوری‌خواهان باشد.

جنگ علیه [جنبش] ووک

فراتر از انتخابات مقدماتی، بزرگ‌ترین چالش طولانی‌مدت دیسانتیس ممکن است به سیاست‌های راست افراطی مربوط باشد. او به‌عنوان یک رهبر بی‌پروا، در مقام فرمانداری که در حال «جنگ علیه [جنبش] ووک» است، شناخته می‌شود -ووک جنبشی با شعارهای عدالت‌خواهانه و رویکردی چپ‌گرایانه است.

24

هنگامی که سخنرانی توییتری او شروع به کار کرد، او گفت: «ما هرگز تسلیم اوباش جنبش ووک نخواهیم شد و ایدئولوژی ووک را در زباله‌دان تاریخ دفن خواهیم کرد».

فرماندار فلوریدا ده.ها مهاجر را از تگزاس به مارتا واینیارد در سواحل ماساچوست فرستاد تا توجه را به هجوم مهاجران آمریکای لاتین جلب کند که تلاش می‌کنند از مرز ایالات متحده و مکزیک عبور کنند. او لایحه حقوق والدین در آموزش را امضا کرد و سپس آن را گسترش داد - که توسط منتقدان به عنوان قانون «نه به دگرباشی» شناخته می‌شود و آموزش یا بحث کلاسی در مورد مسائل آن‌ها را در مدارس دولتی فلوریدا برای همه پایه‌ها ممنوع می‌کند.

اخیراً، او قانونی را امضا کرده که سقط جنین را بعد از شش هفته ممنوع می‌کند -یعنی قبل از این‌که اکثر زنان متوجه بارداری ناخواسته خود شوند. و او یک دادستان منتخب را برکنار کرد که قول داده بود افراد تحت محدودیت‌های جدید سقط جنین فلوریدا یا پزشکانی را که مراقبت‌های تأییدکننده جنسیت ارائه می‌دهند، متهم نکند.

او همچنین در سال جاری قانونی را امضا کرد که به ساکنان فلوریدا اجازه می‌دهد بدون مجوز اسلحه‌های گرم مخفیانه حمل کنند. او اقدامات جدیدی را انجام داد که منتقدان هشدار می‌دهند آزادی مطبوعات را تضعیف می‌کند. او هم‌چنین کنترل یک کالج هنرهای لیبرال را به دست گرفت که به اعتقاد او ایدئولوژی چپ را به دانشجویان تلقین می‌کرد.

درگیری سیاسی برجسته فرماندار علیه غول سرگرمی فلوریدا -دیزنی- نیز خبرساز شد  که علناً با قانون «نه به دگرباشی» او مخالفت کرد. در اقدامی تلافی‌جویانه، دسانتیس کنترل هیئت مدیره دیزنی را به دست گرفت و وفاداران به خود را نصب کرد. دسانتیس تهدید کرده که یک زندان دولتی در مجاورت ملک پارک دیزنی خواهد ساخت.

به لطف قوانین جدید انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، دسانتیس از شانس بیش‌تری نسبت به همه رقبایش، شاید حتی ترامپ، برخوردار است تا در  آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی، که میزبان چهار رقابت اول هستند، پیش بیافتد.