به گزارش اکوایران، قرار است که هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان بهچت دعوت ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور ایران برای دو  به تهران سفر کند. به گزارش خبرگزاری رسمی عمان، سید بدر بن حمد آل بوسعیدی، وزیر امور خارجه و سایر مقامات دفاعی، تجاری و سلطنتی او را در این سفر همراهی می‌کنند. در این گزارش آمده است: «این دیدار همچنین در مورد راه‌کارهای ارتقای همکاری بین عمان و ایران در حوزه‌های مختلف خواهد بود».

میانجی‌گر همیشگی 

به نوشته پایگاه المانیتور، عمان نقش خود به عنوان میانجی‌گر بین دولت ایران و حکومت‌های خلیج‌فارس را حفظ کرده است. درست در این هفته، سلطان هیثم برای میانجی‌گری عادی‌سازی بین قاهره و تهران از مصر بازدید کرد. ماه گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به مسقط رفته بود. سفر سلطان هیثم در جریان احیای روابط ایران با عربستان و آب‌شدن یخ کشورهای عربی و بشار اسد انجام می‌شود.

در ماه مارس، قرار شد که طبق توافقی با میانجی‌گری چین، عربستان سعودی و ایران روابط خود را از سر بگیرند. روز سه‌شنبه، ایران سفیر جدیدش را در عربستان سعودی معرفی کرد. در حالی که این توافق در چین انجام شد، عمان و عراق در جریان مذاکرات مقدماتی آن کمک کردند. عمان اخیراً در مذاکره در مورد آزادی ایرانی‌آمریکایی‌هایی که در ایران زندانی هستند، نیز دخیل بوده است.

سلطان هیثم در اوایل سال ۲۰۲۰ به سلطنت رسید و در اولین سفر خارجی خود در سال ۲۰۲۱ به عربستان سعودی سفر کرد. در می سال گذشته، رئیسی از مسقط دیدن کرد. در این دیدار، ایران و عمان توافق‌نامه‌های نفتی و تجاری امضا کردند.

روابط عمانی و ایران شاهد رشد چشمگیر در زمینه‌های مختلف بوده که منعکس‌کننده دوستی عمیق بین دو کشور همسایه است. سفر رسمی سلطان هیثم به ایران نیز مهر تأییدی به این مسئله است. طی دو سال گذشته، مبادله تجاری عمان و ایران ۲۷.۹ درصد رشد داشت و به رقم ۳۲۰.۸ میلیون ریال عمانی تا پایان سال ۲۰۲۲ رسید.

تجارت متقابل

پایگاه عمان آبزرور گزارش داد که داده‌های صادرشده توسط مرکز ملی آمار و اطلاعات (ان‌سی‌اس‌آی) نشان داد که در سال ۲۰۲۲، کل صادرات عمان به ایران ۲۰۷.۴ میلیون ریال عمانی بود که از این مقدار ۴.۲ میلیون ریال عمانی آن مبدأ عمانی داشتند که در مقایسه با ۱.۲ میلیون ریال عمانی در سال ۲۰۲۱، ۲۴۴ درصد افزایش را شاهد بود. مهم‌ترین صادرات عمان عبارتند از دستگاه‌ها، تجهیزات عملیات حرارتی، صفحه، ورق، نوار، محصولات پلی‌متاکریلات، روان‌کننده‌های موتور دیزل، ابزارهای اپتیک‌، تجهیزات پزشکی و تجهیزات الکتریکی است.

در سال ۲۰۲۲، مجموع واردات عمان از ایران ۱۱۳.۴ میلیون و در سال ۲۰۲۱، ۹۸.۷ میلیون ریال عمانی بود. این واردات شامل محصولات نیمه‌آماده فولاد آهن، تار نفت و همچنین میوه، میگو و حیوانات زنده است. داده‌ها نشان می‌دهند که تراز تجاری سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به نفع عمان بود.

سرمایه‌گذاری‌های ایران در عمان آمارهای رسمی حاکی از آن است که تعداد شرکت‌هایی که ایران در آن‌ها سهم دارد، تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۸۴۷ عدد رسیده است. تعداد سهام‌داران ایرانی این شرکت‌ها به ۳۶۰۰ نفر می‌رسد که مجموعاً ۱۹۶.۶ میلیون ریال عمانی و معادل ۸۷.۵ درصد از این شرکت‌ها را در اختیار دارند. تعداد شرکت‌ها با ۱۰۰ درصد مالکیت ایرانی به ۱۳۴۶ عدد رسیده است. علاوه بر این، تعداد کل سهام‌داران ایران در این شرکت‌ها نیز ۲۶۲۳ نفر است.

علاوه بر این، ارزش سهم ایران در این شرکت‌ها بیش از ۶ میلیون ریال عمانی بوده در حالی که شرکت‌هایی با ۵۰ درصد سهم ایرانی، دارای ۱۴۸.۸ میلیون عمانی ارزش دارند هستند. تعداد مجوزهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نسبت به سایر بخش‌ها در رده اول قرار دارد. تعداد آن‌ها ۲۱۷۶ عدد بوده که معادل ۶۵.۳ درصد از کل فعالیت‌های دارای مجوز است. مجوزهای دفاتر صادرات و واردات نیز به ۷۹۳ عدد رسیده که بیشترین مقدار نسبت به سایر فعالیت‌ها است. آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، ایران از نظر تعداد ثبت‌نام تجاری در عمان با ۴۴۹۶ نام تجاری در جایگاه سوم قرار دارد.

ابراهیم احمد المعینی، سفیر عمان در ایران تأیید کرد که سفر رسمی سلطان هیثم به تهران در توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اثرگذار است. انتظار می‌رود که این بازدید منجر به امضای چندین توافق‌نامه و تفاهم‌نامه شود که به نفع هر دو کشور خواهد بود. المعینی در بیانیه‌ای به آژانس خبری عمان گفت که عمان و ایران روابط تاریخی و پایداری داشته و خاطرنشان کرد که عمان در روابط خود با سایر کشورها بر اساس چندین اصل از جمله اعتبار و شفافیت عمل می‌کند. وی تأیید کرد که این اصول، عمان را قادر به ایفای نقش برجسته در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی کرده است.

جایگاه سلطان هیثم نزد ایرانی‌ها

علی نجفی خوشرودی، سفیر ایران در عمان نیز گفت که بازدید سلطان هیثم به تهران و دیدار وی با رهبر انقلاب مشارکت و همکاری بین عمان و ایران را بیش از این تقویت می‌کند. سفیر ایران به خبرگزاری دولتی عمان گفت که روابط بین دو کشور تاریخی و متمایز است. او توضیح داد که دو کشور در مورد موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین پرونده‌های اقتصادی و سیاسی که در منافع دو کشور و مردمان است، هماهنگی و مشورت می‌کنند. خوشوردی افزود: «مبادله تجاری و اقتصادی دو کشور طی دو سال گذشته سه‌برابر شده است. وی گفت که مبادله بین عمان و ایران با رشد ۶۰ درصدی در سال گذشته به ۲ میلیارد دلار رسیده است».

او در ادامه خاطرنشان کرد: «تقویت حمل‌ونقل هوایی و دریایی عمان و ایران به طور قابل توجهی در تقویت تجارت و تبادل اقتصادی بین تهران و مسقط نقش خواهد داشت». سفیر ایران اظهار داشت که لغو ویزاهای مسافرتی برای شهروندان دو کشور در ارتقای گردشگری و تجارت نقش زیادی داشته است. او افزود که این اقدام پروازهای روزانه بین مناطق مختلف ایران و عمان را افزایش داده است. او مجدداً تأکید کرد که عمان در سیاست خارجی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا رهبری انقلاب همیشه نقش متعادل و تأثیرگذار عمان در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی را مورد ستایش قرار می‌دهد».

در همین حال، محمد عبدالحسین باقر، رئیس شورای تجارت عمان و ایران گفت که سفر رسمی سلطان هیثم به ایران روابط اقتصادی و تجاری و پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک را تقویت می‌کند. او خاطرنشان کرد: «اتاق بازرگانی و صنعت عمان با همکاری طرف ایرانی، چندین نمایشگاه تجاری عمانی و ایرانی را در طول سال جاری ترتیب می‌دهد». وی به خبرگزاری عمان گفت که شورای تجارت عمان و ایران چندین برنامه تجاری و سرمایه‌گذاری را برای ارتقای تجارت بین دو کشور تنظیم کرده است.