پیتر تیل

پیتر تیل، سرمایه‌دار و کارآفرین آمریکایی است که به‌واسطه سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی مانند فیسبوک و پِی‌پل معروف است. تیل از سال ۲۰۱۶ و با حمایت سرسختانه از دونالد ترامپ توجهات را به خود جلب کرد؛ اما در سال ۲۰۲۳ و در آستانه آغاز انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، حمایت خود از رقیب ترامپ، یعنی ران دسنتیس را اعلام کرده است.

پیتر تیل، متولد ۱۱ اکتبر ۱۹۶۷ شهر فرانکفورت آلمان غربی یک مدیرعامل اقتصادی و کارآفرین آلمانی‌آمریکایی است. در یک‌سالگی، تیل و خانواده‌اش از آلمان به ایالات متحده مهاجرت کردند. او در دانشگاه استنفورد فلسفه خواند و در این مدت روزنامه استنفورد ریویو را تأسیس کرد. او سپس در دانشکده حقوق استنفورد تحصیل کرد و در سال ۱۹۹۲ فارغ‌التحصیل شد.

در سال ۱۹۹۹، تیل به کمک ایلان ماسک پِی‌پَل (PayPal) را تأسیس کرد و مدیرعامل و رئیس هیئت‌رئیسه آن شد. در سال ۲۰۰۲ و بعد از اینکه ای‌بِی (eBay) پِی‌پل را به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار تصاحب کرد، تیل به یک مولتی‌میلیونر تبدیل شد و در چندین استارتاپ از جمله فیسبوک سرمایه‌گذاری کرد. او همچنین شرکت سرمایه‌گذاری «کلریوم کپیتال منیجمنت» را پایه‌گذاری کرد.

فعالیت سیاسی

تیل خود را یک لیبرترین معرفی کرده و غالباً از کاندیداها، سیاست‌مداران و سیاست‌هایی حمایت می‌کند که موافق کاهش مالیات و نقش دولت در جامعه هستند. او همچنین در سال ۲۰۱۶ و با سخنرانی در مجمع حزب جمهوری‌خواه، یکی از حامیان سرسخت دونالد ترامپ، نامزد وقت حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری شد و توجهات را به خود جلب کرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، تیل حداقل ۱.۲۵ میلیون دلار به کمپین ترامپ کمک کرد.

طبق گزارش اختصاصی رویترز در ۲۶ آوریل، تیل به دو تن از نزدیکان خود گفته است که او برنامه‌ای برای کمک به کاندیداهای جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ ندارد. ظاهراً او از تمرکز جمهوری‌خواهان بر مسائل داغ فرهنگی‌اجتماعی ناراضی است. این منابع گفتند که تیل در سال ۲۰۲۲ به این نتیجه رسید و باور دارد که حزب جمهوری‌خواه باید بیش‌تر بر حوزه نوآوری، کارآفرینی و رقابت با چین تمرکز کند.

اما در اوایل ماه می و به گزارش بیزینس اینسایدر، تیل اذعان کرد ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا رئیس‌جمهوری عالی خواهد بود. او در مصاحبه با بِری وایس گفت: «اگر او (دسنتیس) نامزد جمهوری‌خواهان شود، من قویاً از او در سال ۲۰۲۴ حمایت می‌کنم. اما به نظرم تمرکز بر مسائل فرهنگی (برای موفقیتش) کافی نخواهد بود». تیل افزود: «پیروزی علیه ویروس چپ فرهنگی ضروری است، مسائل مهم‌تری وجود دارند که باید به آن‌ها پرداخته شود؛ مانند تورم سرسام‌آور».

حمایت تیل از دسنتیس در بهترین زمان اتفاق افتاد؛ زیرا در ماه آوریل، چند تن از حامیان مهم اعلام کردند که از فرماندار حمایت نخواهند کرد. از جمله آن‌ها توماس پیترفای، ابرحامی جمهوری‌خواه بود که گفت به خاطر موضع دسنتیس در مورد سقط‌جنین و ممنوعیت بعضی کتاب‌ها در فلوریدا از او حمایت نمی‌کند.

از جمله کارهای بشردوستانه تیل می‌توان به بنیاد تیل اشاره کرد که به نوجوانان پول می‌دهد تا به جای تحصیل در دانشگاه، کسب‌وکاری راه بیندازند. این ابتکار منعکس‌کننده نگاه منتقدانه صریح تیل از آموزش عالی و هزینه‌های فزاینده آن است.

تیل در شرایطی به کارزار دسنتیس پیوسته که «ایلان ماسک»، میزبان سخنرانی اعلام نامزدی دسنتیس بوده است. بدین ترتیب این گمانه به وجود آمده که برخی حامیان مالی عمده کارزارهای انتخاباتی در حال چرخش به سوی دسنتیس هستند. حال، در شرایطی که نظرسنجی‌ها دلالت بر فاصله معناداری میان او و ترامپ در میان رای‌دهندگان شرکت‌کننده در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان دارد، باید دید تغییر جهت احتمالی حامیان مالی، بر رای نهایی ایالت‌ها تاثیری خواهد داشت یا خیر.