به گزارش اکوایران، پس از درگیری‌های روز جمعه بین پلیس کوزوو و معترضان به شهردارهای آلبانیایی‌تبار، الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان ارتش را در حالت آماده‌باش کامل قرار داد و به نیروهایش دستور داد تا به مرز نزدیک شوند.

به نوشته پایگاه رویترز، پس از تحریم رأی‌گیری ماه آوریل در چهار منطقه شمالی هم‌مرز با صربستان توسط صرب‌های کوزوو، تعدادی از آن‌ها سعی کردند مانع از ورود شهردار جدید به دفترش شده که با واکنش پلیس و پرتاب گاز اشک‌آور مواجه شدند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده از دولت کوزوو به دلیل استفاده اجباری به ساختمان‌های شهرداری انتقاد کرده و از آلبین کورتی، نخست‌وزیر این کشور خواست تجدید نظر کند.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت که اقدامات کوزوو برخلاف توصیه‌های آمریکا و اروپا بوده و «به شکلی غیرضروری تنش‌ها را تشدید کرده و تلاش‌ها برای کمک به عادی‌سازی روابط بین کوزوو و صربستان را تضعیف می‌کند و پیامدهایی برای روابط دوجانبه ما با کوزوو خواهد داشت».

بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای مشترک از مقامات کوزوو خواستند که عقب‌نشینی کرده و تنش‌ها را کاهش دهند. ایالات متحده از زمان اعلام استقلال کوزوو از صربستان در سال ۲۰۰۸، حامی اصلی سیاسی، نظامی و مالی کوزوو بوده است. آلبانیایی‌تبارها بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کوزوو را تشکیل داده و صرب‌ها در منطقه شمالی این کشور در اکثریت هستند.

صرب‌های منطقه شمالی کوزوو اعلام استقلال سال ۲۰۰۸ از صربستان را که تقریباً یک دهه پس از پایان جنگ در آنجا می‌گذرد، نمی‌پذیرند و همچنان بلگراد را پایتخت خود می‌دانند. طرح مورد حمایت غرب که در ماه مارس، به طور شفاهی مورد موافقت کوزوو و دولت صربستان قرار گرفت، با اعطای خودمختاری بیشتر به صرب‌های محلی، با حفظ اختیارات نهایی توسط دولت پریشتینا، باعث کاهش تنش‌ها شد.

خودمختاری بیشتر

حدود ۵۰ هزار صرب ساکن چهار منطقه خودمختار شمالی کوزوو، از جمله زوچان در اعتراض به اینکه خواسته‌های آنها برای خودمختاری بیشتر برآورده نشده است، از شرکت در انتخابات ۲۳ آوریل اجتناب کردند. مشارکت در انتخابات تنها ۳.۴۷ درصد بود و صرب‌های محلی گفتند که با شهرداران جدید چهار منطقه که همگی از احزاب آلبانیایی‌تبار هستند، همکاری نکرده، زیرا آنها نماینده صرب‌ها نیستند.

پلیس کوزوو در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج تن از افسرانش در اثر پرتاب سنگ و اشیا دیگر توسط معترضان به صورت جزئی مجروح شدند. در این بیانیه آمده است که چهار خودروی پلیس مورد حمله قرار گرفته و یکی از آنها به آتش کشیده شد. به گفته این منبع، صدای تیراندازی نیز در منطقه شنیده شد. مقامات بهداشتی محلی صرب گفتند که حدود ۱۰ نفر به دلیل جراحات سبک و گاز اشک‌آور برای مراقبت‌های پزشکی به یک بیمارستان محلی مراجعه کردند.

پیش از این، پلیس در پریشتینا، پایتخت کوزوو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به شهرداران جدید برای ورود به دفاترشان کمک می‌کند. گزارشگر رویترز در رادیو پلیس شنید، شهردار زوچان با موفقیت به ساختمان شهرداری اسکورت شد.

رئیس‌جمهور صربستان در یک سخنرانی برای هزاران نفر از هواداران خود در راهپیمایی حزب مترقی در بلگراد، از برگزاری جلسه شورای امنیت ملی این کشور برای بحث این‌باره خبر داد. او گفت: «ما هرگز بحرانی سخت‌تر و بزرگ‌تر نداشته‌ایم» و افزود که اگر صرب‌های شمال کوزوو مورد حمله قرار گیرند، صربستان «بیکار نخواهد نشست». ووچیچ غرب را متهم به ضعف و کندی کرد.

ویوسا عثمانی، رئیس‌جمهور کوزوو گفت که اقدامات پلیس «علیه گروه‌های خلاف‌کار ووچیچ، در راستای اجرای وظایف قانون اساسی و برای دفاع بدون تبعیض از همه شهروندان مشروع است».

یک خبرنگار رویترز گفت که چندین خودروی صلحبانان ناتو در کوزوو در مجاورت محل حادثه دیده شدند و بالگردها بر فراز منطقه پرواز کردند. در ساعات پایانی اوضاع آرام بود. ساختمان‌های شهرداری همچنان توسط افسران پلیس مسلح با خودروهای زرهی که راه‌های داخل و خارج دفاتر شهردار را مسدود می‌کردند، محافظت می‌شد.

پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها خواست تا «تنش‌ها را کاهش داده و سریعاً آرامش را برقرار کنند». وی در بیانیه‌ای گفت: «اتحادیه اروپا هیچ‌گونه اقدام یک‌جانبه یا تحریک‌آمیز دیگری را نخواهد پذیرفت و حفظ صلح و امنیت باید در اولویت قرار گیرد».