به گزارش اکوایران، نیروگاه زاپوریژیا که در جنوب اوکراین قرار دارد، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است و بارها مورد بمباران قرار گرفته است. هر دو طرف یکدیگر را مسئول این حملات خطرناک می‌دانند. پیش از ضدحمله اوکراین، نگرانی‌ها از وقوع یک فاجعه هسته‌ای به دلیل افزایش فعالیت‌های نظامی در اطراف زاپوریژیا افزایش یافته است.

در این شرایط، به نوشته پایگاه الجزیره، اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده: «روس‌ها در حال آماده‌سازی تحریک و شبیه‌سازی یک حادثه عظیم در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هستند. آنها در حال برنامه‌ریزی برای حمله به منطقه نیروگاه هسته‌ای بوده و پس از آن، نشت مواد رادیواکتیو را اعلام خواهند کرد».

این اداره گفت که گزارش‌های مربوط به نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه منجر به یک حادثه جهانی خواهد شد و مقامات بین‌المللی را وادار به تحقیقاتی می‌کند که طی آن تمام درگیری‌ها متوقف می‌شوند. سرویس اطلاعاتی گفت که روسیه از این وقفه در نبرد برای سازماندهی مجدد نیروهای خود و آمادگی بهتر برای توقف ضدحمله اوکراین استفاده خواهد کرد. بدیهی است آن‌ها اوکراین را مقصر جلوه خواهند داد» و افزود که هدف از این حمله، «تحریک جامعه بین‌المللی» برای تحقیق درباره این حادثه و توقف درگیری‌ها است.

کارشناسان می‌گویند که گزارش‌هایی مبنی بر نشت تشعشعات در این نیروگاه با تخلیه فوری همراه خواهد بود که می‌تواند در یک منطقه جنگی بسیار پیچیده باشد. به گفته کارشناسان، برای بسیاری از افراد، ترس از آلوده‌شدن به تشعشعات نیز می‌تواند خطرناک‌تر از خود تشعشع باشد. هفته گذشته، شاهدان گفتند که نیروهای نظامی روسیه در حال تقویت مواضع دفاعی خود در داخل و اطراف نیروگاه هسته‌ای قبل از ضدحمله بزرگ اوکراین هستند.

اداره اطلاعات اوکراین گفت که روسیه برای آماده‌سازی مقدمات حادثه رادیواکتیو، بازدید‌های برنامه‌ریزی‌شده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در این نیروگاه مستقر هستند را مختل کرده است. نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد نیز ادعای یک حادثه عمدی در زاپوریژیا را تکرار گرد و گفت که این اتفاق ممکن است در ساعات آینده رخ دهد. دستگاه اطلاعاتی اوکراین هیچ مدرکی بر ادعاهای خود ارائه نکرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین که مرتباً از وضعیت نیروگاه گزارش می‌دهد، هیچ اشاره‌ای به اختلال در جدول زمانی آن نکرده است.

کیف و مسکو بارها یکدیگر را به حمله به این نیروگاه متهم کرده‌اند. در ماه فوریه، روسیه اعلام کرد که اوکراین در حال برنامه‌ریزی ایجاد حادثه‌ای در منطقه نیروگاه بوده و می‌خواهد مسکو را مقصر نشان دهد. مسکو همچنین مکرراً کیف را به برنامه‌ریزی فریب با استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف، مانند مواد بیولوژیکی یا رادیواکتیو متهم کرده است. تاکنون چنین حملاتی رخ نداده است.

هفته آینده، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد وضعیت امنیتی زاپوریژیا و برنامه‌اش برای پادمان این سایت به شورای امنیت سازمان ملل متحد توضیح خواهد داد. گروسی که آخرین بار در ماه مارس از این نیروگاه بازدید کرد، تلاش دارد برای تضمین حفاظت از نیروگاه در طول جنگ با اوکراین و روسیه به توافق برسد. گروسی هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت: «خیلی ساده است. به نیروگاه شلیک نکنید و از آن به عنوان پایگاه نظامی استفاده نکنید». او افزود: «این به نفع همه است که بر سر یک سری اصول برای حفاظت از نیروگاه به توافق برسند».

زاپوریژیا زمانی تقریباً ۲۰ درصد برق اوکراین را تأمین می‌کرد و علی‌رغم بمباران‌های مکرر، در ماه‌های اولیه حمله روسیه به کار خود ادامه داد. این نیروگاه در سپتامبر به طور کامل متوقف کرد. از آن زمان، هیچ یک از شش رآکتور دوره شوروی اوکراین برق تولید نکرده است، اما تأسیسات زاپوریژیا برای نیازهای خود، به ویژه برای خنک‌کردن رآکتورهای هسته‌ای نیروگاه، همچنان به شبکه برق اوکراین متصل است.