به گزارش اکوایران، کره شمالی می‌گوید اولین ماهواره جاسوسی نظامی خود را تکمیل کرده و کیم جونگ اون، رهبر این کشور، آماده‌سازی نهایی برای پرتاب را تأیید کرده است. تحلیلگران می‌گویند این ماهواره بخشی از برنامه فناوری نظارتی است که شامل پهپادها نیز شده و هدف آن بهبود توانایی کره شمالی برای حمله به اهداف است.

وزارت دفاع ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هر موشک بالستیک یا موشک‌های دیگری که در خاک ما فرو بیاید را نابود خواهیم کرد». این وزارتخانه اعلام کرد که از موشک استاندارد-۳ (اس‌ام۳) یا موشک پاتریوت پک۳ برای انهدام موشک کره شمالی استفاده خواهد کرد.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت هرگونه پرتاب موشک از سوی کره شمالی نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی این کشور خواهد بود. دفتر او با انتشار پستی در توییتر اعلام کرد: «ما قویاً از کره شمالی می‌خواهیم از پرتاب موشک خودداری کند».

کره جنوبی با پیوستن به ژاپن از کره شمالی خواست تا پرتاب ماهواره را لغو کند. سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت: «ما از کره شمالی می‌خواهیم که برنامه غیرقانونی پرتاب ماهواره را فوراً متوقف کند. اگر کره شمالی به کارش ادامه دهد، بهای آن را خواهد پرداخت».

در ماه‌های اخیر، کره شمالی چندین آزمایش موشکی و تسلیحات بالستیکی قاره‌پیمای جدید با سوخت جامد انجام داده است. خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد که در ماه می، کیم جونگ اون، رهبر این کشور از یک مرکز ماهواره نظامی دیدن کرد. کره شمالی چندین بار برای پرتاب ماهواره‌های رصدی تلاش کرده است که به نظر می‌رسد دوتا از آنها با موفقیت در مدار قرار گرفته‌اند.

ژاپن در ماه آوریل یک ناوشکن حامل موشک‌های پدافندی اس‌ام۳ را به دریای چین شرقی اعزام کرد که می‌تواند اهداف را در فضا مورد اصابت قرار داده و موشک‌های زمینی پک۳ که برای حمله به کلاهک‌های نزدیک به زمین طراحی شده‌اند را به جزایر اوکیناوان فرستاد.

سخنگوی وزارت دفاع ژاپن گفت: «ژاپن انتظار دارد کره شمالی موشک حامل ماهواره خود را مانند سال ۲۰۱۶ بر فراز زنجیره جزایر جنوب غربی شلیک کند». پس از آن که کره شمالی به گارد ساحلی ژاپن از پرتاب ماهواره خبر داد، هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن در نشستی گفت: «دولت می‌داند که ممکن است این ماهواره از حریم کشور ما عبور کند».

رسانه دولتی کره شمالی از برنامه‌های رقبای خود، کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن برای به اشتراک‌گذاشتن داده‌های مربوط به پرتاب موشک‌هایش انتقاد کرد و این سه را به اقداماتی شوم برای افزایش همکاری‌های نظامی متهم می‌کند.