به گزارش اکوایران، نشست علنی امروز مجلس ( دوشنبه 8 خرداد) به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد. در این نشست قرار است گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی بررسی شود.

همچنین نمایندگان در این نشست گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده(۲) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را بررسی کنند.

تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به دوسوم رای نمایندگان نیاز دارد

 نماینده تهران در مجلس طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رییس مجلس تاکید کرد که تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی نیازمند کسب دوسوم آراء نمایندگان حاضر در جلسه علنی است.

بنابر گزارش ایلنا، متن نامه عضو کمیسیون اصل نود به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر قالیباف

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

با توجه به تصویب دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و بررسی قریب‌الوقوع آن به استحضار می‌رساند این لایحه از جهت ماهوی مغایر بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه است. این بند کاهش حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاه‌های اجرائی، کاهش پست‌های سازمانی، انحلال و ادغام سازمان‌ها را مقرر داشته است. از این رو لایحه مذکور مطابق بند (د) ماده ۱۱۷ آیین نامه داخلی مجلس نیاز به رأی دو سوم نمایندگان دارد.

لازم به ذکر است این مغایرت در ضمیمه نظر اداره کل اسناد و تنقیح قوانین پیرامون لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار نیز ذکر شده و مغایرت تبصره (۴) لایحه با بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه اعلام شده است. همچنین بر اساس تبصره ۴ این لایحه کاهش تشکیلات ساختار دستگاه‌های اجرایی با تصویب هیئت وزیران مجاز دانسته شده که این امر فقط با تصویب مجلس شورای اسلامی قابل انجام است.

در انتها بیان این نکته ضروری است بر خلاف درخواست جنابعالی از دولت مبنی بر ارائه لایحه «وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار» لایحه تشکیل وزارت بازرگانی که توسط دولت ارائه شده دارای بندهایی است که نمودار یک ساختار مستقل بازرگانی داخلی و خارجی است. لذا لایحه مذکور با هدف مورد نظر مجلس نیز در تعارض جدی است.»