به گزارش اکوایران، لیر در معاملات اولیه اروپا به ۲۰.۰۶۵ در برابر دلار کاهش یافت و از پایین‌ترین رکورد قبلی که در روز جمعه ثبت شده بود، عبور کرد.

به نوشته پایگاه رویترز، با قرارداشتن اقتصاد ترکیه در چرخه رونق و رکود و تورم افسارگسیخته، لیر از ابتدای سال حدود ۷ درصد سقوط کرده و در دهه گذشته بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. از زمان بحران ارزی سال ۲۰۲۱، مقامات ترکیه به طور فزاینده‌ای در بازار ارز دخالت کرده‌اند که باعث کوچک‌شدن غیرطبیعی مبادلات روزانه شده است. ارزش پول ملی و ذخایر طلا نیز کاهش یافته است.

بنجامین پیکتون، استراتژیست ارشد کلان در رابوبانک گفت: «پیروزی اردوغان فشار بیشتری بر لیر ترکیه وارد کرده است». علی‌رغم سال‌ها آشفتگی اقتصادی که منتقدان آن را ناشی از سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارفی دولت می‌دانند، اردوغان در انتخابات پیروز شد.

در همین حال، رشد ۳.۵ درصدی بازار سرمایه و افزایش بیش از ۱ درصدی شاخص بانکی را شاهد بودیم. سهم مدیران دارایی‌های خارجی که سهام ترکیه را در اختیار دارند در سال‌های اخیر کاهش یافته و بازار عمدتاً توسط سرمایه‌گذاران داخلی هدایت می‌شود. حسنین مالک، رئیس تحقیقات سهام در «تِلیمر» گفت: «برنده‌شدن اردوغان خیال هیچ سرمایه‌گذاران خارجی را آرام نمی‌کند».

اکنون تنها خوش‌بین‌ترین‌ها امیدوارند که اردوغان از نظر سیاسی به اندازه کافی احساس امنیت کند تا به سیاست‌های اقتصادی ارتدکس (مرسوم) بازگردد. عملکرد اردوغان در دور اول انتخابات در ۱۴ می باعث فروش اوراق‌قرضه بین‌المللی ترکیه و افزایش هزینه بیمه بدهی‌های ترکیه شد و امیدها به تغییر در سیاست اقتصادی را کم‌رنگ کرد.

هفته گذشته، اوراق‌قرضه دلاری این کشور در پایین‌ترین حد خود در حداقل شش ماه گذشته قرار گرفت. همچنین، هزینه بیمه بدهی‌های ترکیه از طریق تبادل نکول اعتبار (سی‌دی‌اس) به بالاترین حد در هفت ماه گذشته رسید. روز دوشنبه، ارزش اوراق‌قرضه بین‌المللی ترکیه ثابت بود؛ در حالی که سی‌دی‌اس روی قیمت پایانی روز جمعه نوسان داشت.

انتظار می‌رود معاملات روز دوشنبه کاهش را تجربه کنند و بسیاری از بازارهای اروپا و آمریکا در تعطیلات به سر ببرند.