به گزارش اکو‌ایران، روزنامه اسرائیلی هاآرتض با استناد به استفاده از عبارت انعطاف‌پذیری توسط مقامات عالی، مدعی شد استفاده از چنین عبارتی نشان از آمادگی ایران برای دور تازه‌ای از رایزنی‌های هسته‌ای دارد.

این روزنامه در ادامه تحلیل ادعایی‌اش آورده که البته نشانه ‌ای دیگری هم در این‌باره وجود دارد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه گفت که توافق هسته‌ای، سندی بین‌المللی و نقشه راه رفع تحریم‌ها علیه ایران است. اوهم‌چنین خاطر نشان کرد که مکاتبه میان ایران و امضاکنندگان توافق همچنان ادامه داشته و پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

با این همه فعلا دولت آمریکا به سرعت گمانه‌زنی‌ها درباره توافق را رد کرد، اما سفر سلطان هیثم بن طارق، حاکم عمان به تهران جهت گفت‌وگو درباره تبادل زندانیان و به نتیجه رساندن رایزنی‌های هسته‌ای، احتمال احیای گفتگو‌ها را افزایش داد.

سلطان هیثم سلطان عمان ابراهیم رییسی

هراس در تل‌آویو پیرامون توافق قریب‌الوقوع ایران و آمریکا

عمان برای آغاز مذاکرات برجامی در سال 2013 نقش کلیدی ایفا کرد و از جمله بازیگرانی بود که در احیای روابط ایران و عربستان مشارکت داشت و حالا می‌خواهد تهران و قاهره را به یکدیگر نزدیک کند.

هم‌زمان بلژیک و ایران در باب مبادله زندانی‌ها به توافق رسیده‌اند، توافقی که براساس آن اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در برابر رهایی یک امدادگر آزاد شد. اخیرا نیز اظهاراتی در باب آزادی سرمایه‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی و عراق در ازای انعطاف تهران در ارتباط با موضوع هسته‌ای و آزادی سه زندانی با تابعیت آمریکایی مطرح شده است. از همین رو مجموع گزارش‌ها نشان می‌دهد که واشنگتن و تهران از مذاکرات دست برنداشته‌اند.

هاآرتص در ادامه گزارش خود مدعی شد که گزارش‌ها حاکی از این است که ایران خواستار احیای رایزنی‌ها است، که چنین نیتی را می‌توان به مقوله عادی‌سازی روابط با عربستان نسبت داد. ریاض و تهران که توافقنامه امنیتی 2001 و پیمان اقتصادی 1998 را تمدید کرده‌اند، هر دو اذعان دارند که اجرای این توافق‌ها و بهره‌مندی از منافع اقتصادی که وعده داده‌اند، در گرو برداشتن تحریم‌ها علیه ایران و امضای توافق جدید است.

230310184741-iran-and-saudi-arabia-normalization-deal-031023

رئیس سابق موساد: عادی‌سازی روابط ریاض و تل آویو ممکن است!

چین نیز به دنبال آن است که تعهداتی را که برای سرمایه گذاری در توافق 25 ساله بدان اشاره شده را اجرایی کند. به ادعای هاآرتض پکن ممکن است در تجارت با ایران درگیر ابهام شود، اما به دلیل ملاحظه‌های بین‌المللی که عمدتا به روابطش با ایالات متحده مرتبط می‌شود، ترجیح می‌دهد با ایران عاری از تحریم تجارت داشته باشد.

هاآرتص در ادامه ادعای خود به کناره‌گیری علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره و مدعی شده که دلیل اصلی کنار رفتن علی شمخانی ریشه در رقابت او با امیرعبداللهیان و وزارت خارجه دارد؛ بالاخص بعد از احیای روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض که در جریانش (به ادعا این نشریه) وزارت خارجه ایران مشارکتی نداشت. به ادعای هاآرتض، پیش‌تر در سال 2000 هم شمخانی قرارداد همکاری با عربستان را هدایت و از ملک عبدالله نشان افتخار دریافت کرد.

به ادعای این نشریه اسرائیل، شمخانی که زمانی حامی توافق هسته‌ای بود، حالا یکی از منتقدان سرسخت آن است و اخیرا گفته که چرا ایران بدان نیاز دارد. اگر ایران بخواهد تا رایزنی‌ها را از سربگیرد، می‌توان تصور کرد که شمخانی برای پیشبرد این اقدام و با لحاظ کردن انتقادها به ناکارامدی( ادعایی) وزارت خارجه در برداشتن بار تحریم‌ها علیه ایران مشارکت خواهد داشت.